Intel přetáhl šéfa grafické divize AMD. S jeho pomocí chce vytvořit vlastní výkonné grafické karty

Intel čerstvě oznámil, že na pozici jeho vedoucího architekta nastupuje Raja Koduri z AMD. Bude mít na starost novou divizi Core nad Visual Computing.

Nejzajímavější zprávou je ale nový cíl, který bude mít Koduri na starost: vytvořit nové výkonné grafické karty, které budou zaměřené na různé trhy.

Už v úterý jsme psali o tom, že se Intel s AMD spojil, aby vytvořili nový čip, který bude kombinovat procesorovou část od Intelu a grafickou část od AMD. Vznikne tak herní čip s tím nejlepším od obou společností, pochopitelně v mobilním nasazení a s omezením dle TDP. Změna na důležité pracovní pozici je ale další zvrat.

Bez Intelu už jede vlak

Důležitá souvislost je, že Raja Koduri přestoupil více méně ze stejné pozice v AMD, které o něj tak přišlo. Vzhledem k tomu, že Intel má pokrytou oblast integrovaných grafických čipů, dává vytvoření vlastní výkonné grafické karty velký smysl. Trh se totiž začíná poměrně značně měnit a závislost na Intelu se ztrácí.

Nvidia má pokročilé grafické čipy pro všechny segmenty i v té nejvýkonnější sféře pro datacentra a hraní her. Zvládá je kombinovat s výkonnými serverovými i slabšími mobilními procesory ARM. Apple si rovněž vyrábí vlastní procesor na bázi výkonných mobilních ARMů a nyní se také pustil do vlastního výkonného mobilní grafického čipu. Apple může v dohledné době teoreticky odstranit čipy Intelu i u MacBooků a Maců.

AMD je na tom podobně, protože má kromě procesorů (ARM i x86) k dispozici vlastní grafické čipy pro nižší (integrované čipy) i nejvyšší segment (datacentra, hraní her). Intel je v tomto pohledu chudý hráč, které mu tak trochu ujel vlak, protože po stránce výkonných grafických karet nemá vůbec nic, pouze výpočetní kartu Xeon Phi, která je navíc pomalejší než starší a rozšířené grafiky od Nvidie.

???

Zatím není jasné, kdy se samostatné grafické karty od Intelu dočkáme, lze ale předpokládat několik věcí.

Určitě se bude jednat nejdříve o výkonný model, protože v tomto segmentu jsou vyšší marže. Intel to ale nebude mít rozhodně vůbec jednoduché. Nvidia má totiž obrovské zkušenost z této oblasti a náskok, který zatím stále nedohnalo ani AMD, jež je v této oblasti také jednou z nejzkušenějších firem.

Samotný hardware a výroba je navíc jen jedna část skládačky, druhou je software, respektive ovladače. A ty u her dokážou zajistit velké problémy, kvůli kterým si hráče velmi rychle rozmyslí, jakou grafickou kartu si koupit.

Pokud navíc Intel začne pracovat na nové grafické kartě od nuly, lze čekat uvedení nejdříve za dva roky, a to už bude Nvidia i AMD zase někde jinde.

Témata článku: Intel, AMD, Čipy, Nvidia, Grafické karty, MacBook, Grafická část, Výpočetní karta, Mac, Výkonný model, Divize, Visual Computing, Procesor, Xeon Phi, Grafická divize, Stará grafika, Procesorová část, Raja Koduri, Grafická karta, Nová divize, Grafický čip, Velký smysl, Mobilní nasazení, Karta, Integrovaný čip

Určitě si přečtěte