Již delší dobu je grafický čip (GPU) nejvýkonnější součástí počítače. Ten se dá použít na mnoho náročných výpočetních úkonů mimo přímé zobrazení grafiky, patří sem nejrůznější pokročilé analýzy a simulace. Eric Holk z univerzity v Indianě se rozhodl usnadnit využití výkonu grafického čipu a navrhl proto nový programovací jazyk Harlan. Díky tomuto programovacímu jazyku bude možné tvořit aplikace cíleně na náročnou práci GPU. S trochou nadsázky tak lze říci, že z GPU můžeme vytvořit superpočítač schopný paralelně zpracovávat více vláken. Nejen z toho těží nový programovací jazyk.
Holk se snažil již delší dobu o co nejefektivnější využití výkonu GPU. Jenže k tomu je potřeba speciální software, který bude takto s GPU spolupracovat. A právě k těmto účelům vyvinul programovací jazyk Harlan, vycházející syntakticky z jazyka Scheme. Ten je jedním ze dvou variací jazyka Lisp. Scheme i Lisp jsou funkcionální programovací jazyky a jejich hlavní užití je v oblasti robotiky, expertních systémů a umělé inteligence. Trochu na jiném principu pak pracuje CLIPS, jazyk vyloženě pro budování expertních systémů. Scheme je známý svou přesností a rozsahem číselných datových typů.
Programovací jazyk Harlan pro GPU aplikace vychází z funkcionálního Scheme (zdroj Phys.org)
Nový programovací jazyk Harlan tak umožní vývoj aplikací určených pro zpracování na GPU. Jedná se tak o první jazyk, který je výhradně optimalizován pro realizaci náročných výpočetních úloh pomocí GPU. Na rozdíl například od CUDA či OpenGL, Harlan nativně kompiluje do OpenCL, který je frameworkem navrženým pro paralelní programování. Harlan by tak mohl přinést revoluci v programování aplikací, které by běžely čistě v GPU, což u řady náročných simulací a analýz rozhodně přinese vyšší výkon. V současnosti například Salesforce využívá sílu GPU pro analýzu dat na Twitteru či Amazon pro své cloudové služby.