Evropská unie | Česko | Drony

Drony budou mít povinnou espézetku, ale co když je piloti odmítnou registrovat?

V rámci evropské harmonizace pravidel létání s drony se musejí jejich majitelé postupně připravit na nové a přísnější podmínky, na kterých nyní pracuje i Ministerstvo dopravy ČR ve spolupráci s Řízením letového provozu ČR.

Na přesnou implementaci v našich podmínkách si ještě chvíli počkáme, ale obecně se ví, že piloty, a to i ty amatérské, čeká povinná registrace letounu, který bude muset být označen jejich unikátním číslem – v podstatě určitou formou espézetky.

Registrace se v Česku doposud týkala jen bezpilotních letounů pro profesionální komerční činnost a těch s hmotnosti mnoha kilogramů, u kterých opravdu nechcete, aby je pilotoval kdejaký začátečník bez znalosti pravidel.

Hrozí poplatek za registraci

Nabízí se ale otázka, jestli svůj dron skutečně zaregistruje každý, trh s malými domácími kvadrokoptérami z Aliexpressu, eBaye i velkých českých e-shopů je totiž prakticky nekontrolovatelný a nikdo ve skutečnosti netuší, kolik takových kvadrokoptér v Česku opravdu létá. Pokud by byla ke všemu registrace zpoplatněná, vůle k registraci zejména těch nejlevnějších amatérských dronů bude nejspíše na bodu mrazu.

Stručně řečeno, pokud nebude povinnost registrace vynucená přímo na úrovni firmwaru letounu (dron nevzlétne, pokud neprojde aktivací), nebude v silách žádné státní autority zkontrolovat, kdo registraci má a kdo nikoliv.

Drony samy nahlásí své hříšné piloty

Ale pozor, drony o sobě budou dávat vědět nejen nalepeným číslem na svém draku, které bude z výšky stejně nečitelné, ale i rádiovou cestou. Tento systém vyvíjí ve spolupráci s úřady třeba DJI – jeden z klíčových výrobců poloprofesionálních a profesionálních dronů – a už jej úspěšně testuje na některých letištích.

Dron v takovém případě může do okolí stovek metrů (dle vlastního rádiového dosahu) vysílat svoje sériové číslo a provozní údaje, které mohou na přijímači zachytit úřady, a společně s nimi také GPS polohu pilota. Zná ji každý dron, který je vybavený funkci RTH – Return To Home.

Pokud by se tedy takto nevychovaný dron ocitl tam, kde nemá – třeba právě v ochranném pásmu (pražského) letiště, dispečer může zavolat policii přímo na pozici kdesi za keříkem, odkud hříšný pilot řídí svoji kvadrokoptéru a fotí si třeba přistávající letadla.

Klíčových 250 gramů

Jelikož bude klíčovým parametrem regulace dronů jejich kinetická energie při volném pádu (porucha motorů, baterie atp.), všichni výrobci, kteří budou chtít vyvinout amatérský dron pro evropský trh, se budou snažit co nejvíce přiblížit klíčové hmotnosti 250 gramů. Právě ta bude oddělovat ty nejméně regulované drony od ostatních.

Aktuálně se to podařilo třeba zmíněnému DJI, které minulý týden představilo 249gramovou kvadrokoptéru Mavic Mini. Sice přišla o hromadu senzorů a výkon motorů, ale stále si zachovala punc kvalitního letounu nižší střední třídy se špičkovým stabilizovaným gimbalem, použitelnou kamerou a slušným doletem.

Diskuze (71) Další článek: ELONOVINKY: Starlink je připraven na brzké spuštění v USA, dočkáme se již příští rok

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,