Facebook má problém. Ubylo mu uživatelů, klesl zisk a akcionáři začali panikařit

První finanční výsledky Facebooku po přejmenování na Metu nepřinesly moc radosti. Šéf firmy Mark Zuckerberg sice hodnotí, že zažili dobré čtvrtletí a rostou, avšak některé ukazatele tomu neodpovídají.

Meta v posledním čtvrtletí utržila 33,7 miliardy dolarů, o 20 % více než loni. Jenže ji o více než třetinu stouply náklady. Provozní marže společnosti klesla z 46 na 37 %, čistý zisk spadnul o 8 % na 10,3 miliardy dolarů. Ale vzhledem k silnému zbytku roku si firma za sezónu 2021 připsala tržby ve výši 117,9 miliardy dolarů (37% růst) a skončila s čistým ziskem 39,4 miliardy (35% růst).

Meta se teď interně dělí na dvě divize Family of Apps (sociální sítě) a Reality Labs (hardware a software spojený s VR). Sítě jsou z finančního pohledu lukrativnější. Jejich příjmy dosáhly 32,8 miliardy dolarů (jen 0,4 % nepochází z reklamy) s provozním ziskem 15,9 miliardy. Oculus a vše kolem něj se točící přinesl do kasy 877 milionů dolarů, ale prodělal 3,3 miliardy. Ztrátovost VR divize se navíc každé čtvrtletí prohlubuje.

Počet uživatelé sociálních sítí na první pohled stále roste. Alespoň jednu z aplikací skupiny Meta si každý měsíc otevře 3,59 miliardy lidí (9% růst), denně je na nich závislých 2,82 miliardy uživatelů (8% růst), čistě Facebook má 2,91 miliardy měsíčně aktivních uživatelů (4% růst) a 1,93 miliardy denně aktivních (5% růst).

Klepněte pro větší obrázekFacebooku poprvé mezičtvrletně klesl počet denních uživatelů

Roste ale jen ve srovnání s předchozím rokem. Oproti předchozímu čtvrtletí jen stagnuje a počet denně aktivních uživatelů Facebook dokonce vůbec poprvé klesl, byť jen o 10 milionů. Nutno však připomenout, že stagnace či pokles nastaly během „vánočního“ období, kdy aktivita na sítích bývá největší.

Budoucnost zaměřená na krátká videa

Mark Zuckerberg odhalil dva velké produktové plány pro rok 2022. Během konferenčního hovoru několikrát zmiňoval TikTok a to, jak se i Meta na svých platformách více zaměří na sdílení krátkých videí. V nadcházejících měsících se tak hodně pozornosti upře směrem k Instagram Reels. Šéf firmy ale zároveň přiznává, že video neumí tak dobře monetizovat a v krátkodobém horizontu to firmě finančně ublíží.

Druhou klíčovou oblastí má být skupinová konverzace. Firma se zaměří na zlepšování skupinových chatů WhatsAppu a vytvoří nové komunitní chaty na Facebooku a Messengeru.

V proslovu zmínil také to, že firma musí přestavět reklamní systém. „Kvůli změnám v iOS od Applu a novým regulacím v Evropě vidíme jasný trend – budeme mít méně dat pro cílenou inzerci. Jenže lidé stále chtějí vidět relevantní reklamu a podniky zase stále chtějí oslovovat ty správné zákazníky,“ uvádí Zuckerberg.

Oznámené výsledky, ale též odhady do budoucna počítající s možným poklesem tržeb kvůli regulacím, inflaci a orientaci na video, rozhodně nepotěšily investory. Po zveřejnění zprávy spadla cena akcií o pětinu.

Diskuze (82) Další článek: Přechod na Windows 11 je spolehlivý, Microsoft proto urychlí upgrady z Desítek

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,