Elon Musk: LIDAR je slepá větev
Jeden z investorů se přímo Elona Muska zeptal na LIDAR a proč ho Tesla nemá. Elon Musk se vyjádřil stejně jako v minulosti - LIDAR je slepá větev a všichni kdo ho používají, od něj nakonec ustoupí.
Sám Elon Musk ale nemá problém s LIDARem jako takovým, dle vyjádření si totiž SpaceX musela vyvinout vlastní LIDAR pro vesmírné lety a pro napojování k ISS. Rozhodně je to ale podle něj nevhodná technologie pro autonomní systémy, protože je drahá a pracuje ve viditelném spektru, což je naprosto nevhodné pro reálné použití na silnicích.
LIDAR mi zničil foťák, říká návštěvník CESu, který si vyfotil autonomní auto. Není to kupodivu úplný nesmysl
Člověk má dvě oči a s nimi dokáže řídit velmi bezpečně. Elektromobily Tesla mají 8 kamer po obvodu, které zpracovávají obraz ve viditelném spektru, pak přední radar, který projde i skrze mlhu, déšť, sníh a podobně, kde si kamery a viditelné spektrum neporadí a nakonec je ještě po obvodu auta 12 ultrazvukových senzorů pro detekci objektů v blízkosti.
Taková kombinace je podle Elona Muska neporazitelná a hravě překoná LIDAR, který tak kvůli tomu skončí v propadlišti dějin. „Je to jako mít několik drahých slepých střev, naprosto zbytečné“ dodal Elon Musk.
Obrovské množství dat
Tesla rovněž podrobně ukázala další důvod, proč má oproti ostatním náskok - obrovské množství dat, která sbírá pomocí aut, která už má na silnici. Aktuálně jich je kolem půl milionu a v polovině příštího roku by jich mělo být už milion.
Nic takového nemá žádná automobilka či společnost a Tesla má tak drtivou většinu dat, které se v celkovém měřítku pro autonomní systémy sbírají. Jeden z investorů sice nadhodil téma simulací, které dokáží ve virtuálním prostředí cvičit neuronové sítě na různých situací a prostředích, ale to dle Tesla není to samé, jako realita.
Tesla sama používá simulace pro některé formy učení, ale takové zvláštnosti, které se objevují v realitě, nelze simulovat a ani si je nelze představit. Jednou z ukázek byl například prezentovaný záběr, kdy přes silnici přejížděly čtyři na sobě položené kamiony. Tesla tímto způsobem zpracovává právě všechny tyto krajní případy, které je takřka nemožné simulovat a je třeba je sbírat v reálném světě a učit se z nich.
Tesla to má navíc jednoduché - jakmile se objeví něco zvláštního, nechat podobný obraz vyhledat v rámci databáze všech vozů a tak ho má okamžitě k dispozici v několika různých variantách a verzích. Každá Tesla na silnici je zkrátka zároveň trénovací zařízení, které sbírá data a zlepšuje schopnosti autonomního systému Tesly, který je posléze v aktualizací zase doručován do všech vozů.
Nová aktualizace posune Tesly na vyšší úroveň autonomie: Autopilot už bude zcela sám předjíždět na dálnici
Důležitou zmínkou také je, že systém Tesla se primárně zaměřuje také na rozpoznání „prostoru pro jízdu“ a tak není omezen, že nevidí čáry na silnici, například pokud je zasněžená silnice nebo na silnici neexistují žádné pruhy, které tak slouží pouze jako pomocný systém navigace. Autonomní systém rovněž dobře používá i případný automobil před sebou k detekci jízdního prostoru, jež například není příliš zřetelný.
Problém s agresivitou
V rámci prezentace a dotazů došlo i na důležitý problém, které mají autonomní systémy - chovají se natolik bezpečně, že mají občas problém projet křižovatku nebo se zařadit, protože okolní lidští řidiči nezpomalují a řídí agresivněji.
Elon Musk upřesnil, že autonomní systémy se budou v tomto směru pomalu zlepšovat s tím, jak budou mít k dispozici více dat a tím pádem i zkušeností z tohoto chování. Autonomní systém Tesla totiž obsahuje senzory i na volantu a pedálech a dokáže se tak učit i od samotných řidičů, kteří jezdí „dobře“, na což má Tesla speciální algoritmus.
Dle Muska člověk řídí v ostrém provozu často poměrně nebezpečně s tím, že částečně očekává, že by mohlo dojít k menší srážce, kdy se poškrábou nebo promáčknou plechy či blatníky. Řidiči také často spoléhají na ostatní, že zareagují (zpomalí). Musk oznámil, že ve vzdálenější budoucnost bychom se mohli dočkat speciálního „Mad Max“ módu, který bude o trochu agresivnější, ale uživatel bude varován, že může teoreticky dojít k menší, nikoli závažné, nehodě.