Digitální transformace ve firmách? Problémem jsou i samotní zaměstnanci

  • Mezi hlavní problémy s digitální transformací nepatří jen technologie
  • Co vše brání přechodu na nový druh IT a infrastruktury?
  • Cloud nepřevezme nadvládu u všeho

Digitální transformace je v poslední době stejný „buzzword“ jako například cloud, ale jedná se o velmi důležitou věc pro každou firmu, která chce přežít do budoucna.

Spousta firem digitální transformaci odkládá z mnoha důvodů a není se čemu divit. Jde o náklady navíc a velkou změnu. Na konferenci IDC, která se pořádala v Praze, jsme se ale od jednotlivých řečníků mohli dozvědět, že přechod má i přes větší nároky také výhody, které mohou znamenat přežití firmy do budoucna.

Zaměstnanci se bojí změny

Podle statistik IDC, které byly provedené už v minulém roce, je obecně ve firmách několik hlavních bodů, které brání digitální transformace firmy. Trochu překvapivě tvoří největší, více než poloviční podíl samotní lidé a to ze dvou různých důvodů.

Jedním z nich jsou samotné dovednosti lidí. Pokud firma neškolila vlastní zaměstnance tak, aby se zlepšovali ve svých schopnostech, neumí nové systémy a technologie ovládat. Druhou částí je samotná firemní kultura, která je vytvořená pro téměř neměnné prostředí, kde se neinovuje. S inovací je totiž spojený i risk, protože řada pokusů prostě nevyjde a je to nutné brát jako součást celého procesu a poučit se z toho.

Klepněte pro větší obrázek
Hlavní důvody proti digitální transformaci ve firmách (Zdroj: IDC)

V tomto směru má skvěle nastavený model Amazon, který se snaží riskování a inovaci přímo podporovat a v případě failu, který občas nastane, se snaží prozkoumat, proč se tak stalo a vzít si ponaučení do budoucna. Neznamená to žádný postih pro daný tým nebo zaměstnance, spíše naopak. Inovace je přitom jedna z hlavních věcí, proč některé společnosti existují dlouho a některé pouze velmi omezené období.

Zajímavostí je, že jen minimálně se digitální transformaci brání samotní šéfové. Problém je ale v samotné exekuci.

Téměř třetinu podílu bariér, které omezují digitální transformaci ve firmách, jsou staré systémy. V tomto směru může být přeměna otázkou nejen obrovských nákladů, ale také dlouhého období přechodu. Ve výsledku přitom nemusí jít o lepší nebo efektivnější systém.

Volbu přechodu například do cloudu je tak nutné komplexně zvážit a spočítat, v komplikovaných infrastrukturách lze zvolit různé druhy hybridních variant, které budou efektivní a rychle se nasadí do firmy.

České firmy už ve velkém prochází digitální transformací

IDC provedlo skrze dotazníky průzkum mezi velkými českými firmami v České republice a jak lze vidět na grafu, více než polovina z nich uvedla, že v současné době prochází digitální transformací. 23 % uvedlo, že už se chystá s přeměnou začít, 19 % firem je teprve ve fázi plánování a pouze 8 % z dotázaných firem uvedlo, že nic takového nedělají ani neplánují.

Klepněte pro větší obrázek
Jak je na tom průběh digitální transformace v ČR oproti západní Evropě (Zdroj: IDC)

Zajímavé je srovnání stejného dotazníku se společnostmi operující v západní Evropě. Výsledky dopadly o trochu lépe – 63 % firem už prochází digitální transformací a čtvrtina z nich už s ní pomalu začíná. Pouze 12 % firem ji teprve plánuje a žádná firma neuvedla, že by digitální transformaci nedělala nebo alespoň neplánovala v budoucnu.

V tomto srovnání jsme tak mírně pozadu, ale to je možná jen otázkou času, takže bude zajímavé sledovat vývoj do budoucna a jak na tom bude podobné porovnání třeba v příštích letech.

Hlavním důvodem je spokojenost zákazníka a analytika dat

Digitální transformace se ale nedotýká například jen efektivnější správy emailů, ale většiny oblastí, které souvisí jak s interním, tak i externím fungováním firmy.

Klepněte pro větší obrázek
Porovnání důvodů pro digitální transformaci (Zdroj: IDC)

V Česku je na prvním místě spokojenost zákazníka a jeho zážitek, například při používání dané služby. Dle statistik IDC jsme v tomto směru dokonce lepší, než u firem v západní Evropě. Pokud zůstaneme stále v rámci českých firem, na druhém místě je reputace a značka, která zůstává „moderní“ a teprve až na třetím místě je efektivnější fungování firemních procesů.

Je ale jasné, že většina těchto částí je spojená navzájem. Mezí další pak patří efektivnější a rychlejší rozhodování, lepší možnost inovace nebo schopnost vstupu na nové trhy. V těchto bodech jsme na tom hůře než západní firmy.

Klepněte pro větší obrázek
Nejdůležitější technologie pro nasazení (Zdroj: IDC)

Pokud jde o samotné segmenty digitální transformace, ve kterých vidí firmy největší přínos, tak v České republice je na prvním místě „Big Data“ tedy analytika velkého množství dat. Druhou pozici zastává kyberbezpečnost, která se v poslední době ukazuje jako velmi kritickou. Po hacknutí spousty velkých firem, které byly i globálního charakteru, je to nebezpečný strašák i pro moderní firmy. Mezi další zmíněné technologie s vyšší důležitostí patří pochopitelně internet věcí (IoT), mobilní a sociální segment nebo umělá inteligence.

Oproti západním společnostem ale dávají české firmy zatím poměrně malou důležitost cloudu, robotice, 3D tisku nebo rozšířené a virtuální realitě.

Aplikace, API a cloud

Součástí prezentujících byl i Karel Schmidtmayer z CA Technologies, který upozornil nejen na nutnou změnou vývojového cyklu aplikací, ale i na extrémní důležitost API rozhraní.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Přizpůsobit je nutné i samotný vývoj (Zdroj: CA Technologies)

Zatímco v minulosti byl vývoj aplikace dlouhý proces, který poskytoval jen minimální možnost změny v průběhu, nyní je nutné počítat s „continuous delivery“, což umožní tvořit rychleji a kvalitněji. To se pochopitelně odrazí i na finálním zážitku zákazníka nebo uživatele ve firmě, který bude moci pracovat efektivněji.

Klepněte pro větší obrázek
API a propojení je podle CA Technologies základním stavebním kamenem digitální transformace

Podle jeho slov je základem digitální transformace především API rozhraní, skrze které může firma napojovat jednotlivé bloky – může jít o IoT zařízení, aplikace pro mobilní telefony, cloud a další formy softwaru či hardwaru, mezi kterými lze komunikovat a posílat data.

Už není co odkládat

Nastává doba, kdy se každá společnost pomalu a jistě stává technologickou. Souvisí to s nástupem internetu, jeho používáním a propojením s naším životem. Vše kolem nás je stále efektivnější a kdo se nedokáže rychle přizpůsobit, jeho cesta velmi rychle skončí na úkor nových a dravých společností, které dokáží rychle inovovat pomocí moderních technologií a poskytovat tak kvalitnější nebo levnější produkty a služby ve stejné kvalitě.

Klepněte pro větší obrázek

Otázka digitální transformace nemá odpověď ano či ne, jde pouze o odpověď, jak rychle nebo pomalu ji provést a tím získat nebo ztratit konkurenční výhodu.

Témata článku: Software, Technologie, Byznys, Cloud, IoT, Zaměstnanci, Stejný segment, Robotika, Hlavní důvod, Problém, Dlouhý proces, Dotázaný uživatel, Firemní proces, Velká změna, Globální charakter, Přeměna, Transformace, Hlavní věc, Spokojenost, Dlouhé období, Řečník, Hacknutí, Obrovský náklad

Určitě si přečtěte

Rekonstrukce 3D objektu z poškozených a omezených dat

Rekonstrukce 3D objektu z poškozených a omezených dat

** Vědci představili nový snímací systém pro 3D objekty, který zvládne digitalizaci i ze špatných dat ** Rekonstrukce je možná z poškozených i neúplných reálně nasnímaných dat ** Nová technologie je důležitá jak pro skenování, tak i rozpoznávání objektů v reálném čase

Včera | Javůrek Karel