DJI má nový dron M30. Stojí jako nové auto a můžete mu dokoupit robotickou garáž

Je tu jaro a mnozí už oprašují své drony před novou sezónou. Jeden takový dnes představilo i DJI, ačkoliv u vás na polici asi jen tak neskončí. Tentokrát se totiž jedná o profesionální řadu MatriceMatrice 30. Slovy čísel, základní balíček přijde zájemce na hezkých baťovských 9 999 dolarů (po hrubém 224 tisíc korun).

Co dostanete za podobné peníze? Kvadrokoptéru s maximální vzletovou hmotností 4 kg a dostatkem šťávy z 5880 mAh LiNiMnCoO2 akumulátoru pro 41 minut letu. Podobně jako v případě řady Mavic se jedná o skládací dron, který v rozloženém stavu dosáhne úctyhodné šířky 668 milimetrů včetně vrtulí.

Rozměry, výkon motoru a baterie se mají postarat o let prakticky za libovolných podmínek včetně deště, hlubokého mrazu (-20° C) a také himalájských výšek okolo 7 000 metrů nad mořem.

Oficiální upoutávka:

To, co dělá profesionální dron dronem je ale výbavička přimontovaná na jeho stabilizovaný gimbal. Namísto obvyklé jedné optické kamery zde v tomto případě najdete celou plejádu snímačů:

  • 48MP kamera s teleobjektivem (1/2“ CMOS, 113-405 mm ekv., f/2,8-f/4,2)
  • 12MP kamera s širokým objektivem (1/2“ CMOS, 24 mm ekv., f/2,8)
  • Termální kamera (40 mm ekv., f/1,0)
  • FPV kamera

Z dalších vychytávek na letounu nechybí:

  • Laserový dálkoměr s dosahem 200 metrů
  • Všesměrové optické překážkoměry s dosahem 33 metrů
  • Infračervené překážkoměry s dosahem 10 metrů
  • Pomocná světla s dosahem 5 metrů
  • Systém pro připojení dodatečných modulů

Aby se dron při cestě neztratil, k dispozici má satelitní navigaci GPS, Galileo a BeiDou. GLONASS je až součástí rozšiřujícího modulu RTK pro přesnou horizontální a vertikální navigaci v řádu jednotek centimetrů.

M30 se dokáže pohybovat horizontální rychlostí 23 m/s, vertikálně pak dá až 6 m/s, a jeho rotory dokážou vzdorovat větru o rychlosti 15 m/s.

V divočině dosah až 15 km, ve městě kilometry

Úctyhodný je také dosah signálu, který ve verzi Enterprise a při zachování obvyklých kmitočtu 2,4 GHz a 5,8 GHz dá v americké normě FCC až 15 km a v evropské CE 8 km. Toto jsou nicméně hodnoty pro oblasti bez rušení.

Mnohem zajímavější je tedy údaj o rádiovém dosahu v oblastech se silnou interferencí a občasným výpadkem přímé viditelnosti – ve městech plných Wi-Fi na stejném 2,4GHz kmitočtu, kde kvalita přijmu u běžných malých dronů dramaticky klesá. DJI ale případě M30 Enterprise slibuje i v evropské CE normě stále dosah okolo 1,5-3 km. Nad Prahou tedy bezpečně přelétnete od památníku na Vítkově až k Hradčanům.

Robotická garáž a nabíjecí stanice Dock

Inženýři z DJI nakonec představili i robotickou přistávací platformu a garáž DJI Dock, která po přistání dron bezpečně uzamkne a skryje před nehostinnými podmínkami. Garáž samozřejmě slouží i jako automatická dobíjecí stanice a podle výrobce dokáže fungovat za všech meteorologických podmínek včetně nočního provozu.

Oficiální upoutávka:

Dock proto může sloužit třeba na odlehlé stanici, na stavbě, která vyžaduje dlouhodobý monitoring apod.

Osobní řízení letového provozu FlightHub 2

Všechny tyto systémy propojuje soukromé řízení letového provozu DJI FLightHub 2. Jedná se o kompletní správu letu, ve které můžete organizovat celou letku dronů, plánovat jim trasy a samozřejmě i sledovat v reálném čase jejich pohyb.

Diskuze (2) Další článek: V Číně havaroval Boeing 737 se 132 lidmi na palubě. Byl jen šest let starý, příčina se vyšetřuje

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,