DeeOrange: Ambiciózní česká 3D tiskárna pro běžné lidi

Česká 3D tiskárna DeeOrange už do prodeje chystá třetí várku o stovce kusů. Koncepcí připomíná výrobky a služby od Applu, chystá expanzi a má slibně nakročeno.

„Našeho designéra dokáže pěkně rozčílit, když mu někdo řekne, že to vypadá jako výrobek od Applu. Mně to ale nevadí a spíš si myslím, že je to dobře,“ usmívá se zakladatel a šéf společnosti DO-IT David Miklas. Ukazuje při tom na opodál stojící uhlazenou bílou 3D tiskárnu, jejíž třetí várka právě míří do výroby. Podobnost s Applem není úplně náhodná a i tento fakt má český výrobek DeeOrange a 3D tisk dostat také k běžným uživatelům.

O „tisknutí“ 3D modelů a výrobků už se mluví poměrně dlouho, doposud je ovšem tato oblast spíše doménou buďto technologických nadšenců, nebo firem, které s 3D modely pracují například při návrhu výrobků a podobně. O vizích běžně dostupného trojrozměrného tisku mluví snad všichni „futurologové“ a nabízí například ten koncept, kdy si uživatelé budou moci na internetu koupit určité zboží, které si ovšem nenechají doručit poštou jako dnes, ale jednoduše si stáhnou 3D model a doma si ho vytisknou.

Této vizi však stále mnoho věcí chybí. Opravdu dobré 3D tiskárny jsou cenově nedostupné a mohou si je dovolit pouze firmy, univerzity a výzkumná centra, a ty, jež už mají cenu přijatelnou, jsou pro běžného uživatele stále spíše nepřívětivou směsicí kovu, plastu a mechaniky. Příkladem budiž úspěšný projekt RepRap, za jehož velkou popularizací v Česku stojí zejména Josef Průša.

Zapojit a tisknout. S App Storem navíc

DeeOrange chce tuto mezeru zacelit a celý koncept je takový, že uživatelé jednoduše přístroj zapojí do svého počítače, nainstalují ovladač jako u tradiční tiskárny a mohou začít tisknout. „U tisknutí na jedno klepnutí myší ještě nejsme a pro úplného laika to stále není, ale děláme na tom,“ popisuje David Miklas a jako příklad uvádí nutnost před tiskem postarat se o podložku, na kterou se nanáší tisková hmota.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Jednoduchý design a navázané služby mají přinést 3D tisk i mezi běžné uživatele.

DeeOrange je bílá uzavřená krabice s dvířky, „okýnkem“ a dotykovým displejem na přední části, kde je možné vidět stav tisku, informace o tisknutém modelu, teplotu trysky a podložky a 2 ovládací tlačítka pro pauzu nebo úplné zastavení tisku. Na zadní části je pak upevněn zásobník s namotanou strunou z materiálu ABS, ze kterého se tiskne. K dispozici je i čtečka paměťových SD karet (2GB je součástí balení), díky čemuž je možné tisknout i bez počítače.

„Je to jedna z mála 3D tiskáren na trhu, která je uzavřená, nemá žádné pásy a je přesná,“ popisuje Miklas výhody výrobek jeho společnosti. Právě tato uzavřenost a jednoduchost evokuje přirovnání k iPodu či iPhonu, není to ale pouze o samotném hardwaru. Firma totiž před pár dny spustila webový obchod be3d.cz, který je v podstatě velmi podobný obchodům App Store či iTunes. Je zde možné koupit hotové 3D modely a nechat si je vytisknout.

Nabídka obchodu je prozatím chudá a pořídit si lze pouze 8 modelů. V budoucnu by ale počty měly narůst. Platforma je totiž otevřená všem, kdo vytváří 3D modely a chtějí je následně prodávat dalším lidem. Be3D ve schvalovacím procesu vybere výrobky, které do obchodu pustí a za zprostředkování si vezme 30 procent z ceny stanovené autorem. „V současné době máme ve schvalovacím procesu 3 nové modely a brzy očekáváme další. Be3D je pro nás především podpora pro prodej samotných tiskáren.“

Klepněte pro větší obrázek
Tisk na DeeOrange je možné pozastavit a pokračovat tak například s tiskem jinou barvou materiálu.

Pražští DO-IT ale chtějí jít ještě dále. Do konce roku by měl být spuštěný vlastní 3D modelovací nástroj. Poběží ve webovém prohlížeči, díky čemuž ho nebude nutné instalovat, a nabídne velice jednoduché ovládání a sadu přednastavených šablon. Díky tomu by mělo být pro uživatele snadné si vytvořit vlastní výrobek, třeba náušnice či hrníček, nabídnout ho k prodeji a rovnou si ho i vytisknout. Dokonce nebude nutné si kupovat samotnou tiskárnu – DO-IT nabídnou tisk přímo u nich (je to tedy koncept podobný americkým Shapeways) a spuštěna má být i komunitní síť, v rámci které budou moci majitelé DeeOrange tisknout věci ostatním zájemcům.

Laserovky byly také nejdříve drahé

I přes toto všechno prozatím běžný uživatel není úplnou cílovou skupinou DeeOrange. Cena s daní totiž vyjde na více než 43 tisíc korun (bez daně o několik tisíc méně), což je na domácnosti stále ještě hodně. „Do domácnosti zatím prodáváme minimálně, spíše jednotky kusů. Mnohem více si tiskárnu kupují například architekti, projektanti a podobní tvůrci, kteří mohou díky 3D tisku velice levně vytvářet vlastní prototypy,“ komentuje Miklas. „Situaci bych ale přirovnal k laserovým tiskárnám před několika lety. Ty také byly drahé a spíše pro firmy a dnes už jsou naprosto běžné i v domácnostech.“

Vývoj na trhu s tradičními tiskárnami by se na těch 3D měl odrazit také v jiném ohledu – stane se z nich komodita, která se často prodává pod cenou s tím, že se výrobci investice vrátí na prodeji náplní a doplňkových služeb (v případě DeeOrange třeba onen „App Store“). DO-IT má proto vlastního výrobce tiskového materiálu (strun). „Dbáme na velkou přesnost, kterou například levné materiály z Číny nabídnout nemohou,“ popisuje Miklas. „Tiskárna umí pozastavit tisk a, vyměnit náplň a navázat tak tiskem jinou barvou.“

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
DeeOrange má po stranách úchyty pro snadný přenos.

Nápad vytvořit vlastní 3D tiskárnu přišel v listopadu loňského roku. Společnost DO-IT se tehdy zabývala outsourcingem IT, přes který se pak díky požadavkům zákazníků dostala k vývoji dockovacího stojánku pro tablety. Bylo tak nutné nechat si vytvářet trojrozměrné prototypy na zakázku a později si firma pořídila vlastní 3D stroj. Nevyužitý čas tiskárny se prodával ostatním firmám a odtud už byl k vlastní koncepci jen malý krok.

Start samotného projektu nastal letos v lednu. DeeOrange se tak na trh dostala během krátké doby a co je ještě důležitější, má odbyt. DO-IT přes letošní prázdniny prodala první sérii 20 kusů, nyní doprodává druhou sérii o 30 kusech a v třetí várce už na český a slovenský trh půjde rovná stovka výrobků. Slušná poptávka se mimo jiné projevuje tím, že si firma brzy vydělá sama na sebe a nebude závislá na dalších investicích. David Miklas do projektu prozatím investoval ze svého zhruba milion korun a dalších „několik milionů“ pak další investoři.

Profesionální model ve výrobě

Jen v Česku a na Slovensku se ale Miklas a jeho tým nechtějí zastavit. „Zdejší trh má potenciál menších stovek kusů. Co nejrychleji se chceme dostat na evropské trhy (do ledna má být připraven prodej v 9 zemích) a následně také do Brazílie, Indie a Číny,“ plánuje mladý podnikatel s tím, že na prodej využije síť distributorů a partnerů. Do Spojených států se chce firma vydat až později, konkurence je tam totiž mnohem větší.

„S investory máme reálně naplánováno, že by se do 2 let daly prodat 4 tisíce kusů. Ještě do konce roku bychom mohli dosáhnout na tržby kolem 6 milionu korun,“ počítá Miklas. Ani to ale není konečná. DO-IT právě dokončují vývoj profesionálního modelu DeeRed. Ten bude mít 2 tiskové hlavy, bude umět tisknout z 2 materiálů a i díky své velikosti a váze kolem 200 kilogramů bude určen do firem a velkých podniků. Představení je plánováno na brzkou Print Show v Londýně a v lednu začnou nové modely vyjíždět z výrobní linky.

Klepněte pro větší obrázek
Rosteme a brzy půjdeme do světa. Šéf DO-IT David Miklas.

Na DeeOrange a DeeRed už pracuje na plný úvazek 10 lidí, kteří zabírají 8 místností a 1 sklad (asi 2 třetiny celkového prostoru) v technologickém inkubátoru ČVUT (InnovaJet) poblíž „Kulaťáku“ v pražských Dejvicích. Jak lidí, tak prostoru je ale nedostatek, růst zaměstnanců je však podle Miklase těžké „menežovat“ a nové prostory by se měly najít do konce roku. Nová výrobní linka pak zvládne vyprodukovat 2 tiskárny denně.

DO-IT při tvorbě využívá kompletně vlastní elektroniku, na kterou spolupracuje právě s ČVUT. Škola byla pro firmu dobrým partnerem také při patentovém průzkumu. Přístroje využívají Freescale procesor, ovládání řídící elektroniky se píše v jazyce C a při vývoji se využívají také open source nástroje jako Cura.

Témata článku: Hardware, 3D, Startupy, Tiskárny

30 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Richard Škápík 11. 11. 2013 17:24:31
    Až bude 3D tiskárna pod 4 tisíce, náplň kolem dvou stovek, klidně oželím,...
  • memphisto1986 28. 9. 2013 14:38:28
    Mnohem lepší...
  • cabman 26. 9. 2013 22:16:34
    já osobně mám problém s tím "pro běžné lidi". Položil si někdo otázku, zda...
Určitě si přečtěte

Google pošle dva české startupy do Silicon Valley, více podpoří lokální vývojáře

Google pošle dva české startupy do Silicon Valley, více podpoří lokální vývojáře

** Google prezentoval výsledky iniciativy Digitální garáž ** Pošle do Silicon Valley dva české startupy – Spendee a Gamee ** Google se více zaměří na podporu lokálních vývojářů a jejich konkurenceschopnosti ve světě

25.  5.  2017 | Javůrek Karel | 3