Meta je pod tlakem. Její byznys je z většiny postavený na sledování lidí s tím, že na základě těchto dat prodává přesně cílenou reklamu. Jenže za soukromí uživatelů a uživatelek bojují jednak regulátoři, jednak někteří jiní technogiganti. Úder sledovacímu byznysu zasadil zejména Apple, jehož iOS od nedávna nastavil pravidla, které aplikace musí respektovat.
Ve Facebooku je chaos. Firma vůbec neví, kudy tečou její data
Podle Business Insideru uvnitř Facebooku v reakci na měnící se prostředí vzniká nový produkt, který už nebude spoléhat na anonymizovaná uživatelská data. Basic ads, jak se koncept interně nazývá, bude mířit na marketéry, kteří se jednoduše řečeno snaží budovat svoji značku nebo značky. Tyto „základní reklamy“, jak by mohl znít doslovný překlad, budou měřeny úplně obyčejně.
Půjde o základní metriky jako počty shlédnutí a reakcí. Tím, že reklama nebude přesně cílená, ji tak bude možné připodobnit mj. ke spotům v televizích. O konceptu se zmínil už interní dokument uniklý v dubnu, který prozradil, že Facebook sbírá data a nemá nad nimi kontrolu. Podle tohoto dokumentu měly být Basic ads v Evropě spouštěné v lednu 2022. Termín firma prošvihla.
Kdy Facebook nový reklamní systém spustí, není jasné. Zřejmé je minimálně to, že s tím, jak se globálně ustavují pravidla pro sledování, nemá reklamně-sociální platforma jinou možnost, než zobrazovat přiměřeně relevantní reklamy, přitom ve větší míře chránit soukromí lidí. Musí najít vhodný kompromis.
O kousek méně špehování. Facebook ukončuje několik funkcí závisejících na poloze uživatele
I samotný Google se snaží najít alternativu ke sledovacím cookies na webu, protože také jeho prohlížeč je jednoho dne zablokuje. Menší hráči už mnohdy sledování různými způsoby omezují. Meta sama nedávno omezila počet nabízených metrik pro měření reklamních kampaní z jedenácti na šest, uvádí Business Insider. Mezitím vrásky na čele Zuckerberga dělá také TikTok, který sází na retargeting.
Zdroje: Business Insider via Social Media Today | Motherboard