Futurelytics: V Česku roste další globální naděje

Češi to s analýzou dat umí. Vedle firem jako GoodData či Socialbakers tu roste další ambiciózní projekt. Futurelytics vyhráli prestižní zahraniční Seedcamp a míří hodně vysoko.
Futurelytics: V Česku roste další globální naděje

„Začalo to v podstatě tak, že jsem ve své dřívější hostingové firmě měl tisíce různých klientů a partnerů a přestával jsem se v nich orientovat. Rozhodl jsem se proto tuto databázi analyzovat,“ popisuje v rozhovoru pro Connect.cz jeden ze zakladatelů společnosti Futurelytics Daniel Hastík to, jak se dostal k vedení jednoho z nejslibnějších českých startupů současnosti. Hastík a jeho kolegové s daty pracovali i na jiných projektech a jistili, že tento byznys funguje. „Rozhodli jsme se z toho tedy udělat produkt.“

Futurelytics se připojuje ke generaci mladých tuzemských technologických firem, jejichž hlavní osou podnikání jsou velká data a jejich analýza a lze je tedy přiřadit po bok GoodData, Socialbakers či Brand Embassy. Stejně jako tyto 3 rozjeté společnosti míří Futurelytics v prvé řadě do zahraničí. „Tuzemské startupové akcelerátory jsme rovnou obešli, moc by nám toho nedali. Šli jsme rovnou za tím nejlepším,“ vykresluje Daniel Hastík ambice celého projektu.

Tím nejlepším myslí to, že se Futurelytics dostali do prestižního světového akcelerátoru Seedcamp, který ze zástupu přihlášených vybere pouze hrstku nejlepších uchazečů. A nejen to, česká firma nakonec celý program vyhrála a díky tomu získala takzvanou „seed“ investici ve výši 50 tisíc dolarů. „Seedcamp nicméně nebyl důležitý z hlediska peněz, ale z hlediska otevírání dveří. Jsme teď mnohem více vidět a dostaneme se k více důležitým lidem,“ popisuje Hastík.

Nasát a zpracovat data

Futurelytics míří primárně na americký trh a veliké možnosti vidí také v údajně podceňované Austrálii a také Kanadě. Firma doposud skutečně externí peníze nepotřebovala. „Dříve jsme už měli jiné společnosti a dělali konzultanty, takže jsme do toho vložili naše úspory,“ nastiňuje jeden ze spoluzakladatelů finanční stránku celého startupu. Peníze ale brzy potřeba budou.

Klepněte pro větší obrázek
Jdeme rovnou za tím nejlepším. Daniel Hastík z Futurelytics.

Mladý projekt už totiž prošel začáteční fází, kdy si ověřil, že má produkt, který zákazníci skutečně chtějí a který je k něčemu užitečný. Teď se vše dolaďuje tak, aby bylo možné na trh dodat hotové a použitelné dílo, které se v další fázi bude ve velkém prodávat. A na tuto expanzi už se počítá s větší investicí. „Jednáme teď o investici řádově až v milionech,“ konstatuje Hastík.

A co tedy Futurelytics dělá? V podstatě začíná tam, kde končí možnosti GoodData. Software do sebe umí „natáhnout“ data z 3 hlavních oblastí (CRM systémy, e-commerce platformy a velké e-shopy, social gaming), tyto informace pak zpracuje, vyhodnotí a na základě výsledky pak navrhne, co by firma měla dělat dál, aby její byznys rostl. V současné době jsou podporovány služby jako Salesforce.com, SugarCRM, Google Analytics, Zoho, Geewa, MailChimp a některé další.

Cílem je co největší automatizace těchto procesů, možné je ale data do systému dodat také více manuálně. Klienti například mohou zaslat historii dat za 2 roky, Futurelytics sami analyzují, o jaká data jde, a následně vrátí výsledek. Tam, kam lze získat přístup přes otevřené aplikační rozhraní (API), se stahují data automaticky. „Následně pak sledujeme behaviorální trendy v chování zákazníků podle parametrů. Z toho se pak predikuje takzvaná behaviorální segmentace a exportují užitečná data,“ vysvětluje Hastík.

Pro zpracovávaná data jsou k dispozici různé modely, obchodní šablony podle oborů a takzvané „business case“, na základě kterých je možné výsledky zpracovat. Je možné i napojení do dalších marketingových a obchodních systémů.

Hlavní cílem Futurelytics je zajistit firmám větší prodeje, efektivitu a obchodní výsledky. Ze správné analýzy dat chování zákazníků lze totiž vyčíst mnoho. Česká společnost cílí především na malé a střední podniky (v kontextu amerického trhu), mimo jiné i proto, že skutečně velké firmy mají vlastní nástroje pro data mining a samostatné analytické týmy. „Ideálním klientem je například rychloobrátkový e-shop,“ popisuje Hastík. „Tam je možné ve velice krátkém intervalu vidět efekt, který přinášíme, protože se tam zboží rychle točí a zákazníci se vrací častěji. Například u obchodu s drahými automobily to tak jednoduché není, tam se klient vrací jednou za mnoho let.“

Vstup na mnohamiliardový trh

Futurelytics má v současné době pár desítek klientů, se zhruba dvacítkou z nich produkt odlaďoval a testoval. U mnoho z nich se díky nasazení tohoto softwaru hned v dalším kvartálu zvýšil obrat o 25 procent. Mezi první vlaštovky patří i Time Warner, Yamaha či zdejší Seznam. Pracovalo si i na ad-hoc projektech pro firmy typu British Airways. Futurelytics je zároveň součástí interního „App Storu“ v rámci Salesforce.com.

Česká společnost chce mít během 2 až 3 let kolem 500 klientů a mnohonásobně větší tržní hodnotu, než na jakou byla oceněna díky první seed investici. Podle Daniela Hastík i analytiků je prostor na takzvaném business intelligence (BI) trhu, kde firma působí, obrovský – celá oblast v loňském roce představovala trh o velikosti 76 miliard dolarů a v roce 2016 už to má být 143 miliard.

Klepněte pro větší obrázek
Tým Futurelytis. Zdroj: Futurelytics

Business intelligence a analýzu velkých dat už dnes dělá prakticky každá velká firma včetně Microsoftu, SAPu či Oraclu, Futurelytics ale míří na segment trhu, který spíše začíná. Nekončí tedy pouze na analýze dat a předložení grafů, ale nad tím vším ještě staví scénáře, co s daty udělat. „Trh s daty je obrovský a stále roste. Je na něm hromada možností a fungovat na něm dokáže značné množství firem podobných nám,“ věří Hastík.

Futurelytics jsou v současné době rozprostření mezi Ostravu, kde sídlí lidi z vývoje, a Olomouc, odkud pracuje právě Daniel Hastík. Tým má v současné době 7 stálých zaměstnanců a některé další najímá na doplňkové práce. „V budoucnu se budeme chtít více centralizovat, což především znamená rozjet v Ostravě vývojovou centrálu,“ popisuje Hastík další plány. „Ostrava je ideální místo, jsou tam velice dobří programátoři, kterým můžeme otevřít cestu do světa.“

Ostravsko-Olomoucká firma se nedávno ucházela o podporu giganta SAP, který nabízí startupový program a velice rychlou in-memory platformu HANA. Futurelytics ale projekt rozjeli na technologii Google App Engine a nástrojích, které Google nabízí. Používá se tedy například dotazovací nástroj BigQuery (firma teď testovala 4 TB dotazů za 3 sekundy) a Prediction API, na kterém spolupracují přímo s techniky Googlu. Vývoj probíhá v Javě a data se ukládají v cloudu.

Témata článku: Byznys, Cloud, Startupy, Mnohamiliardový trh, Naděje, Airways, Velká firma, Současný trh, Český e-shop, Yamaha, Hlavní oblast, Celý trh, Ideální místo, Celý klient, British Airways, Ad Hoc, Daniel, Tuzemský e-shop, Růst, Celý zástup, Velký byznys, Vývoj automobilu, Ostravsko, Google Analytics, Obrovské peníze