Facebook, Zynga, Groupon: internetoví dravci zklamali

Facebook, Zynga a Groupon: tři velké internetové firmy s nedávným IPO, které nyní mají něco společného. Je to klesající křivka ceny jejich akcií.

Hospodářské výsledky mladých internetových firem, které během posledních dvou let s velkou pompou vstoupily na burzu, zatím vzbuzují u investorů spíše rozčarování. Zklamaly první výsledky Facebooku od burzovního debutu, katastrofální výsledky ohlásila společnost Zynga, která pro Facebook vyvíjí hry. Prodejce slevových kuponů Groupon teď čísly také zklamal a jeho akcie pokračovaly v pádu.

Špatné výsledky internetových firem, které jsou čerstvě na burze, odstartovala společnost Zynga. Ve druhém čtvrtletí utrpěla ztrátu 22,8 milionu dolarů, zatímco před rokem, kdy byla ještě privátní firmou a nebyla na burze, měla zisk 1,4 milionu dolarů. Firmě výrazně ubylo uživatelů hry FarmVille, ze které těží i sociální síť Facebook.

Klepněte pro větší obrázek
Vývoj akcií firmy Zynga

„Je to katastrofální čtvrtletí,“ komentoval rozčarování analytik Arvind Bhatia ze společnosti Sterne Agee. „Čím dál víc to vypadá, že to byl pouze módní výstřelek. Uvedli na trh tolik nových her, zisk EBITDA jim ale pořád klesá,“ dodal.

Čtěte také:

Největší internetová sociální síť Facebooka na konci července oznámila první výsledky od vstupu na burzu a nepřesvědčila. Její příjmy sice vzrostly o 32 procent, tempo růstu ale zpomalilo ze 45 procent v předešlém čtvrtletí. Neklid investorů navíc zvýšil odchod několika vysokých manažerů firmy.

Klepněte pro větší obrázek
Vývoj akcií Facebooku

Sociální síť stále není schopná přesvědčit o tom, že její reklamní model je dostatečně efektivní. Akcie firmy jsou aktuálně proti květnové upisovací ceně 38 dolarů víc než o 40 procent levnější.

Čtěte také:

Další ránu mladému internetovému segmentu teď způsobil prodejce slevových kuponů Groupon. Tržby firmy se v meziročním srovnání sice zvýšily o 45 procent na 568,3 milionu dolarů, bylo to ale podle agentury Reuters asi pět milionů dolarů pod průměrným očekáváním analytiků. Groupon sám zdůvodnil horší výsledky vlivem slabé evropské ekonomiky a kolísáním směnných kurzů. Firma získává více než polovinu tržeb mimo Severní Ameriku a většinu z toho v Evropě.

Klepněte pro větší obrázek
Vývoj akcií Grouponu

Akcie Grouponu se po zprávě zveřejněné po ukončení oficiálního burzovního obchodování v USA propadly až o 20 procent na rekordní minimum 6,05 dolaru. To je už 70 procent pod úrovní, na níž loni v listopadu Groupon vstupoval na trh.

Komu se zatím daří, je kariérní sociální síť online životopisů LinkedIn. V druhém kvartálu utržila 228 milionů dolarů, což je o 89 procent více než v předchozím čtvrtletí. Společnost zlepšila i výhled na celý rok. V kontrastu s ostatními zmíněnými společnosti se akciím LinkedInu od IPO podařilo hodnotu zvýšit.

Klepněte pro větší obrázek
Vývoj akcií LinkedIn

Témata článku: Byznys, Facebook, Sociální sítě

10 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Jiří Švarc 14. 8. 2012 16:41:26
    Vysvětlí mi někdo (laicky prosím) kam se ty peníze poděly? Jestli to...
  • Jaroslav Kuba 14. 8. 2012 16:39:22
    Facebook je strata casu, velka bublina, ludia sa tam nahrnuli a teraz sa...
  • vzach 14. 8. 2012 16:35:01
    Možná to srovnání s LinkedIn ukazuje, jaké informace mají v reálném životě...