Digitální vzdělávání v Česku vázne. Školám chybí hardware a zejména znalí učitelé

Digitální vzdělávání v Česku vázne. Školám chybí hardware a zejména znalí učitelé

Z tři roky staré vládní Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020 je dosud splněno minimum. Nyní je řada na novém zmocněnci pro oblast digitálního vzdělávání a exšéfovi českého Microsoftu Ivanu Pilném.

Plán sice je, ale na druhé koleji

Strategii digitálního vzdělávání do roku 2020, která je v půlce svého plánovaného období, zatím úřady naplnily jen z nepatrné části. Z více než čtyř desítek úkolů je zatím splněný jediný. U dalších pěti alespoň nastal za tři roky od schválení vládou Bohuslava Sobotky významný pokrok, říká zpráva, kterou včera projednala vláda.

„Během let se popsala spousta papírů, ale málo se udělalo. Máme zpoždění,“ řekl Ivan Pilný, bývalý ministr financí. Ten se stal na ministerstvu školství zmocněncem pro oblast digitálního vzdělávání. Zároveň je i předsedou DigiKoalice, která sdružuje zástupce státních institucí i IT firem. „Ze strategie vypadává málo výsledků, postup je pomalý,“ dodává.

Změnit se podle strategie mají vzdělávací programy, aby se ve výuce žáků dával větší důraz na digitální gramotnost. Školy by měly získat vysokorychlostní připojení a další potřebné podmínky. Jedním z problémů je podle Pilného roztříštěnost aktivit bez silné koordinace. Jako příklad uvádí, že na zřízení vysokorychlostního internetu ve veřejných institucích včetně škol bylo vyčleněno sedm miliard korun.

Jenže se do výzvy nikdo nepřihlásil. „Něco je špatně. Budu o tom jednat s ministerstvem průmyslu a obchodu,“ uvedl Pilný. Podle odborníků nebylo dosud na ministerstvu školství na naplňování digitální strategie dost lidí. „Nedá se říct, že by strategie digitálního vzdělávání byla pro ministerstvo školství prioritou, že by ji brali tak vážně, jak by si zasloužila,“ míní Daniel Lessner z Jednoty školských informatiků, který naplňování strategie dlouhodobě sleduje.

Čím dřív, tím líp. Už včera bylo pozdě

Podle Daniela Lessnera je nutné zlepšit hlavně podmínky, vybavení a znalosti nejen učitelů, ale i ředitelů škol. „Chybí systematická podpora učitelů v podobě odborného vzdělávání. Samotné hardwarové vybavení škol začíná zastarávat nebo úplně chybí,“ souhlasí Michal Orság, ředitel organizace EDULAB, která podporuje technologie ve výuce.

Zájem učitelů i rodičů o modernizaci výuky se ale podle něj už zvyšuje. „Učitelé i rodiče si uvědomili, že je to nezbytná součást vzdělávání v 21. století,“ poznamenal Orság.

Článek připravila redakce E15.cz

Diskuze (20) Další článek: Kdy budou standardem lepší monitory: Je to na dobré cestě

Témata článku: Hardware, Microsoft, Škola, Výuka, Studium, Vzdělávání, Hardwarové vybavení, Česká republika, Digitální vzdělávání, Státní instituce, Naplňování, Odborné vzdělávání, Ivan Pilný, Bohuslav Sobotka, Veřejná instituce, Druhý kolej, Strategie, Nezbytná součást, Digitální gramotnost, Finance, Vzdělávací program, Bývalý ministr, Učitel, Významný pokrok

Jízdní řády Bileto
Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest: 13 grafických karet

Srovnání 7 dokovacích stanic s USB-C

Jak na perfektní noční fotografie

Kvalitní zdroje informací pro sebevzdělávání