Google tento týden obdržel zprávu, na kterou netrpělivě čekal dlouhé měsíce. Evropská komise posvětila jeho záměr koupit výrobce chytrých fitness náramků Fitbit. Akvizice za ohromné 2,1 miliardy dolarů se může uskutečnit, Google ale bude muset na evropském trhu splnit několik podmínek.
Google k akvizici Fitbitu: „Jde nám o zařízení, nikoliv data“
Všechny se týkají možného strachu, že Google nákupem získá ještě větší sílu a jeho hypotetický monopol vzroste. Firma proto bude muset slíbit, že data Fitbitu nebude v zemích evropského hospodářského prostoru používat k cílení reklam, a to minimálně deset let.
Zároveň se po Googlu požaduje, aby nemohl v EU míchat svá vlastní data a data Fitbitu, obě kategorie musí zůstat oddělené, plus uživatelé mají dostat možnost shromažďování zdravotních a wellness informací zakázat. Týkat se to má jak právě Fitbitu, tak stávajících služeb Googlu jako Mapy, vyhledávač nebo YouTube.
V neposlední řadě si Evropská komise vyhrazuje právo prodloužit podmínky o dalších deset, pokud bude třeba, a jmenuje konkrétního člověka, který na celý nákup dohlídne. Tato osoba před finalizací akvizice zajistí, že Google všechny požadavky splnil.
Fitbit některým zákazníkům vymění hodinky Sense – kvůli hardwarovému problému špatně měří EKG
Závěrem prohlášení EK přiznává, že obchod vyvolává jisté obavy. Nicméně je ochotna jej povolit, když Google bude souhlasit s vysokou mírou transparentnosti.
O prodeji Fitbitu se poprvé začalo mluvit před rokem, Google však zprávu evropským antimonopolním orgánům oznámil až v létě tohoto roku. Od té doby úřady prověřovaly, jak se k záležitosti postavit. Schvalování komplikoval i fakt, že Google v Evropě čelí řadě vyšetřování kvůli možnému porušování pravidel hospodářské soutěže, byť ani jedno se zatím netýká Fitbitu.