Do 20 let nebude nikdo vlastnit auta, říká zkušený šéf několika automobilek

  • Bývalý šéf a expert z několika velkých automobilek se vyjádřil k budoucnosti tohoto průmyslu
  • Do 20 let „nikdo“ nebude vlastnit auta
  • Veškerá doprava bude řešená pomocí velkých logistických platforem

Bob Lutz alias „car guy“ je expert, který má za sebou vedoucí pozice v automobilkách jako je Opel, BMW, Chrysler, Ford nebo General Motors. V rozhovoru pro web Autonews se vyjádřil k budoucnosti dopravy a tomu, co bude čekat téměř všechny automobilky.

Hlavní myšlenkou podle jeho předpokladů je, že více méně nikdo nebude do dvaceti let vlastnit automobil. To je pro tento průmysl samozřejmě velký problém a zcela to změní trh.

Klepněte pro větší obrázek
Bob Lutz

V automobilovém průmyslu nastupuje éra autonomních systémů a zároveň významný přechod na elektrický pohon. Obě technologie v nejbližších letech integruje většina automobilek. I když je dnes mezi prvními Tesla, bude mít velkou konkurenci. Jak ale bylo jasné už dříve, samotné technologie nebudou stačit, protože přichází i změna obchodního modelu.

Auto jako přepravní modul

Podle Boba Lutze čeká automobilový průmysl největší změna v historii od doby, kdy se začaly první automobily vyrábět. Podle něj se vlastně mění ještě vzdálenější historie.

Stovky let lidé používali pro přepravu koně a jejich vlastnictví bylo zcela běžné i pro jednotlivce. Stejně to bylo s automobilem. Automobily rovněž kupovali i jednotlivci a tak už to funguje sto let. A už to tak fungovat nebude.

Díky integraci autonomních systémů se z aut stanou jakési přepravní moduly, které nebudou řízené člověkem. Bob Lutz myslí, že do dvaceti let bude moci člověk řídit jen na vyhrazených místech v podobě závodních okruhů a podobně. Na běžné silnici nebude pro lidské řidiče místo.

Tento stav podle Lutze nastane dříve, než si dnes lidé uvědomují. Projevuje se klasická vlastnost lidského mozku, který nedokáže vidět budoucnost v exponenciální křivce, ale pouze v lineární.

Žádné vlastnictví, pouze velké platformy

Tyto automobilové přepravní „boxy“ budou vlastně takovými budoucími taxíky. Budou poskytovat nerušený prostor pro práci i zábavu i několika lidí najednou, kteří nebude muset vůbec řešit okolní prostředí. Pouze nastoupí v bodu A a vystoupí v bodu B. Čas mezi tím budou moci vyplnit jak budou chtít.

Tyto automobily budou mít pochopitelně různé třídy kvality, což bude odstupňované i cenou za přepravu, která bude ale stejně nesrovnatelně nižší, než v případě současné taxislužby.

Dopravě budou vládnout obří přepravní platformy typu Uber, Lyft, DiDi a další. V případě logistiky zboží pak třeba Amazon, UPS, FedEx. Tyto velké nadnárodní firmy budou efektivní, levné a budou používat nejnovější technologie napříč celým dopravním ekosystémem.

Kde je místo pro automobilky?

Vzhledem k tomu, že většina lidí podle těchto odhadů nebude vlastnit automobil, půjde o velký problém hlavně pro staré a velké automobilky. Ty nyní vyrábí miliony vozů ročně a jsou na ně navázané další dodavatelské řetězce.

Lidé si kupují automobil, který většinu času stojí zaparkovaný a nevyužitý. Obří dopravní platformy budou vozy používat neustále a tak odpadne významný počet nákupů. Lidé už nebudou nakupovat auta, protože se to nevyplatí a obří platformy jich nebudou potřebovat tolik, protože je využijí efektivněji.

Z toho lze vyvodit i závěr, že si tyto obří platformy začnou vyrábět vlastní automobily. Elektromobil je totiž značně jednodušší a má méně součástek. To znamená menší komplikace při návrhu a výrobě, stejně tak při údržbě. A to je další velký problém pro běžné automobilové výrobce.

Automobily vlastněné velkými společnostmi se tak z tohoto pohledu můžou stát takovými novými „iPhony“. Technologické společnosti jako třeba Apple nebo Google navrhnou skvělý design a v Číně se vše levně vyrobí. Bude záležet na designu, použitých technologiích, softwaru a autonomním systému.

Ze samotné výroby se stane služba, kterou budou mít pod palcem čínské továrny. Případně se na tento byznys model budou muset přizpůsobit i klasické automobilky, které se budou chvíli snažit prosadit vlastní řešení, ale rychle skončí stejně jako se to stalo u trhu s mobilními telefony. Nakonec přežije jen několik velkých platforem od technologických společností a nikoli ze segmentu výrobců.

A tohle všechno by tady mohlo být už za dvacet let. Nevěříte?

Waymo a jízda bez řidiče v běžné dopravě:

Diskuze (78) Další článek: Google pohořel, ale teď to zkusí Microsoft. Chystá Skype pro ty, kteří něco umí

Témata článku: Technologie, Google, Apple, Byznys, Doprava, Elektromobily, iPhone, Automobily, Čína, Mobilní telefon, Uber, Zajímavosti, Waymo, Lyft, Sdílená ekonomika, Dyson, Lidský řidič, Autonomní systém, Závodní okruh, Velký problém, Automobilka, První automobil, Velká platforma, Průmysl, Obchodní model, Apple iPhone na Heureka.cz



Konec českého poskytovatele internetu v přímém přenosu. Připomíná to krachující energetické firmy
Lukáš Václavík
CETINPoskytovatelé internetuPřipojení k internetu
Největší proměna Outlooku za dlouhá léta. Takhle bude nový pošťák vypadat

Největší proměna Outlooku za dlouhá léta. Takhle bude nový pošťák vypadat

**Outlook postavený na webovém základě už podporuje osobní účty Microsoft. **Testování se tak rozšiřuje na jednotlivce, program má však k dokončení stále daleko. **Za pár týdnů bude sjednoceným pošťákem nahrazena také Pošta.

Petr Urban
E-mailOutlookOutlook.comMicrosoft
Podrobný návod, jak zrušit SIPO. Nejsnazší je převedení plateb jinam

Podrobný návod, jak zrušit SIPO. Nejsnazší je převedení plateb jinam

**Než zrušíte SIPO, musíte platby převést jinam. **Neplatí to nutně pro poplatky veřejnoprávním médiím. **SIPO zrušíte osobně, elektronicky nebo se zruší automaticky.

Petr Urban
Česká poštaNávody
Začíná platit Digital Markets Act. Kladivo na Apple, Alphabet, Metu i Microsoft. Může změnit pravidla internetu

Začíná platit Digital Markets Act. Kladivo na Apple, Alphabet, Metu i Microsoft. Může změnit pravidla internetu

** Dnes vstupuje v platnost Digital Markets Act ** Příští rok udělá z digitálních hegemonů strážce přístupu ** A každý takový strážce bude podléhat tvrdé regulaci

Jakub Čížek
Evropská uniePrávoInternet
Facebook má nejspíš vaše telefonní číslo, i když jste mu ho nikdy nedali. Tímto tajným nástrojem ho můžete smazat

Facebook má nejspíš vaše telefonní číslo, i když jste mu ho nikdy nedali. Tímto tajným nástrojem ho můžete smazat

**Meta poskytuje nástroj na vymazání telefonních čísel a e-mailových adres z Facebooku a Instagramu **V minulosti Mark Zuckebrg popřel, že by Facebook vytvářel stínové profily **Metě teď můžete sebrat klíčové iddentifikátory, pořád o vás ale nejspíš ví mnoho dalšího

Petr Urban
MetaSledováníSociální sítě
Jak zvýšit herní výkon ve Windows 11? Vypněte tyhle funkce, radí Microsoft

Jak zvýšit herní výkon ve Windows 11? Vypněte tyhle funkce, radí Microsoft

**Windows 11 na některých počítačích aktivují bezpečnostní funkci Integrita paměti. **Virtualizační funkce ale negativně ovlivňují herní výkon. **Pokud některé funkce vypnete, můžete tím herní výkon posílit.

Petr Urban
Windows 11Microsoft
Výsledky testů GeForce RTX 4090. Grafické monstrum s nesmyslným výkonem zesměšňuje všechny karty na trhu

Výsledky testů GeForce RTX 4090. Grafické monstrum s nesmyslným výkonem zesměšňuje všechny karty na trhu

** K dispozici jsou podrobné nezávislé testy nové grafické karty GeForce RTX 4090 ** Nvidia splnila sliby, mezigenerační skok ve výkonu je obrovský ** DLSS 3 přináší revoluci v počtu fps

Karel Javůrek
GeForce RTX 4000Grafické kartyNvidia
Powerfoyle je fotovoltaická vrstva, která vypadá jako dřevo, kůže nebo třeba plast. Už se prodává

Powerfoyle je fotovoltaická vrstva, která vypadá jako dřevo, kůže nebo třeba plast. Už se prodává

** Co kdyby fotovoltaický panel nevypadal jako fotovoltaický panel? ** Teď to zkouší švédský startup Exeger ** Vyrobil speciální vrstvu, kterou už mají první komerční produkty

Jakub Čížek
FotovoltaikaTechnologie