Hololens 2: menší rozměry, větší pozorovací úhly a snímání rukou i očí

  • Microsoft na MWC představil druhou generaci helmy pro rozšířenou realitu - Hololens 2
  • Přináší několik významných vylepšení jak po stránce konstrukce, tak i technologií
  • Hololens 2 ale stále zůstávají cílené pouze na podnikové nasazení

Včera se potvrdily spekulace z průběhu měsíce a Microsoft na MWC skutečně představil novou verzi vlastní helmy pro rozšířenou realitu - Hololens 2. Jedná se o novější typ poprvé po téměř čtyřech letech od oficiálního představení, takže se očekávalo hodně inovací. Microsoftu se podařilo zlepšit jak samotnou konstrukci a stávající technologie, tak přidat i nové, které přináší nové možnosti využití.

Hololens 2 a spousta novinek

Hlavní vylepšení Hololens 2 se odehrálo tam, kde byla největší kritika - pozorovací úhel, který byl u první generace opravdu malý. Nově je zorný úhel 2× větší, což už by mělo znamenat mnohem lepší pohled na celý interaktivní obraz rozšířené reality.

Upravený systém zobrazení využívá speciálně upravených mechanických zrcadel (MEMS - microelectromechanical system), které odráží světlo pro jednotlivé oči. Každé oko má k dispozici obraz s rozlišením 2 000 × 1 500 pixelů. Rozlišení by mělo odpovídat zvětšenému zornému úhlu, aby stále byl dodržený ostrý obraz, ve kterém nelze rozeznat jednotlivé pixely.

Nová generace přináší snímání očí, takže systém v reálném čase ví, kam se přesně díváte. Podobný systém systém už se stal součástí i helmy pro virtuální realitu - HTC VIve Pro Eye. V tomto případě se zatím technika nepoužívá k optimalizaci vykreslování pro ulehčení výkonu a zvýšení kvality, ale pro ověření uživatele a snadnější ovládání. Základem je tedy biometrická detekce uživatele dle sítnice, kdy dojde k plynulému přihlášení do účtu. Z pohledu usnadnění díky tomu můžete například plynule posouvat stránku dokumentu a nemusíte kvůli tomu zvedat ruce a něco ovládat.

Výpočetní část dostala změnu, která se očekávala - přechod na ARM, protože Windows pro ARM už jsou k dispozici. I když Microsoft neprozradil přesné specifikace, uvnitř helmy se nachází výkonný 10nm mobilní čipset Qualcomm Snapdragon 850 s Bluetooth 5 a Wi-Fi 802.11ac (2×2), který je doplněn i druhou generací HPU (Holographic Processing Unit), což je speciální DSP čip pro zpracování obrazu z kamery (8 MPx) - Azure Kinect Senzor. To slouží jak k oskenování okolí, které je nyní i kontextové (systém pozná, co je podlaha, sedačka, stůl a podobně), ale hlavně dokáže nově snímat celé ruce se všemi prsty.

Díky tomu se i značně zjednodušilo ovládání, kdy už není nutné používat podivný „hmat“ pomocí ukazováčku a palce, ale s objekty v rozšířené realitě lze interagovat mnohem přirozeněji - chytat je celou rukou z různých úhlů, klasicky mačkat tlačítka jak pomocí prstů, tak třeba i celé dlaně, posouvat různými prvky tak, že je prostě v prostoru chytnete a přesunete a podobně. Microsoft ukázal třeba i virtuální piano, u kterého už bylo možné hrát na jednotlivé klávesy, což si můžete prohlédnout i na videu.

Menší a lehčí konstrukce

Microsoftu se s Hololens 2 podařilo také zlepšit samotnou konstrukci helmy, která už není tak velká ani tak těžká. Aby došlo k většímu vyvážení hmotnosti, výpočetní část spolu s baterií se přesunula na zadní část hlavy a na přední straně tak zůstává pouze optika a potřebné čipy k senzorům.

Přední část je nově vyrobena z karbonu a pokud by vám hmotnost ještě stále nepřipadala vyvážená, můžete si přes střed natáhnout popruh, podobně jako to mají helmy pro virtuální realitu. Zadní část obsahuje i rychloupínací systém s otočným kolečkem.

Podívejte se na to, co Hololens 2 všechno dovedou:

Došlo také k přepracování používání, kdy je třeba vidět reálný svět bez optiky. Zatímco dříve jste museli sundat celou helmu, nyní je přední optická část odklopná. Takže když se na něco musíte podívat sami přesně nebo k vám přijde kolega, přední část jen vyklopíte nahoru bez toho, že byste museli vše povolovat a sundávat.

Důležitou částí je také kompatibilita Hololens 2 s pracovní helmou, která chybí například u Magic Leap One, což omezuje jeho použití.

Stále jen pro podniky

Hololens 2 už mají cenu nižší, než měla první generace, konkrétně 3 500 dolarů, což je v přepočtu na naše podmínky kolem sto tisíc korun. Microsoft vzhledem k technologiím, softwaru i ceně proto uvádí, že nejde o zařízení pro koncové uživatele a primárním cílem jsou pouze podniky.

Právě pro ně nabízí i v prodeji i kombinaci s cloudovým řešením Dynamics 365 Remote Assist s cenovkou 125 dolarů měsíčně a dalšími aplikacemi. Hololens 2 jsou určené pro pracovní pozice, kde není počítač - typicky se jedná například o výrobu nebo stavby. Zároveň ale není zařízení určené k celodennímu nošení, čemuž odpovídá stále nízká výdrž na baterii, která je stejná jako u první generace - pouze 3 hodiny na jedno nabití, které probíhá přes USB-C.

Jak lze vidět na videu, Hololens slouží jako pomocný nástroj třeba pro nového pracovníka nebo nový postup, aby se rychle zaučil, přičemž návod dokáže snadno vytvořit kdokoli ze zaměstnanců. Díky tomu může firma rychle nabírat, zaučovat a také inovovat výrobní procesy.

Z pohledu vzdálené pomoci je přidaná hodnota také jasná - vzdálený expert může na dálku snadno ukazovat, kde se co má udělat a uživatel s Hololens 2 přesně uvidí v rozšířené realitě, o jaké místo jde.

Skrytá zbraň a náskok několik let

Microsoft oznámil při uvedení Hololens 2 jednu zásadní věc, která možná unikla v množství jiných novinek. V rámci platformy Hololens totiž umožní, aby si na ní „kdokoli“ udělal vlastní obchod s aplikacemi, čímž boří jak systém Applu, tak i Googlu, alespoň pokud jde o koncový trh.

Souvisí to pochopitelně s tím, jak se tento trh začíná měnit - Epic Games si vytvořilo vlastní platformu, která má nižší poplatky než Steam a přetahuje velké hráče, Fortnite není dostupný v oficiální obchodu Google Play a všichni velcí vývojáři her mají vlastní platformy.

Systém digitálního dodavatelského řetězce se tak začíná ubírat k decentralizaci a Microsoft na to rychle reaguje. Na druhou stranu je třeba říci, že firmy už mají možnost si vytvořit vlastní aplikace pro interní potřeby přes podnikový certifikát, takže nemusí vše jít přes App Store nebo Google Play.

Pokud se ale Microsoftu podaří tuto otevřenost udržet a třeba posunout ještě dále, bude zajímavé sledovat, co vše to přinese za změny, protože to samozřejmě znamená také negativa.

Microsoft si ale věří v samotné technologii Hololens 2 a dle jeho vyjádření má náskok dvou až tří let před čímkoli, co je nyní na trhu. Víme, že na rozšířené realitě pracuje i Apple, takže uvidíme, jak to dopadne v nejbližších letech, kdy dojde k dalšímu pokroku a snižování ceny.

Dostupnost Hololens 2 se očekává ještě letos, přesný termín Microsoft nezveřejnil.

Diskuze (4) Další článek: Google: Zranitelnost procesorů Spectre nikdy spolehlivě neopravíme

Témata článku: Technologie, Google, Windows, Apple, Microsoft, Wi-Fi, Qualcomm, App Store, Steam, Rozšířená realita, HTC, HoloLens, Magic Leap One, Fortnite, Helma, Snižování cen, Úhel, HPU, Kritika, Windows pro ARM, EPIC Games, Pozorovací úhel, DSP, Snímání, Qualcomm Snapdragon, Produkty Apple na jednom místě - Heureka.cz



České televize se tak moc bojí videoher, až je to směšné (komentář)

České televize se tak moc bojí videoher, až je to směšné (komentář)

** Jeden z největších obchodů historie se nedostal do hlavních zpráv ** Videohry televizím slouží jen k honění senzací, není to seriózní byznys ** České videohry jsou přitom úspěšnější než jiná kulturní díla

Lukáš Václavík
HryKomentářByznys
Izrael díky speciální kamufláži zařídil pro své vojáky „neviditelnost“

Izrael díky speciální kamufláži zařídil pro své vojáky „neviditelnost“

** Materiál „Kit 300“ představuje vizuální i termální kamufláž ** Dokáže zablokovat tepelné vyzařování maskovaného vojáka či třeba stroje ** Velký kus materiálu Kit 300 může ukrýt vozidlo až do velikosti Hummeru

Stanislav Mihulka
IzraelMateriálArmáda
Lék proti depresi za stokorunu snižuje riziko těžkého průběhu i úmrtí na onemocnění covid-19

Lék proti depresi za stokorunu snižuje riziko těžkého průběhu i úmrtí na onemocnění covid-19

** Klinická studie zkoumala vliv antidepresiva fluvoxamin na covid-19 ** Počet úmrtí souvisejících s covidem-19 klesl zhruba o 90 % ** Potřeba intenzivní lékařské péče se snížila zhruba o 65 %

Karel Kilián
COVID-19LékyDepreseMedicína
QR kódy jsou skvělý pomocník, ale i zlý pán. Tohle jsou nejčastější podvody, které vás mohou připravit o peníze

QR kódy jsou skvělý pomocník, ale i zlý pán. Tohle jsou nejčastější podvody, které vás mohou připravit o peníze

** Čtvercový grafický kód usnadňuje život už mnoho let ** S rostoucí oblibou a využitím přibývá i podvodů ** Nejčastěji jsou podvody zaměřeny na podstrčení falešného kódu

Martin Miksa
PodvodQR kódBezpečnost