V EU pomalu dojíždějí všechny letité kauzy pod společnou hlavičkou Evropská komise vs. Google: Neverending story. Poslední roky to americká internetová jednička odskákala postupně za vyhledávač, předinstalovávání vlastních služeb na Androidu a nyní za reklamní systém.
Evropské komisi se nelíbí, že Vlastní vyhledávání Googlu zobrazuje nad výsledky reklamu Googlu, což znevýhodňuje ostatní provozovatele reklamních systémů v EU
Evropská komise udělila Googlu pokutu ve výši 1,49 miliard eur a to za to, že používá svůj reklamní systém ve funkci Vlastní vyhledávání (Custom Search) pro weby.
Jedná se o známou službu mezi webmastery, kteří mohou snadno nasadit vyhledávací formulář od Googlu přímo na své stránky, přičemž takto upravený vyhledávač pak bude prohledávat pouze jejich veřejně indexovatelný web.
Podle EK ale spočívá problém v tom, že Google zobrazuje reklamy i v tomto systému, což z pozice síly znevýhodňuje další reklamní systémy na trhu.
Android se začne lidí v Evropě ptát, jaký vyhledávač a prohlížeč chtějí používat
Není to jediný problém Googlu na evropském trhu z poslední doby. Před pár dny americká firma přistoupila na to, že bude na telefonech s Androidem prodávaných v EU zobrazovat možnost výběru vyhledávače a prohlížeče.
Tento nápad silně připomíná epizodu z minulých let, kdy něčeho podobného po stížnosti v Bruselu dosáhla tehdejší norská Opera a výběrový dialog výchozího webového prohlížeče nějaký čas zobrazoval také operační systém Windows.
Nutno podotknout, že byl zbytečný, Internet Explorer byl totiž tou dobou už dávno na jasně sestupné trajektorii a rozhodně o něm nebylo možné hovořit jako o monopolním programu bez zdravé konkurence.
S tržním podílem Opery tzv. ballot screen neprovedl naprosto nic.