Internet věcí bude bilionový byznys. I pro české firmy

Internet věcí má podle průzkumu během následujících 10 let vygenerovat přes 14 bilionů dolarů. Jenom letos to má být 613 miliard. Otevírá se obrovský prostor pro podnikání.
Internet věcí bude bilionový byznys. I pro české firmy

V současné době je k internetu připojeno asi 1 procento věcí, které by teoreticky připojeny být mohly. I tak se v tomto byznysu ročně točí až stovky miliard ročně. „A teď si představte, co se stane, když už to nebude pouze 1 procento, ale třeba 5 procent,“ zamýšlí si ve videokonferenčním hovoru s novináři Michael Ganser ze společnosti Cisco. Tato éra se pomalu začíná stávat skutečností.

Pro novou dobu, ve které budou různá zařízení připojená k internetu a budou si vyměňovat všemožné informace, se ustálil název „internet věcí“ (internet of things – IoT). Jeho myšlenka je jednoduchá – když už se počítače stávají běžnou součástí většiny elektronických věcí, proč tyto stroje nepřipojit do sítě a nevytěžit z nich nové funkce a možnosti? Obrovské cloudy, které tuto výměnu informací a zajištění služeb umožní, už existují.

Připojení běžných zařízení k internetu a cloudu se přitom nemusí omezovat pouze na oblíbené představy o tom, že se sítí bude komunikovat třeba chytrý mixér, lednička nebo záchod. Internet věcí už je dnes v podstatě realitou díky smartgridům, chytrým budovám, moderním zdravotnickým přístrojům a zejména automatizaci ve výrobě. Právě ta se v současné době na celkovém byznysu IoT podílí nejvíce.

Biliony dolarů v příštích 10 letech

Síťový obr Cisco jako první provedl rozsáhlou studii, v rámci které vyčísluje možné ekonomické dopady nové éry internetu. „Díky internetu věci se jenom v letošním roce v ekonomice protočí 613 miliard dolarů,“ odhaduje Ganser. Klíčové mají být oblasti jako obsluha dodavatelského řetězce (automatizace výroby, balení, dopravy a tak dále), produktivita zaměstnanců (nová koncová zařízení a ovládání strojů), inovace či způsob využití majetku.

Příkladem může být třeba přístav v německém městě Hamburk, který patří mezi největší na světě a denně odbavuje obrovský lodní a nákladní provoz. Hamburk postupně zavedl nejenom automatizaci v podobě nakládání a vykládání lodí, ale zároveň celý přístavní komplex prošpikoval chytrými čidly napojenými na síť. Řídící tým je tak díky tomu schopný efektivně a rychle odbavovat provoz.

Internet věcí nicméně otevírá prostor pro mnohem více nápadů, projektů a startupů. Lyžařské sjezdovky v Rumunsku například zavádějí systém, který pomocí GPS zaměřuje lyžaře, a ti pak díky mobilní aplikaci ve svém chytrém telefonu mohou vidět přesnou svojí trasu jízdy, rychlost a mnoho dalších věcí. O provoz systému se stará začínající rumunský startup a s nápadem chce postupně expandovat.

Dobrým příkladem IoT z Česka je služba Energomonitor.cz, která umožňuje připojit snímač na domácí elektroměr. Ten je připojený na internet a uživatelé si tak jednoduše mohou na webu prohlédnout spotřebu elektřiny a další atributy. Se získanými daty je pak možné dále pracovat, například si je porovnávat v grafech a podobně.

Internet věcí má podle Cisca v následujících 10 let otevřít potenciál více než 14 bilionů dolarů. „Dostane se do oblastí, kam v současné době nemá tradiční IT dopad,“ věří Michael Ganser. A nebude to pouze o tom, že bude možné lépe zajistit výrobu a dodavatelský řetězec, ale IoT má zároveň vytvořit nová pracovní místa a zvýšit mzdy. „Budou potřeba noví kvalifikovaní pracovníci,“ nastiňují zástupci Cisca, kteří svůj průzkum dělali mezi několik tisíci společnostmi.

Internet dneška, ne budoucnosti

S novým obdobím internetu se otevírá prostor třeba pro lidi, kteří umí pracovat s daty. Více a více strojů připojených k síti bude generovat více a více všemožných dat, jež bude nutné umět skládat do sebe a vyhodnocovat je. „Prediktivní analytika bude obrovsky důležitá a lukrativní,“ tvrdí Ganser.

Internet „čehokoliv“ zároveň představuje velkou příležitost pro tradiční IT hráče a ne pouze mladé firmy, které se chytí příležitosti a na novou vlnu rychle nastoupí. Například ono Cisco se jistě do analyzování rostoucího trhu nepouští jen tak. Všechna ta data generovaná přístroji musí někudy proudit – konkrétně přes switche, bezdrátové sítě a datová centra. Čím více dat se vygeneruje, tím více jich bude třeba odbavit a tím více se prodá různých síťových zařízení. Ale také serverů a softwaru. Nové technologie totiž bude nutné propojovat s tradičními IT systémy a cloudy.

Mnoho oslovených odborníků se shoduje, že internet věcí už není záležitostí budoucnosti, ale že je to „internet dneška“ a že je nejvyšší čas se do této hry zapojit. Nejenom pro firmy, které chtějí být díky novým možnostem a technologiím konkurenceschopnější, ale také pro vlády a začínající podnikatele.

Pražský technologický akcelerátor Node5 proto tento víkend rozjel první ze série workshopů zaměřených právě na IoT a s podobnými aktivitami plánuje pokračovat i v budoucnu. Propojení fyzických věcí a internetu s sebou přináší nové požadavky na technologické znalosti – už to není pouze o softwaru, ale také komunikaci s hardwarem.

„Propojení s hardwarem zvedne novou vlnu inovací napříč odvětvími, od zdravotnictví, přes průmysl až po koncové zákazníky,“ říká šéf Node5 Lukáš Hudeček. Jeho technologické centrum v budoucnu plánuje výrazně růst a novou součástí má být právě laboratoř zaměřená na výzkum IoT a jeho uvádění do praxe.

Svět plný senzorů, čidel a dalších nových navzájem propojených přístrojů s sebou ale logicky přináší problém bezpečnosti. Vše, co je připojeno k internetu, je teoreticky napadnutelné. Otevírá se tak prostor i pro tradiční antivirové firmy. Své plány v IoT už pro Connect.cz okomentoval technologický šéf AVG, podle něhož budou antiviry třeba v automobilech a ledničkách. Podobnou vizi mají i v Kaspersky Lab a jistě i dalších podobných společnostech.

Témata článku: Byznys, IoT, Doprava budoucnosti, Německý stroj, Chytrá věc, Nové auto, Co je hardware a software, Věc, Začínající firma, Získaný klíč, Auto GPS, Dodavatelský řetězec, GPS Centrum, Switche, Internet věcí, Běžný senzor, Dobrá produktivita, Propojené zařízení, Chytrý automobil, Hamburk