EU si posvítí na nízké ceny čínských elektromobilů. Čína hrozí odvetou

Už jsme o tom psali – Čína je v elektromobilech napřed. Hodně napřed. A Evropa se bojí – o technologie, továrny, tradiční automobilky i celou ekonomiku. V průběhu minulého týdne padlo rozhodnutí, že se EU začne zabývat nízkými cenami elektromobilů z Číny.

Evropský postoj je takový, že jsou čínské ceny elektromobilů nefér, že je Čína uměle drží na nízké úrovni pomocí dotací, což křiví trh. Evropská komise prověří, zda jsou dotace v souladu s mezinárodními obchodními pravidly – v projevu o stavu unie to v Evropském parlamentu řekla předsedkyně komise Ursula von der Leyenová. Představitelé EU se domnívají, že čínští výrobci elektromobilů snižují ceny svých modelů na evropském trhu o přibližně 20 procent. Pokud se prokáže porušení obchodních pravidel, budou následovat sankční cla.

Leyenová situaci přirovnala k odvětví solárních elektráren v minulých letech, kdy Čína získala silné postavení kvůli nízkým cenám. Podle konzultační firmy Inovev čínské značky v roce 2021 v Evropě prodaly 4 % nových elektromobilů, v roce už to bylo 6 % a odhad pro rok letošní zní na 8 %.

Čínská vláda rozhodnutí Evropské komise zahájit vyšetřování čínských státních dotací pro čínské výrobce elektromobilů kritizuje: „Vyšetřování je otevřený protekcionistický akt, který vážně naruší a pokřiví globální automobilový průmysl a dodavatelský řetězec, včetně EU, a bude mít negativní dopad na ekonomické a obchodní vztahy mezi Čínou a EU," uvedlo čínské ministerstvo obchodu.

V Evropě dvakrát dráž než v Číně

Šéf čínského svazu osobních automobilů CPCA Cchuej Tung-šu na síti WeChat uvedl, že cena automobilů vyrobených v Číně a vyvážených do Evropy je obecně téměř dvojnásobná proti ceně, za kterou se prodávají v Číně.

Jeho slova potvrzuje průzkum agentury Bloomberg. Ta upozornila, že nízké náklady na výrobu elektromobilů v Číně nejvíce v EU využívá francouzský Renault, který již několik let prodává nejdostupnější evropský elektromobil Dacia Spring. Cena vozu vyráběného v čínské provincii Chu-pej začíná ve Francii na 20 800 eur (509 000 Kč) a po započtení státní dotace je o 5000 eur nižší.

Čínští výrobci pak prodávají své vozy v EU mnohem dráž než doma:

  • BYD Dolphin ve Francii stojí 28 990 eur, v Číně vyjde na 15 200 eur
  • MG ZS se v Německu prodává za 31 310 eur, v Číně zhruba polovinu
  • Zeekr X v Německu stojí 44 990 eur, v Číně vyjde na 24 700 eur
  • Polestar 2 je v Německu o 10 000 eur dražší než v Číně, stojí 48 990 eur
Diskuze (37) Další článek: Astronaut Frank Rubio vytvořil nový rekord NASA v délce pobytu ve vesmíru

Témata článku: , , ,