Google už má zase na krku Evropskou komisi, opět kvůli reklamě

Zdroj: denzel / Pixabay
Google už má zase na krku Evropskou komisi, opět kvůli reklamě | Zdroj: denzel / Pixabay

Evropská komise zahájila další vyšetřování Googlu kvůli možnému porušení antimonopolních pravidel. Podle Margrethe Vestagerové, výkonné místopředsedkyně Komise zodpovědné za hospodářskou soutěž, hrozí, že se Google snaží vytěsnit konkurenty z „řetězce reklamních technologií“.

Ten podle Komise sestává ze tří bodů: shromažďování údajů pro cílení reklam, prodej reklamního prostoru a zprostředkování reklam. Google působí na všech třech úrovních a jeho potenciální konkurenti ale ani partneři nemají rovné podmínky. Při vyšetřování se chce zaměřit hlavně na to, že:

  • Na YouTubu je povinné pro zadávání kampaní používat pouze reklamní nástroje Googlu, konkrétně Display & Video 360 (DV360) a Google Ads.
  • Google Ad Manager je povinný pro zobrazování reklamy na YouTubu.
  • Google brání třetím stranám (vydavatelům, inzerentům i zprostředkovatelům reklam) v přístupu k datům o totožnosti nebo chování uživatelů, přestože on je má a využívá.
  • Google chce zrušit reklamní cookies a nahradit je novou technologií Privacy Sandbox / FLoC, která bude pro třetí strany prakticky neprůhledná.
  • Zároveň plánuje zakázat předávání reklamní ID na Androidu, pokud o to uživatelé požádají. (Jako to dělá Apple v iOS 14.)

Komise jedním vyšetřováním sleduje hned několik věcí. Chce zjistit, nakolik škodlivé je, že vše související s reklamou na YouTubu, který patří Googlu, spravuje sám Google. A pak to, že má data, se kterými se nechce podělit. V druhém bodě se ale tlučou dvě protichůdné politiky EU. Google se prý brání předávání uživatelských dat třetím stranám, což škodí konkurenci, ale zároveň je to zárukou, že Google s ním nesdílí citlivá data uživatelů, o které se Komise tak stará.

Předjímat výsledek vyšetřování je nemožné, také to možná potrvá několik let. Jisté je jen to, že Google zatím ze všech antimonopolních šetření na úrovni EU odešel jako poražený a s vysokou pokutou. V roce 2017 mu EK vyměřila 2,4 miliardy eur za zvýhodňování vlastních služeb ve vyhledávači. O rok později to bylo rekordních 4,3 miliardy eur za budování monopolu na Androidu. A v roce 2019 musel zaplatit 1,5 miliardy eur, protože vydavatelům bránil používat jiného reklamní systémy.

Sledujte Týden Živě o tom, jak se Seznam postavil Googlu:

Diskuze (2) Další článek: Z VESMÍRU: Proč Orionovi pohasíná podpaží

Témata článku: Technologie, Apple, Google, Byznys, Android, YouTube, Evropská unie, Reklama, Soukromí, Evropská komise, Vyšetřování, Google Ads, Margrethe Vestagerová, Seznam, Krk, Privacy Sandbox, Komise, Google Ad Manager



Před 32 lety se začalo rodit Bluetooth. Znáte význam jeho tajemného loga?

Před 32 lety se začalo rodit Bluetooth. Znáte význam jeho tajemného loga?

** Bluetooth se mělo stát univerzálním rádiovým protokolem ** Univerzalita mu zůstala, v rychlosti jej ale překonalo Wi-Fi ** Jeho symbol a název sahá až do 10. století

Jakub Čížek
BluetoothTechnologie
Takhle budou vypadat Windows 11. Prohlédněte si více než padesát obrázků
Lukáš Václavík
Windows 11Operační systémyMicrosoft
Apple zahájil WWDC. Na keynote ukázal haldu novinek
Filip KůželMartin Miksa
Apple keynoteWWDC
Revolut Bank míří do Česka. Co to znamená pro stávající uživatele?
Lukáš Václavík
FintechRevolutPlacení mobilem
Nakonec opravdu Windows 11. Microsoftu uniklo ISO a na světě jsou první screenshoty
Lukáš Václavík
Windows 11Operační systémyMicrosoft
Google Keep není jen zápisník na poznámky. 15 tipů, jak z něj dostat maximum

Google Keep není jen zápisník na poznámky. 15 tipů, jak z něj dostat maximum

** Google Keep je poznámkový systém s řadou zajímavých funkcí ** Přinášíme vám 15 vychytávek pro mobilní i webovou aplikaci ** Ovládněte Keep na maximum jako profesionálové!

Karel Kilián
Google KeepTipyGoogle
Kdy dorazí Windows 11 a jak to bude podporou a aktualizacemi Windows 10?
Lukáš Václavík
Windows 11Windows 10Operační systémy