Hraní počítačových her může být lukrativní byznys. V eSportu se točí miliardy

Elektronický sport, eSport nebo také progaming. Hraní počítačových her dávno není jen domácí zábavou pro geeky, ale stalo se velmi výnosným byznysem. Ti nejlepší profesionální hráči si mohou vydělat stovky tisíc dolarů měsíčně a stávají se tak celebritami svého druhu. To samo o sobě přitahuje další pozornost a přispívá k rostoucí oblibě celého odvětví. Letos by se v něm podle analytiků společnosti Newzoo mělo protočit 900 milionů dolarů, což je o 38 procent více než loni.

Zájemců o profesionální hraní počítačových her přibývá nejen ze strany hráčů, jejich fanoušků a sázkařů, ale láká především čím dál tím více tradičních sportovních klubů a nadnárodních firem.

Do podpory eSportu ve velkém investují společnosti jako Red Bull, LG, Mercedes-Benz, Vodafone a stovky dalších. Protihodnotu představuje možnost oslovit mladou generaci.

Americký výrobce bot K-Swiss dokonce oznámil speciální edici na míru šitých tenisek, které mají hráčům zaručovat maximální pohodlí při hraní. Že je výhodné financovat herní týmy, si uvědomily i osobnosti jako Jennifer Lopez nebo bývalý výkonný ředitel Twitteru Anthony Noto.

Klepněte pro větší obrázek

Sponzoring, reklamy a vysílací práva tvoří aktuálně 77 procent celosvětových příjmů v odvětví. Zbytek jde z kapes vydavatelů videoher, kteří mají s herními týmy uzavřené smlouvy. Nemalých 96 milionů dolarů letos odhadem utratí fandové za vstupenky na turnaje a za reklamní předměty. Analýza společnosti Newzoo předpovídá, že celkové investice do eSportu letos meziročně vzrostou o 48 procent na takřka 700 milionů dolarů.

Profesionální hráči jsou většinou součástí týmu nebo herních asociací. V současnosti nejúspěšnější tým s názvem Liquid od svého založení roku 2000 odehrál 1235 turnajů a vydělal více než 20,5 milionu dolarů. Hvězdou týmu a v současnosti nejvíce vydělávajícím hráčem světa je pětadvacetiletý Němec Kuro Takhasomi. Sklízí úspěch hlavně ve hře Dota 2 a během své devítileté kariéry vystřídal čtyři týmy. Na účtu mu už přistálo přes 3,7 milionu dolarů.

Herní průmysl zažívá boom i v České republice. Ačkoli po mnoho let nebylo v tuzemsku dostatek sponzorů, aby se mohli hráči rovnat světové špičce, firmy si začínají odvětví všímat. Společnosti jako Alza, Asus či Dell, ale i řada menších společností, financují aktivity týmů a poskytují jim technické vybavení pro trénink, ale třeba i trenéra a výcvik. V roce 2016 koupila vysílací práva na přenosy herních turnajů a mistrovství jako první televize v Česku TV Prima.

„Elektronický sport kontinuálně upevňuje svou pozici vedle tradičních sportů. Celosvětově sleduje hraní her více lidí než hokej,” řekl pro E15 zakladatel českého eSport týmu eSuba Ladislav Dyntar. Mezi úspěšné české týmy se řadí eSuba, eXtatus či nejstarší NecroRaisers. Podle analýzy společností PayPal a agentury SuperData bude mít český trh eSportu do roku 2019 hodnotu 94 milionů korun.

Jak vypadal zahajovací ceremoniál na světovém šampionátu 2017 v Soulu v nejhranější hře na světě League of Legends:

Článek připravila redakce E15.cz

Diskuze (3) Další článek: V první restauraci na světě už celý burger připravuje robot. Chutná prý lépe než od člověka

Témata článku: Byznys, Twitter, Asus, PayPal, Hry, Dell, Investice, Vodafone, Malá společnost, Rostoucí obliba, Mladá generace, První televize, Milión dolarů, Soul, Vysílací právo, Uzavřená smlouva, Výnosný byznys, League of Legends, Elektronický sport, Liquid, Mercedes-Benz, Alza, Česká republika, Nadnárodní firma, Profesionální hráč