Byznys | Facebook | Reklama

Facebook chystá Clear History a jeho finanční ředitel se už začíná děsit

Facebook loni na jaře v souvislosti s aférou okolo Cambridge Analytica přislíbil, že v dohledné době vyvine novou funkci Clear History. Ta by už podle svého názvu měla fungovat podobně jako vyčištění historie ve webovém prohlížeči.

Po klepnutí na tlačítko by tedy měla z databází Facebooku zmizet přinejmenším pomocná data, která o uživatelích nasbírala samotná sociální síť a aplikace třetích stran. Míra – nebo hloubka – této očisty však zůstává velkou neznámou, v absolutním měřítku by se totiž v podstatě jednalo o smazání obsahu celého účtu při zachování jeho existence. Jako byste jej právě teď založili.

Clear History dorazí už letos a CFO Facebooku se trošku bojí

Sociální síť na novince pracovala celý rok a nyní se finanční ředitel Facebooku nechal slyšet, že ji nabídne v průběhu letošního roku. Proč se k tomu vyjadřuje zrovna CFO David Wehner? Protože Clear History může mít obrovský dopad na podstatu byznysu sociální sítě.

Dejme tomu, že by si takto historii vyčistilo obrovské množství uživatelů. To znamená, že by sice třeba nepřišli o své příspěvky a fotografie, ale ze sítě by zmizela práva, která předali aplikacím třetích stran, nejspíše i lajky stránkám a produktům a tak dále.

Když si příliš mnoho lidí smaže historii, možná Facebooku přestane fungovat cílení reklamy

Podle Wehnera by se tím pádem smazal i behaviorální model každého uživatele, tedy laicky řečeno schopnost cílení reklamy, kdy může Facebook klientům nabídnout zobrazení jejich reklamy určitému cílovému publiku – třeba milovníkům smetanového pudinku.

Pokud by si však příliš velké množství fanoušků smetanového pudinku smazalo historii, takže by z Facebooku zmizely záznamy, že kdysi v minulosti dali lajk některému výrobci smetanových pudinků, Facebook nebude nadále vědět, že někdo takový vůbec existuje.

David Wehner tedy bude jistě spokojený, pokud se o novince, až jednou skutečně dorazí, dozví co nejméně lidí. Na stranu druhou, podobnou možnost smazání dat pro kontextovou reklamu nabízí i Google – a to už celé roky – a nezdá se, že by se jeho obchodní model jakkoliv hroutil.

Diskuze (13) Další článek: Bill Gates: na daních jsem zaplatil 10 miliard dolarů. Je to ale málo, bohatí by měli platit více

Témata článku: Google, Web, Byznys, Sociální sítě, Facebook, Reklama, Mark Zuckerberg, Lajk, Uživatelé, Pudink, Síť, Cambridge Analytica, Finanční ředitel, Sociální síť, Vyčištění, Cambridge