Už jsme o tom psali – Čína je v elektromobilech napřed. Hodně napřed. A Evropa se bojí – o technologie, továrny, tradiční automobilky i celou ekonomiku. V průběhu minulého týdne padlo rozhodnutí, že se EU začne zabývat nízkými cenami elektromobilů z Číny.
Čína už to vyhrála. V elektromobilech má obrovský náskok a auta stojí třetinu toho, co v Evropě
Evropský postoj je takový, že jsou čínské ceny elektromobilů nefér, že je Čína uměle drží na nízké úrovni pomocí dotací, což křiví trh. Evropská komise prověří, zda jsou dotace v souladu s mezinárodními obchodními pravidly – v projevu o stavu unie to v Evropském parlamentu řekla předsedkyně komise Ursula von der Leyenová. Představitelé EU se domnívají, že čínští výrobci elektromobilů snižují ceny svých modelů na evropském trhu o přibližně 20 procent. Pokud se prokáže porušení obchodních pravidel, budou následovat sankční cla.
Leyenová situaci přirovnala k odvětví solárních elektráren v minulých letech, kdy Čína získala silné postavení kvůli nízkým cenám. Podle konzultační firmy Inovev čínské značky v roce 2021 v Evropě prodaly 4 % nových elektromobilů, v roce už to bylo 6 % a odhad pro rok letošní zní na 8 %.
Čínská vláda rozhodnutí Evropské komise zahájit vyšetřování čínských státních dotací pro čínské výrobce elektromobilů kritizuje: „Vyšetřování je otevřený protekcionistický akt, který vážně naruší a pokřiví globální automobilový průmysl a dodavatelský řetězec, včetně EU, a bude mít negativní dopad na ekonomické a obchodní vztahy mezi Čínou a EU," uvedlo čínské ministerstvo obchodu.
V Evropě dvakrát dráž než v Číně
Šéf čínského svazu osobních automobilů CPCA Cchuej Tung-šu na síti WeChat uvedl, že cena automobilů vyrobených v Číně a vyvážených do Evropy je obecně téměř dvojnásobná proti ceně, za kterou se prodávají v Číně.
Elektromobilitě se nevyhneme, automobilky budou rychlejší než EU. Plány na elektrifikaci od Škody až po levnou Čínu
Jeho slova potvrzuje průzkum agentury Bloomberg. Ta upozornila, že nízké náklady na výrobu elektromobilů v Číně nejvíce v EU využívá francouzský Renault, který již několik let prodává nejdostupnější evropský elektromobil Dacia Spring. Cena vozu vyráběného v čínské provincii Chu-pej začíná ve Francii na 20 800 eur (509 000 Kč) a po započtení státní dotace je o 5000 eur nižší.
Čínští výrobci pak prodávají své vozy v EU mnohem dráž než doma:
- BYD Dolphin ve Francii stojí 28 990 eur, v Číně vyjde na 15 200 eur
- MG ZS se v Německu prodává za 31 310 eur, v Číně zhruba polovinu
- Zeekr X v Německu stojí 44 990 eur, v Číně vyjde na 24 700 eur
- Polestar 2 je v Německu o 10 000 eur dražší než v Číně, stojí 48 990 eur