Drogerie DM spustila v Česku e-shop. Stačilo vytáhnout data a víme, že je o 16 % dražší, než v Německu

Budoucnost patří internetovému prodeji, což už začaly brát v potaz i maloobchodní řetězce a postupně otevírají své e-shopy. Z těch nejznámějších jmen to byl loni Lidl, spuštění chystá i Billa, již před šesti lety všechny předběhlo Tesco a aktuálně teď už nás rozjela internetový prodej i drogerie DM. Dostupná kompletní strukturovaná nabídka zboží pak umožňuje snadno porovnat ceny nadnárodních řetězců u nás a v zahraničí.

A právě pro drogerii DM to vypadá na první pohled nelichotivě - své zboží u nás nabízí o cca 16 % dráž než v Německu (medián rozdílů u cca 2700 zjištěných cen, průměr vychází na 15,6 %).

Drogerie DM práci webovým analytikům značně usnadnila, protože pro zboží používá stejné ID napříč národními verzemi a uvádí se v URL. Dohledat identické zboží v různých lokálních verzích e-shopu je díky tomu triviální. Výsledek publikoval Michal Černý na Twitteru.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ceny v české verzi e-shopu drogerie DM ve srovnání s německým • Ceny českého DM vůči slovenskému • Ceny českého DM vůči maďarskému

Výše uvedené grafy ukazují srovnání cena na několika tisících položkách zboží dostupných napříč národními verzemi. Ze souhrnných dat vyplývá, že je o 16 % (medián) dražší než v německé verzi e-shopu. Český e-shop je přitom ještě o 3 % levnější než ten slovenský a dokonce o 7 % levnější než maďarský.

Opět se ukazuje, že otevřenost dat na internetu dokáže poukázat na zajímavé skutečnosti. U soukromého subjektu z toho nemusíme vyvozovat nějaké fatální závěry, byť nás to může na první pohled trochu štvát. EU rozdílnost cen na různých trzích (zatím) nijak neomezuje a za rozdílem můžeme hledat snahu o co největší efektivitu zisku s ohledem na provoz v dané zemi.

A co hlavně - do výsledných cen se také například projevuje různá úroveň DPH. V Německu je DPH o dva procentní body nižší a navíc některé zboží (vybrané potraviny, potřeby pro děti) spadají do snížené 7% hladiny. Přitom v Maďarsku je DPH naopak nejvyšší, tam dosahuje standardní sazba 27 %.

Ovšem zcela to DM neomlouvá, na Slovensku je DPH o procentní bod nižší než u nás a ceny tam přitom mají o tři procenta vyšší. Zas je tam ale poloviční kupní síla a závoz zboží v menším množství pochopitelně stojí při rozpočítání na jeden kus více. Rozdílnost cen má tedy logický základ a není na místě nadnárodní řetězce hned třeba bojkotovat, průběžná kontrola však rozhodně není od věci.

Jak ušetřit při nákupech na internetu: Není jen Black Friday, jsou i jiné fígle

Daleko závažnější je plýtvání penězi ve veřejném sektoru, což právě otevřenost dat může snadno odhalit. Možná právě proto se co největší transparentnosti a otevřenosti řada českých politiků brání. Díky otevřeným datům pak mohou vznikat blahodárné kontrolní projekty, jako je například Hlídač státu.

Diskuze (9) Další článek: Jak zdraví budeme ve stáří? O tom se rozhodlo, když nám bylo deset let!

Témata článku: Twitter, E-shopy, Evropská unie, Německo, Statistiky, Slovensko, Open data, Lidl, Česká verze, Německý originál, Michal Černý, Národní verze, Maloobchodní řetězec, Výsledná cena, Zajímavá skutečnost, Otevřenost, Logický základ, První pohled, NEM, Uvedený graf, Verze, Německá verze, Tesco, Internetový prodej, Potaz