Bob Lutz alias „car guy“ je expert, který má za sebou vedoucí pozice v automobilkách jako je Opel, BMW, Chrysler, Ford nebo General Motors. V rozhovoru pro web Autonews se vyjádřil k budoucnosti dopravy a tomu, co bude čekat téměř všechny automobilky.
Hlavní myšlenkou podle jeho předpokladů je, že více méně nikdo nebude do dvaceti let vlastnit automobil. To je pro tento průmysl samozřejmě velký problém a zcela to změní trh.
Bob Lutz
V automobilovém průmyslu nastupuje éra autonomních systémů a zároveň významný přechod na elektrický pohon. Obě technologie v nejbližších letech integruje většina automobilek. I když je dnes mezi prvními Tesla, bude mít velkou konkurenci. Jak ale bylo jasné už dříve, samotné technologie nebudou stačit, protože přichází i změna obchodního modelu.
Projekt auta od Applu zpomalila nerozhodnost a chybějící Steve Jobs, autonomní systém je roky pozadu
Auto jako přepravní modul
Podle Boba Lutze čeká automobilový průmysl největší změna v historii od doby, kdy se začaly první automobily vyrábět. Podle něj se vlastně mění ještě vzdálenější historie.
Apple nalil miliardu dolarů do čínské taxislužby
Stovky let lidé používali pro přepravu koně a jejich vlastnictví bylo zcela běžné i pro jednotlivce. Stejně to bylo s automobilem. Automobily rovněž kupovali i jednotlivci a tak už to funguje sto let. A už to tak fungovat nebude.
Díky integraci autonomních systémů se z aut stanou jakési přepravní moduly, které nebudou řízené člověkem. Bob Lutz myslí, že do dvaceti let bude moci člověk řídit jen na vyhrazených místech v podobě závodních okruhů a podobně. Na běžné silnici nebude pro lidské řidiče místo.
Tento stav podle Lutze nastane dříve, než si dnes lidé uvědomují. Projevuje se klasická vlastnost lidského mozku, který nedokáže vidět budoucnost v exponenciální křivce, ale pouze v lineární.
Žádné vlastnictví, pouze velké platformy
Tyto automobilové přepravní „boxy“ budou vlastně takovými budoucími taxíky. Budou poskytovat nerušený prostor pro práci i zábavu i několika lidí najednou, kteří nebude muset vůbec řešit okolní prostředí. Pouze nastoupí v bodu A a vystoupí v bodu B. Čas mezi tím budou moci vyplnit jak budou chtít.
Tyto automobily budou mít pochopitelně různé třídy kvality, což bude odstupňované i cenou za přepravu, která bude ale stejně nesrovnatelně nižší, než v případě současné taxislužby.
Auta budoucnosti: V tomto se budete za pár let vozit
Dopravě budou vládnout obří přepravní platformy typu Uber, Lyft, DiDi a další. V případě logistiky zboží pak třeba Amazon, UPS, FedEx. Tyto velké nadnárodní firmy budou efektivní, levné a budou používat nejnovější technologie napříč celým dopravním ekosystémem.
Kde je místo pro automobilky?
Vzhledem k tomu, že většina lidí podle těchto odhadů nebude vlastnit automobil, půjde o velký problém hlavně pro staré a velké automobilky. Ty nyní vyrábí miliony vozů ročně a jsou na ně navázané další dodavatelské řetězce.
Lidé si kupují automobil, který většinu času stojí zaparkovaný a nevyužitý. Obří dopravní platformy budou vozy používat neustále a tak odpadne významný počet nákupů. Lidé už nebudou nakupovat auta, protože se to nevyplatí a obří platformy jich nebudou potřebovat tolik, protože je využijí efektivněji.
9 elektromobilových startupů, které chtějí porazit Teslu
Z toho lze vyvodit i závěr, že si tyto obří platformy začnou vyrábět vlastní automobily. Elektromobil je totiž značně jednodušší a má méně součástek. To znamená menší komplikace při návrhu a výrobě, stejně tak při údržbě. A to je další velký problém pro běžné automobilové výrobce.
Dyson vyrábí vysavače, a teď chce konkurovat Tesle. V roce 2020 představí vlastní elektromobil
Automobily vlastněné velkými společnostmi se tak z tohoto pohledu můžou stát takovými novými „iPhony“. Technologické společnosti jako třeba Apple nebo Google navrhnou skvělý design a v Číně se vše levně vyrobí. Bude záležet na designu, použitých technologiích, softwaru a autonomním systému.
Ze samotné výroby se stane služba, kterou budou mít pod palcem čínské továrny. Případně se na tento byznys model budou muset přizpůsobit i klasické automobilky, které se budou chvíli snažit prosadit vlastní řešení, ale rychle skončí stejně jako se to stalo u trhu s mobilními telefony. Nakonec přežije jen několik velkých platforem od technologických společností a nikoli ze segmentu výrobců.
A tohle všechno by tady mohlo být už za dvacet let. Nevěříte?
Waymo a jízda bez řidiče v běžné dopravě: