Do 20 let nebude nikdo vlastnit auta, říká zkušený šéf několika automobilek

  • Bývalý šéf a expert z několika velkých automobilek se vyjádřil k budoucnosti tohoto průmyslu
  • Do 20 let „nikdo“ nebude vlastnit auta
  • Veškerá doprava bude řešená pomocí velkých logistických platforem

Bob Lutz alias „car guy“ je expert, který má za sebou vedoucí pozice v automobilkách jako je Opel, BMW, Chrysler, Ford nebo General Motors. V rozhovoru pro web Autonews se vyjádřil k budoucnosti dopravy a tomu, co bude čekat téměř všechny automobilky.

Hlavní myšlenkou podle jeho předpokladů je, že více méně nikdo nebude do dvaceti let vlastnit automobil. To je pro tento průmysl samozřejmě velký problém a zcela to změní trh.

Klepněte pro větší obrázek
Bob Lutz

V automobilovém průmyslu nastupuje éra autonomních systémů a zároveň významný přechod na elektrický pohon. Obě technologie v nejbližších letech integruje většina automobilek. I když je dnes mezi prvními Tesla, bude mít velkou konkurenci. Jak ale bylo jasné už dříve, samotné technologie nebudou stačit, protože přichází i změna obchodního modelu.

Auto jako přepravní modul

Podle Boba Lutze čeká automobilový průmysl největší změna v historii od doby, kdy se začaly první automobily vyrábět. Podle něj se vlastně mění ještě vzdálenější historie.

Stovky let lidé používali pro přepravu koně a jejich vlastnictví bylo zcela běžné i pro jednotlivce. Stejně to bylo s automobilem. Automobily rovněž kupovali i jednotlivci a tak už to funguje sto let. A už to tak fungovat nebude.

Díky integraci autonomních systémů se z aut stanou jakési přepravní moduly, které nebudou řízené člověkem. Bob Lutz myslí, že do dvaceti let bude moci člověk řídit jen na vyhrazených místech v podobě závodních okruhů a podobně. Na běžné silnici nebude pro lidské řidiče místo.

Tento stav podle Lutze nastane dříve, než si dnes lidé uvědomují. Projevuje se klasická vlastnost lidského mozku, který nedokáže vidět budoucnost v exponenciální křivce, ale pouze v lineární.

Žádné vlastnictví, pouze velké platformy

Tyto automobilové přepravní „boxy“ budou vlastně takovými budoucími taxíky. Budou poskytovat nerušený prostor pro práci i zábavu i několika lidí najednou, kteří nebude muset vůbec řešit okolní prostředí. Pouze nastoupí v bodu A a vystoupí v bodu B. Čas mezi tím budou moci vyplnit jak budou chtít.

Tyto automobily budou mít pochopitelně různé třídy kvality, což bude odstupňované i cenou za přepravu, která bude ale stejně nesrovnatelně nižší, než v případě současné taxislužby.

Dopravě budou vládnout obří přepravní platformy typu Uber, Lyft, DiDi a další. V případě logistiky zboží pak třeba Amazon, UPS, FedEx. Tyto velké nadnárodní firmy budou efektivní, levné a budou používat nejnovější technologie napříč celým dopravním ekosystémem.

Kde je místo pro automobilky?

Vzhledem k tomu, že většina lidí podle těchto odhadů nebude vlastnit automobil, půjde o velký problém hlavně pro staré a velké automobilky. Ty nyní vyrábí miliony vozů ročně a jsou na ně navázané další dodavatelské řetězce.

Lidé si kupují automobil, který většinu času stojí zaparkovaný a nevyužitý. Obří dopravní platformy budou vozy používat neustále a tak odpadne významný počet nákupů. Lidé už nebudou nakupovat auta, protože se to nevyplatí a obří platformy jich nebudou potřebovat tolik, protože je využijí efektivněji.

Z toho lze vyvodit i závěr, že si tyto obří platformy začnou vyrábět vlastní automobily. Elektromobil je totiž značně jednodušší a má méně součástek. To znamená menší komplikace při návrhu a výrobě, stejně tak při údržbě. A to je další velký problém pro běžné automobilové výrobce.

Automobily vlastněné velkými společnostmi se tak z tohoto pohledu můžou stát takovými novými „iPhony“. Technologické společnosti jako třeba Apple nebo Google navrhnou skvělý design a v Číně se vše levně vyrobí. Bude záležet na designu, použitých technologiích, softwaru a autonomním systému.

Ze samotné výroby se stane služba, kterou budou mít pod palcem čínské továrny. Případně se na tento byznys model budou muset přizpůsobit i klasické automobilky, které se budou chvíli snažit prosadit vlastní řešení, ale rychle skončí stejně jako se to stalo u trhu s mobilními telefony. Nakonec přežije jen několik velkých platforem od technologických společností a nikoli ze segmentu výrobců.

A tohle všechno by tady mohlo být už za dvacet let. Nevěříte?

Waymo a jízda bez řidiče v běžné dopravě:

Diskuze (77) Další článek: Google pohořel, ale teď to zkusí Microsoft. Chystá Skype pro ty, kteří něco umí

Témata článku: Google, Apple, Technologie, Byznys, Mobilní telefon, Automobily, Elektromobily, Zajímavosti, Čína, iPhone, Doprava, Waymo, Uber, Sdílená ekonomika, Lyft, Skvělý design, Velké auto, První tesla, Bmw, Bývalý šéf, Chrysler, Automobilka, Autonomní systém, Automobil, Hlavní myšlenka


Určitě si přečtěte

Proč autopilot Tesly bourá? Test dává odpověď: může za to řidič!

Proč autopilot Tesly bourá? Test dává odpověď: může za to řidič!

** Britové otestovali Teslu v režimu autopilota ** Skončilo to nárazem Tesly do stojícího auta ** Kdo je na vině? Řidič

Karel Kilián | 55

Alan Turing: Genius, který matematicky stvořil počítač

Alan Turing: Genius, který matematicky stvořil počítač

Řešením matematického problému se dostal k modelu teoretického stroje, který nese jeho jméno a je základem logiky univerzálních počítačů.

Pavel Tronner | 56

Google ADT-2: Miniaturní krabička s Android TV 8.0, kterou si nikdy nekoupíte

Google ADT-2: Miniaturní krabička s Android TV 8.0, kterou si nikdy nekoupíte

** Dlouho se nevědělo, co to přesně má být ** Pak se s krabičkou Google pochlubil na I/O ** Do „Chromecastu“ vtěsnal celý Android TV

Jakub Čížek | 22

WALL-E vyfotil Zemi ze vzdálenosti 1 milionů km

WALL-E vyfotil Zemi ze vzdálenosti 1 milionů km

** Malá sonda s přezdívkou WALL-E pořídila fotografii Země a Měsíce ze vzdálenosti 1 milionů km ** CubeSat letí se sondou InSight k Marsu ** InSight přistane na Marsu 26. listopadu

Petr Kubala | 4

PrusaLab a FutLab: Praha se dočkala špičkových komunitních dílen pro hackery

PrusaLab a FutLab: Praha se dočkala špičkových komunitních dílen pro hackery

** Nejprve svoji velkou dílnu otevřelo Brno ** Letos se přidala i Praha ** Nabízí malé 3D tiskárny i velké průmyslové stroje

Jakub Čížek | 11