Internetový obchod zlákal i tradiční české byznysmeny

Energetičtí hráči, vysocí manažeři a další vstupují do internetového byznysu. Sledují, že zákazníci z offlinu přecházejí právě na online služby.
Internetový obchod zlákal i tradiční české byznysmeny

Svět internetového byznysu je čím dál častěji investičním cílem pro podnikatele z tradičních oborů. Minulý týden podnikatel František Piškanin se svou logistickou firmou Hopi získal podíl v rychle rostoucím e-shopu s potravinami Rohlík. O druhou novinku posledních dní se postaral Vladimír Schmalz, jeden z nejvlivnějších vrcholových manažerů v ČEZ za éry Martina Romana. Kapitál investoval do ostravské analytické firmy MonkeyData.

„Vstup off-line investorů do on-line světa je logický krok. Řada tradičních oborů zaznamenává odliv zákazníků směrem k internetu,“ komentuje trend Michal Hardyn, šéf digitální agentury 5DM. Roli podle něj hraje ještě jeden faktor. „Mezi lidmi i firmami je teď více peněz, čeká nás zase pár bohatších let. Firmy budou hledat, kam vydělané peníze vhodně investovat, a internetová podnikání mají často dynamiku a zhodnocení překonávající tradiční podnikání,“ dodal.

Průkopníkem mezi byznysmeny v investicích do internetu byla skupina Enern. Mezi její zakladatele patří generální ředitel největší ruské privátní banky Alfa Bank Petr Šmída a ostřílený manažer z technologického a telekomunikačního byznysu Pavel Mucha.

Křetínský a Tkáč

Enern dlouhodobě spolupracuje s internetovou skupinou Miton a Tomášem Čuprem. Mezi jejich společné projekty patří hlavně Slevomat, který stále vlastní. Jejich největší aktuální aktivitou je Rohlík. Naopak už úspěšný exit mají za sebou z rozvozu pokrmů DámeJídlo.

 

Vstup off-line investorů do on-line světa je logický krok. Řada tradičních oborů zaznamenává odliv zákazníků směrem k internetu.

 

O výrazný investiční zářez na internetu se postarali také miliardáři Daniel Křetínský a Patrik Tkáč. Zhruba před rokem vložili kapitál do E-Commerce Holdingu ze skupiny Rockaway, který nedávno odstartoval ambiciózní e-shop s potravinami Koloniál.

Volný kapitál ze všech možných sfér podnikání nachází čím dál častěji uplatnění na internetu přesto, že mnohé e-shopy stále fungují spíše jako paliči peněz než stroje na jejich vydělávání. Navíc on-line svět čelí i dalším rizikům.

„Z právního hlediska je tu mnohem striktnější regulace smluv se spotřebiteli, je tu možnost spotřebitele odstoupit od smlouvy i po doručení zboží. Zkrátka podnikatel v on-line byznysu nese větší riziko, že se obchod neuzavře,“ uvedla Thu Nga Haškovcová, šéfka tuzemské části advokátní kanceláře DLA Piper.

Léky přes internet

K tomu ještě hrozí, že se slibný nápad jednoduše nechytne. Nebo že se zákazníci rychle přesunou jinam. „Vyšší rizika jsou na druhé straně spojena s možností rychlých a velmi vysokých výnosů, které se v tradičních podnikatelských schématech dosahují jen velmi výjimečně. To se projevuje v určitém období růstem i ve stovkách nebo tisících procent,“ soudí Jiří Hlaváč, partner poradenské společnosti TPA Horwath.

 

Poradci z BDO koupili výrobce e-shopů

Do internetového byznysu se už pustila rovněž poradenská společnost BDO Advisory podnikatelů Petra Kymličky a Radovana Hauka. Začátkem roku koupila od skupiny Allegro vývojáře e-shopových systémů NetDirect. Takovýchto úplných převzetí „on-linu“ „off-linem“ bude pravděpodobně přibývat. „Už se objevují příklady, kdy jsou kamenným byznysem akvírovány on-line firmy. Kamenným Agrofertem ovládaná Mafra kupuje za desítky milionů projekty jako AAApoptávka nebo AdInternet. Podobné investice uvidíme stále častěji,“ řekl šéf digitální agentury 5DM Michal Hardyn. Mafra v současnosti podle našich informací krouží kolem portálu Slevomat.cz. Obě firmy to však popřely.

 

Lákavým segmentem na internetu jsou podobně jako v kamenných prodejnách léky. Na tuto oblast zacílila parta investorů spojená se skupinou Wood & Company. Na jaře za několik desítek milionů korun koupila menšinový podíl v e-shopu s léky Pilulka.cz.

„Do internetu vstoupilo a bude vstupovat více a více velkých off-line hráčů. Obor dospěl a vlastně už bych obchod nedělil na off-line a internetový. Ty světy se tak prolínají a jsou tak závislé jeden na druhém, že dělení postrádá smysl,“ řekl zakladatel Pilulky Martin Kasa, který si v e-shopu s bratrem Petrem nechal majoritu.

Témata článku: Byznys, Web, E-shopy, Obchod, Rohlík.cz, Logický krok, Český obchod, Rohlík, Wood, I/O, Allegro, Tuzemský e-shop, Piper, Woody, Zářez, Vydělávání, Internetový obchod

2 komentářů

Nejnovější komentáře

  • br_ko 3. 8. 2015 11:24:29
    rohlík je drahej jak blázen :/ to už radši itesco, kolonial atd a nebo si...
Určitě si přečtěte

Vyzkoušeli jsme čtyři služby pro ty, kteří nechtějí psát tweety, ale ani klasický blog

Vyzkoušeli jsme čtyři služby pro ty, kteří nechtějí psát tweety, ale ani klasický blog

** Máte něco na srdci, ale Twitter a status na Facebooku je vám málo? ** Stejně tak ale nechcete vést klasický blog? ** Vyzkoušejte skvělé Medium, Telegra.ph a další

Včera | Čížek Jakub | 1