Chatovací aplikace už přestávají být jednoduchým komunikačním rozhraním pro přátele, ale jak jsme psali v podrobném článku, začínají integrovat další služby a vývoj je takový, že řadu věcí bude možné rychle a jednoduše objednávat právě pouze přes textovou zprávu.
Služba DoDo, která odstartovala v Praze na konci minulého roku, jde po vzoru amerického startupu Magic a soustředí se na splnění požadavku na doručení jakéhokoli (legálního) produktu či vyřízení služby s objednáváním pouze přes Facebook Messenger nebo běžnou sms na telefonní číslo 222 111 800.
Kurýři jezdí MHD a fungují jako Uber
Za DoDo stojí Karel Komárek, respektive skupina KKCG, která již dlouhou dobu vlastní informační telefonní linky 1180 a 1188. Právě v rámci těchto linek si skupina zajistila poměrně dobré znalosti v oblasti zjišťování informací a partnerů pro služby a zboží. A tyto zkušenosti se hodí právě pro DoDo.
Základem jsou živí operátoři, kteří mají k dispozici aplikaci pro vyřizování příchozích zpráv s požadavky od lidí (Nexmo). Vzhledem k tomu, že do několika minut od přijmutí zprávy je nutné zjistit, kde se produkt či služba prodává, jak daleko je to od vás a kdy dojde k doručení, je to boj o čas. Výhodou ale je, že o nic z toho se nemusíte starat. Můžete klidně zadat, že chcete levnou nabíječku pro iPhone 5s a k tomu třeba pizzu z vaší oblíbené restaurace a barevné pastelky – to vše na danou adresu.
Během několika minut (obvykle 3-5 minut) dostanete nabídku s konečnou cenou, případně upřesňující dotaz. Poté už stačí napsat „beru, ok, ano, jasně“ a podobně a tím je objednávka hotová a vy už jen čekáte na rychlé doručení. Operátor v call centru vidí přesné pozice jednotlivých kurýrů („nody“). Přes den se dopravují pomocí MHD, což se osvědčilo jako rychlejší způsob, pouze v noci se používají automobily.
V současnosti pro DoDo pracuje přibližně 35 kurýrů (na konci roku 2015 to bylo 30 kurýrů), kteří jsou rozdělení do určitých zón v Praze, přičemž pokud to efektivita vyžaduje, dokáží si jednotlivé zakázky i předat, aby se příliš nevzdálili od své hlavní pracovní zóny. Podobně jako třeba řidiči Uberu, i zde je možná flexibilita, takže kurýr zapne danou aplikaci a v tu chvíli je pro operátora vidět jako dostupný pro případné vyřízení požadavků. Pokud nemá co vyřizovat, dělá jiné úkoly jako například zapisování databáze otevíracích dob jednotlivých obchodů, pokud to již není k dispozici z oficiálních zdrojů.
Při příchodu na vaší adresu se kurýr ozve pomocí SMS nebo případně přes zmíněný Facebook Messenger. Placení je zatím možné pouze v hotovosti (faktura je dostupná přes odkaz na internetu), ale od března se chystá podpora platby kartou.
Už po první objednávce si DoDo uloží profil do CRM, takže příště už stačí do zprávy místo adresy napsat „tam kam posledně, domů, do práce“ a tak podobně. Vzhledem k tomu, že SMS čte člověk, který vidí předchozí data, poradí si s přirozenou komunikací, na kterou jsou současné systémy umělých inteligencí ještě nedostatečné.
Donese, odnese, 24 hodin denně
Jídlo, pití a podobné „zboží“ tvoří 25 % objednávek, protože jsou lidé na tento segment pro objednávání už poměrně zvyklí. Oproti službám jako je Damejidlo.cz můžete kombinovat libovolné restaurace, které nabízí jídlo s sebou, nebo si objednat i bez konkrétní restaurace – třeba „párek v rohlíku s kečupem“ a DoDo vyhodnotí nejbližšího dodavatele.
Služba funguje 24 hodin denně sedm dní v týdnu a omezení takřka neexistují. Ale je nutné myslet na to, že kurýr neunese všechno a že zdrojové obchody nemají otevřeno nonstop.
Můžete vyřídit nejen komplexní objednávky zboží, ale i služeb. Například chcete vyčistit šaty. Stačí napsat tento požadavek na DoDo, během několika minut dostanete informace o ceně a době vyřízení a pokud souhlasíte, vše se vyřídí. Nemusíte nic zařizovat, hledat, posílat nebo vyzvedávat, vše obstará DoDo.
Prosil bych kabel, tři pizzy a živou rybičku
Službu jsme sami otestovali a zkusili jsme rovnou něco náročnějšího – adaptér v podobě kabelu z HDMI na DVI, tři různé druhy pizzy a živou levnou rybičku. DoDo s tím nemělo žádný problém, byť doručení trvalo déle, než bylo obvyklé – přibližně dvě hodiny. Ale jak můžete vidět na fotografii, kurýr doručil vše, včetně živé rybičky v pytlíku.
Kurýr dorazil s celou objednávkou i živou rybičkou, kterou měl dle doporučení v tašce v čepici, aby "nenachladla"
Robert Krestýn, marketingový manažer DoDo, prozradil, že tím, že jsou schopni dodat takřka cokoli, vznikají občas velmi zajímavé požadavky, mezi kterými jsou třeba cigarety nebo oranžové pastelky ve tři ráno. Jedna z objednávek zahrnovala vycpaného tučňáka, kterého nakonec našli v zahraničí, ale cena nakonec kupujícího odradila od souhlasu a vyřízení.
Ušetřený čas k nezaplacení
DoDo je služba, která šetří váš čas a v tomto případě to není jen trapné heslo, ale reálný dopad. Hlavní přednost této univerzální služby je rychlost objednání i různorodých produktů, které jsou dostupné na různých místech nebo případně skrze různé aplikace a služby.
Pokud je potřeba něco upřesnit, komunikace je stále pohodlná a rychlá přes sms
Doručení je navíc velmi rychlé a může být v ideálním případě i 45 minut, přičemž cena za dopravu, která je započítaná v nabídnuté ceně, kterou můžete odmítnout, není uvedená samostatně.
Podle informací ale 92 % zákazníků s cenou souhlasí a objedná. Slušná je i retence u služby, která je přes 50 %. Vzhledem k tomu, že například Damejidlo.cz chce po restauracích někdy i 40 % z ceny, je to pro ně často velmi nevýhodná nabídka, která se nakonec projeví i ve vyšší ceně pro zákazníka nebo nedostupností restaurací v nabídce.
DoDo takto nefunguje a nakupuje jako běžný člověk a nad tuto cenu přidává cenu dopravy, která je nízká díky využívání MHD docela nízká. V některých situacích tak můžete dosáhnout třeba i u jídla lepší koncové ceny za jídlo s dopravou, než co nabízí specializované Damejidlo.cz.
Vše stojí na komunikaci
Jak se prosadit? DoDo už zkoušelo různé kampaně, ale například offline reklama příliš nefungovala, takže se budou snažit o marketing značky hlavně v online světě.
Pokud jde o budoucnost, DoDo chce pokračovat v Brně, Ostravě či Plzni a pak nejspíše zamířit na Slovensko. Americká verze Magic už spustila například prémiovou verzi službu Magic Assistant (Magic+), která funguje na principu paušálu a hodin (100 dolarů za hodinu asistenta) nebo 3 000 dolarů za měsíc. Takový asistent vyřídí nebo udělá téměř cokoli, co je legální.
Ukázka z Magic+ pro složitější úlohy
Takové rozšíření zatím DoDo neplánuje, byť bedlivě sleduje, co Magic dělá a s čím přichází. Samozřejmě lze očekávat, že nastane větší integrace například i s dostupností Facebook Business a případně i dalšími službami, které u nás budou integraci třetích stran podporovat (Slack, různé chatovací aplikace a podobně).
DoDo se chlubí tím, že stávající zákazníci často ani nepíší žádné podrobné zprávy, napíší například jen SMS ve tvaru „Denní dávku vitamínů“, což pohledem na předchozí objednávky operátor vyhodnotí jako džus Fruitisimo na obvyklou adresu. Takže následuje jen odsouhlasení ceny krátkým „Ok“ a je vyřízeno.
Umělá inteligence se do tohoto zpracování informací bude velmi dobře infiltrovat. Díky tomu, že se vše ukládá a bude možné se učit z opravdu velkého počtu přirozených lidských komunikací, které už správně vyřešili lidé, bude kvalitní učení neuronových sítí o to lehčí.
Do budoucna lze tak očekávat, že umělá inteligence dokáže sama vyřídit více a více takových objednávek a zadat správně úkol lidskému kurýrovi. Bude tak stále menší počet objednávek a dotazů, které bude muset vyřídit člověk, respektive živý operátor. A pak už je jen otázka, jak dlouho vydrží lidští kurýři.
Google místo pošty? Balíky budou vozit dodávky bez řidiče