Exotický oktoplán Zuri s vertikálním startem, za kterým stojí český internetový podnikatel Michal Illich, se opět přiblížil realitě, letecký startup totiž získal finanční injekci od finanční skupiny Pale Fire Capital Jana Barty.
Michal Illich: s elektrickým letadlem Zuri chceme udělat revoluci v dopravě (rozhovor)
Investice se vyšplhala na 600 tisíc eur (po přepočtu cirka 15,5 milionů korun) a umožní další vývoj bezpilotního letounu s přepravní kapacitou čtyř osob. Osm elektrických motorů umožňuje vertikální vzlet jako u běžného dronu. Letadlo tedy nepotřebuje klasickou přistávací dráhu, ale vystačí si s heliportem.
Návrh prototypu letounu Zuri
Zuri má za sebou vývoj a úspěšný test zmenšeného prototypu. Skutečný oktoplán by přitom měl ulétnout až 700 kilometrů a to za necelé 3 hodiny. Než se tak stane, čeká firmu ještě vývoj funkčního prototypu s rozpětím 12-15 metrů, z něhož vzejde finální produkční koncept.
Pokud s vývojem Zuri uspěje, bude se muset před ostrým provozem vypořádat ještě s náročnou certifikací u státních autorit, což vzhledem k unikátní konstrukci nebude nejjednodušší.
V Zuri přistává 600 tisíc eur. Startup podpoří skupina Jana Barty
Zuri, český startup, který vyvíjí bezpilotní letadlo s vertikálním vzletem a přistáním (VTOL) pro osobní přepravu, získal investici 600 tisíc eur od investiční skupiny Pale Fire Capital. Zuri, za nímž stojí internetový podnikatel Michal Illich, využije investici zejména na posílení vývojových kapacit s cílem dokončit a otestovat prototyp pro finální fázi vývoje produktového konceptu.
Zuri vyvíjí bezpilotní oktoplán s přepravní kapacitou čtyř osob. Ojedinělá konstrukce, na niž startup sází, v sobě spojuje výhody koptéry a letadla. Osm elektricky poháněných rotorů umožňuje vertikální vzlet a přistání. Letadlo tedy nepotřebuje přistávací dráhu, ale vystačí si s prostorově nenáročnými heliporty. Křídla v kombinaci s turbovrtulovým motorem pak pozitivně ovlivňují rychlost a celkový dolet. Oktoplán Zuri uletí až 700 km, a to za necelé 3 hodiny.
Zuri má za sebou vývoj a úspěšné otestování zmenšeného prototypu s rozpětím dva metry. Nyní se tým vývojářů chystá ověřit svůj koncept na autonomním modelu s rozpětím pět metrů. Na výsledcích testování pak postaví strategii pro výrobu funkčního prototypu s rozpětím 12-15 metrů, z něhož bude vycházet při vývoji finálního konceptu použitelného pro bezpilotně řízenou leteckou osobní přepravu s využitím technologie VTOL.
„Přestože se projekt nachází stále v počáteční fázi vývoje, již nyní si lze představit řadu aplikací, které mohou z pohledu byznysu fungovat. Zajímavá je především možnost otevřít novou tržní vertikálu leteckých taxi služeb, kde by VTOL technologie dokázala nabídnout bezkonkurenční dostupnost a flexibilitu,“ říká Jan Barta z investiční skupiny Pale Fire Capital.
„Víme, že díky investici můžeme prototyp představit na konci příštího roku. Nyní si dokážeme zajistit technologii pro vlastní vývoj bateriových modulů a chceme také urychlit vývoj klíčových součástí letadla, zejména řídících systémů a VTOL zařízení vhodných pro osobní přepravu. Konstrukční výrobu plánujeme outsourcovat, protože je to efektivnější,“ říká Michal Illich, zakladatel a CEO Zuri, který v minulosti stál u řady úspěšných internetových projektů (např. vyhledávač Jyxo nebo komunitní vývojářský web Devel.cz).
Urychlení vývoje chce Zuri dosáhnout i díky rozšíření stávajícího týmu. „Hledáme elektroniky a specialisty na přístrojové vybavení letadla. V průběhu příštího roku předpokládáme, že se otevře až 10 nových míst pro programátory a konstruktéry, kteří budou mít chuť s námi měnit svět osobní letecké přepravy,“ doplnil Michal Illich.
Investice do Zuri přichází v podobě tzv. konvertibilního úvěru. Ten je obvyklý v případech, kdy startup potřebuje ve své rané fázi podpořit v dokončení a otestování produktového konceptu. Zhodnocení investice se pak určuje podle valuace v následných investičních kolech.
„V Pale Fire Capital nás baví podporovat radikální projekty, které se nebojí velkých cílů a mají potenciál prorazit celosvětově. Věříme, že VTOL letadlo Zuri je odvážný koncept, který si své místo na trhu dokáže najít. S investicí určitě nespojujeme žádná očekávání výhodného krátkodobého exitu. Navázali jsme díky ní dlouhodobou spolupráci na vývoji ambiciózního produktu s extrémně disruptivním potenciálem. Zároveň mám osobně radost, že po deseti letech mám s Michalem Illichem nový společný projekt,“ uzavřel Jan Barta.