Firefox stabilně umírá. Rok 2014 by měl být rokem záchrany

Dlouhé roky se Mozille nedaří zastavit zmenšující se podíl mezi prohlížeči. Zlom by mohl přijít příští rok, kdy se projeví nedávno provedené změny. Na co budou vývojáři vsázet?

K tradičnímu bilancování na konci roku se přidala i Mozilla se svým Firefoxem. Rok 2013 byl pro celou společnost rokem velkých změn. Kromě zásadních změn v rámci firmy se dostal například ke slovu i prohlížeč pro Android, který se stal alespoň podle průměrného hodnocení v Play Store jedním z nejoblíbenějších prohlížečů. Zapomenut nesmíme ani na nový operační systém, který se v loňském roce poprvé podíval na chytré telefony – Firefox OS.

Firefox s novou tváří

V Mozille proběhly oslavy patnáctých narozenin, kterých se v roce 2013 Firefox dožil a dostal od vývojářů nejeden dárek. Nejvýznamnější změnou, které si všimnou i méně pokročilý uživatelé je přechod na zbrusu nové prostředí. Dostalo jméno Australis a posouvá celkový vzhled k modernímu zjednodušení celkového vzhledu i jednotlivých nabídek.

2013 12 25 (10 36 05).jpg 2013 12 25 (10 36 10).jpg
Nové prostředí je vidět zatím jen ve vývojové verzi Firefoxu

Firefox se dočká větších tlačítek, jež mají usnadnit používání na dotykových displejích, mírně přeskládaného menu s nastavením a přibude i tlačítko Vpřed. Stejně tak se Firefox zbaví tradičního oranžového nastavení v levém horním rohu a vše se přiblíží jednoduchému prostředí Chromu.

Představení nového prostředí Australis na videu:

 

Ihned poté, co se Australis dostal do vývojářského „nočního“ kanálu a proběhly první setkání se surfaři, se na Mozillu začala snášet vlna kritiky. Podle odezvy uživatelů se nelíbí nové rozložení prvků, zrušení panelu s doplňky a především menší možnosti úpravy.

Firefox čeká velká změna, nové uživatelské prostředí Australis

Zásadním zlomem bude verze 29, kdy se Australis dostane v podobně aktualizace i ke všem obyčejným uživatelům. Až tento okamžik ukáže, jak jsou uživatelé Firefoxu nakloněni změnám a zda se vydala Mozilla správným směrem. Verze 29 se do fáze Aurora, která je vždy o dvanáct týdnů napřed vůči stabilní verzi dostane 6. února. Přesný termín vydání této stabilní verze ještě není známý.

Nová verze každý měsíc

Nejen vzezřením se Mozilla snaží přiblížit stále oblíbenějšímu prohlížeči od Googlu. Vedení pravděpodobně konečně pochopilo, že jedinou možností, jak se udržet mezi velkou trojkou, je pravidelné vydávání aktualizací s mnohem větší frekvencí. V současné době tedy stálí uživatelé instalují novou verzi prohlížeče pravidelně každý měsíc. Výjimkou je pouze přelom roku, kdy se vývoj verze s označením 27 protáhne o několik týdnů. Na vývojářském blogu byli uživatelé ujištěni, že jde pouze o opatření související s Vánocemi a další aktualizace budou následovat v pravidelném režimu, který byl nastolen v pomalu končícím roce.

Mozilla tímto krokem reagovala nejen na agilní vývoj Chromu. Změny ve vydávání nových verzí proběhly i v Microsoftu a Internet Explorer znamená pro stále větší počet surferů výchozí prohlížeč bez nutnosti instalovat alternativu. Především ve Spojených státech zaregistroval prohlížeč Microsoftu podstatný skok a jako jediný zde v průběhu celého uplynulého roku rostl.

V současné době nevypadá podíl Firefoxu na trhu nijak růžově, a pokud se zásadně nezmění oblíbenost uživatelů třeba v souvislosti s prostředím Australis, mohla by Mozilla časem následovat Operu. Stabilní pád Firefoxu trvá již více než tři roky a vývojáři na obrat k lepšímu již moc času nemají.

Podíl prohlížečů za poslední tři roky

Lišku živí Google

Na rozdíl od prohlížeče ze severu má však Mozilla jednu velkou výhodu – partnerství s Googlem. Ač se to zdá jakkoliv absurdní, Google stále nemalou částkou dotuje vývoj konkurenčního prohlížeče. Vše je postaveno na smlouvě, kterou Google podepsal v době před Chromem. V ní se zavázal štědře platit Mozille za používání Googlu jako výchozího vyhledávače – či spíše výchozí domovskou stránku.

Příjmy Mozilly z účtu Googlu nejsou nijak zanedbatelné. Mohlo by se zdát, že jde o nějaký zlomek, který v celkovém účtování nehraje žádnou větší roli. Jenže pravdou je přesný opak. Podle posledního účtování, se kterým se Mozilla Foundation pochlubila, byly příjmy nadace za rok 2012 celkem 311 milionů dolarů. Google se pak svými „licenčními“ poplatky postaral o podstatnou část – 304, 5 milionů.

Příští rok bude pro Mozillu znamenat především boj o udržení podílu mezi prohlížeči. Pomoci by mělo nové prostředí Australis a pokračování ve stabilním vydávání aktualizací. Kromě toho však naváže na vývoj v dalších dvou oborech, ve kterých vidí celá nadace budoucnost. Mezi low-endovými telefony se budou objevovat další modely s Firefox OS a větší důraz bude kladen na vývoj mobilního prohlížeče pro Android.

Diskuze (127) Další článek: Bing uživatelům nadělil tapety z nejlepších obrázků roku 2013

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,