Firefox a další produkty Mozilly jsou stále závislé na příjmech od vyhledávačů

Mozilla v současnosti produkuje jediný prohlížeč s relativně vysokým tržním podílem (v absolutních číslech ovšem poměrně nízkým), který nepoužívá jádro vyvinuté Googlem. Jenže jí se v posledních letech nedaří. Firefox ztrácí tržní podíl, Mozilla potřebuje diverzifikovat portfolio. Dle čerstvě publikované výroční zprávy její příjmy v roce 2020 činily téměř 497 milionů dolarů.

Před rokem to bylo necelých 828 milionů, ale nepoměr byl daný pravděpodobně tím, že 338 milionů Mozille muselo jednorázově vyplatit Yahoo. Po odečtení této částky zbývá 491 milionů dolarů, takže se letos standardním způsobem podařilo utržit o kousek víc.

Drtivou většinu příjmů nadále tvořily poplatky od vyhledávačů, které ovšem samy o sobě oproti roku 2019 klesly (441 versus 451 milionů dolarů). Podařilo se navýšit příjmy z předplatného nebo z reklamy, a to ze čtrnácti na skoro 25 milionů v roce 2020.

Mozilla hledá cestu z područí vyhledávačů

Organizace provozuje službu Pocket, jejíž edice Premium je zpoplatněná. Dále v několika zemích od února 2020 provozuje VPN, jež v Česku ještě dostupné není. Reklamní obsah se objevuje jednak ve zmíněném Pocketu, jednak v novém panelu ve Firefoxu, a to formou sponzorovaných odkazů.

Pro srovnání, v roce 2017 příjmy Mozilly překročily 562 milionů korun. Jenže o rok později to bylo o více než 100 milionů méně. Začátkem roku 2020 oznámila, že propustí nejméně 70 lidí. Organizace podcenila délku a náročnost vývoje produktů, u nichž očekávala příjmy z předplatného.

V létě téhož roku oznámila, že propustí dalších 250 lidí, tj. zhruba čtvrtina personálu Mozilla Corporation. Zrušila také některé vedlejší projekty jako Send nebo Notes.

Zdroje: výročná zpráva Mozilla Foundation za rok 2020 via Ghacks Teechnology News

Diskuze (10) Další článek: Snapchat chce udělat AR užitečnější. Metaverse odmítl, přesto ho trochu tvoří

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,