Jak se CzechGeeks vydali do Silicon Valley

Společnost CzechGeeks se se svým projektem Moredays.com díky programu CzechAccelerator vydala na zkušenou do Silicon Valley. Filip Molčan sepsal své zážitky a zkušenosti.

Filip Molčan a jeho kolegové rozjeli společnost CzechGeeks, která už má ve svém portfoliu několik softwarových projektů. Ten nejvíce ambiciózní, Moredays.com, je dostal do programu CzechAccelerator, díky čemuž mohli strávit několik měsíců v Silicon Valley, centru světového startupového dění.

Myšlenka Moredays je jednoduchá – pomocí promyšlených mobilních aplikací (prozatím pro iPhone a iPad, v budoucnu i pro Android a Windows Phone) a webové varianty si organizovat čas zábavným a originálním způsobem. Moredays má být takovým vašim digitálním diářem a deníčkem, ovšem s tím, že na dotykovou obrazovku přináší návyky z papíru. Na funkce se podrobněji můžete podívat na videích na oficiálních stránkách. Projekt má globální ambice, o čemž svědčí například zájem serverů jako TechCrunch nebo Mashable.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Moredays je prozatím ve fázi beta, ale už ho testuje přes 10 tisíc uživatelů. V plánu jsou aplikace pro iPhone, iPad, Android a Windows Phone.

Filip Molčan ze svého působení v Silicon Valley sepsal zajímavý text s příběhem, zážitky a radami. Podobné postřehdy si můžete přečíst také v článku od brněnských AdvaICT, kteří programem CzechInvestu rovněž prošli.

Filip Molčan: Jak jsme se vydali do Silicon Valley

Cílem pobytu v Silicon Valley bylo především získání kontaktů a načerpání zkušeností s místním trhem. Tedy ukázat zde produkt, zjistit, jak se bude lidem líbit, a poradit se s investory a mentory, jak s projektem dále pokračovat. Uzavřenou beta verzi projektu jsme uvedli na konferenci TechCrunch Disrupt v San Franciscu na konci září a od té doby počet uživatelů Moredays přesáhl 10 tisíc. Stále jsme v betě a během následujících týdnů uvedeme aplikaci pro iPhone a iPad. Pak teprve věříme, že začneme být pro uživatele zajímaví.

Klepněte pro větší obrázek
Filip Molčan je v IT komunitě relativně známou osobou díky svému působení v OSS Alliance. Nyní se snaží uspět se společností CzechGeeks.

Právě konference a další akce považujeme za to nejdůležitější z celého pobytu. Do Silicon Valley jsme vyráželi bez předešlých zkušeností s místním trhem nebo startupovou scénou. Díky skvělé spolupráci s Lenkou Kučerovou z CzechInvestu se nám podařilo dostat se do jednoho z nejlepších míst ve Valley - kanceláře jsme měli v Rocket Space v San Franciscu. Velice brzy jsme ale pochopili, že jsme nepřijeli do Valley sedět v kanceláři a programovat, to můžeme i doma v Česku. I tak ale můžete v Rocket Space potkat hodně zajímavé lidi.

Moredays se během tří měsíců objevilo na více než 40 akcích, mnoha z nich jsme se účastnili aktivně. Je sice poměrně náročné stát celý den u stánku a pitchovat stovky lidí od rána do večera, ale narazili jsme, zda na velice zajímavé kontakty, ať už šlo o zástupce dalších startupů, investory nebo potenciální uživatele naší služby. Některých akcí jsme se zúčastnili právě díky podpoře v rámci projektu CzechAccelerator, který pasivní účast na akcích přímo financuje - nemusíte proto dlouho přemýšlet, zda si danou akci můžete dovolit nebo ne. Osobně to považuji za to nejzajímavější na celém CzechAcceleratoru.

Nabídky na spolupráci i investice

Podařilo se nám setkat se s některými významnými investory, ke kterým jsme si šli pro rady. Zpětná vazba, kterou jsme získali, nám od počátku říkala, že jsme se snad opravdu strefili do něčeho, co se lidem bude líbit. Dostali jsme několik nabídek na spolupráci i investice a po několika týdnech jsme začali pomalu navazovat opravdové vztahy s lidmi, které nám nyní pomáhají. Investice jsme zatím odmítli, to teď nebyl náš cíl, na základě získaných rad jsme se nicméně vrhli na přepracování monetizačního modelu a přizpůsobení aplikace pro americký trh.

Klepněte pro větší obrázek
Beta verze Moredays byla odstartována na podzimní konferenci TechCrunch Disrupt v San Franciscu. Zájem o ní projevila i vlivná média a tisíce uživatelů. Větší nápor uživatelů ale CzechGeeks očekávají až s vydáním finální verze.

Denně jsme absolvovali několik schůzek, přednášky, prezentace, vystavování a především pitchování všude - na obědě, ve vlaku nebo v hotelu. Objevili jsme se ve videu, které natáčel TechCrunch na své konferenci, napsali o nás na Mashable a najednou začalo jít vše lépe. Už nemusíte hledat ty správné lidi vy, protože oni hledají vás.

V získávání kontaktů a zpětné vazby byla naše mise úspěšná. Většinu činností lze dělat i z Česka, ale přeci jen je vše mnohem snazší, když jste na místě, potkáváte se se stejnými lidmi, chodíte na společné akce a snažíte se být trochu „zdejší“.

Být ve Valley nebo na jakémkoliv podobném místě je dobré také v tom, že to člověka nehorázně motivuje. Potkáváte se s úspěšnými lidmi, které jste doposud znali jen z médií, povídáte s nimi na večerních akcích, chodíte na schůzky do firem, které jsou ikonami úspěchu v IT. Konkrétními jména si zatím necháme pro sebe, některé věci ještě nechceme publikovat, ale jednání s firmami jako jsou Google, Evernote nebo Zynga jsou rozhodně nesmírně inspirující. No a navíc - jste v Kalifornii, takže stále hezké počasí a dobrá nálada. :)

Najít si ty správné lidi

Podpora ze strany CzechInvestu spočívala i v tom, že pro nás uspořádal několik školení a dalších sezení s místními právníky, investory a dalšími poradci. A především - dostanete svého mentora. Ten je ochoten vám dát několik rad do začátku zdarma a pak je potřeba se domluvit na formě spolupráce (placené hodiny, podíl ve firmě apod.). Nám se podařilo na mentora zapůsobit tak, že nám dodnes radí v rámci naší společné spolupráce a v současné době zakládáme společnou firmu a další zajímavý projekt. Velice mě oslovil osobní přístup (alespoň našeho mentora) - dvě schůzky v kancelářích, jedna v kavárně a na další už mi připravoval snídani u sebe doma.

Klepněte pro větší obrázek
Projekt Moredays se dostal třeba na vlivné servery TechCrunch a Mashable. Zájem už projevilo několik investorů a potenciálních partnerů.

Jakmile začnete být trochu vidět, kontaktují vás s nabídkou spolupráce všichni možní právníci, konzultanti, hledači zaměstnanců, PR agentury a jiní. Je tedy poměrně těžké najít ty pravé lidi, se kterými má smysl pracovat a které zajímá váš projekt, ne jen vaše konto v bance (i když to samozřejmě zajímá ve finále všechny).

Pár postřehů a rad

O Silicon Valley toho bylo napsáno už mnoho. Nepovažuji se za žádného znalce místních poměrů, byl jsem ve Valley poprvé, ale pokusím se shrnout několik mých krátkých dojmů či doporučení:

  • Všichni ve Valley chtějí změnit svět, být dalším Facebookem nebo Googlem.
  • Ať máte za sebou v Česku cokoliv, tady začínáte z nuly. Co se vám podařilo doma, to tady nikoho nezajímá.
  • Pokud chcete prezentovat jakákoliv čísla, zajímavá jsou pouze tehdy, když mají nějaký vztah k USA.
  • Vystupujte jako americká firma, nebo alespoň firma, která tu má pobočku (nebo ji alespoň připravuje a proto jste tu). Místní adresa, místní telefon na vizitce...
  • Nebojte se komunikovat a konat - chcete článek na Mashable? Napište redaktorovi. Chcete se potkat s tím a tím? Napište mu, a pokud máte zajímavý projekt, potká se s vámi. Ať už je to neznámý bloger nebo šéf velkého a úspěšného startupu.
  • Mějte profil na LinkedIn a komunikujte s lidmi po skončení akce, kde je potkáte.
  • Přinesete si z každé akce hromadu vizitek. Minimálně 80 % z nich budou nezajímavé kontakty.
  • Nejezděte do Valley sedět do kanceláře a programovat.
  • Neúspěch je tu něco, čím se můžete chlubit. Máte za sebou neúspěšný startup? U spousty lidí tím získáváte plusové body.
  • Vše je na vás. Ještě než jsme odletěli do států, měl jsem předem domluveno přes 30 jednání.
  • Zkoušejte štěstí, registrujte se do soutěží, do výběrů pro prezentaci na konferenci a podobně. Je tu spousta startupů, spousta z nich zajímavějších než ten váš, ale spousta méně zajímavých. Šanci máte vždycky.
  • Úspěch se tu nezávidí, lidé jsou otevřenější a někteří rádi pomohou. Na první pohled nezištně, ale ve finále každý doufá v to, že jednou třeba pomůžete vy jemu.
  • Nemlžte, Silicon Valley je v podstatě hrozně malé a všichni se znají. Američané jsou hodně důvěřiví, ale pokud jejich důvěru ztratíte, skončili jste.
  • Na nějaké smlouvy o mlčenlivosti zapomeňte, alespoň u většiny investorů. Buď si věříte, nebo nevěříte.
  • Buďte připraveni přepracovat svůj byznys model nebo i aplikaci.
  • Užijte si Kalifornii. :)

I když jsme stále s projektem na samém začátku, pobyt ve Valley byl pro Moredays hodně přínosný a ve spoustě věcí nám otevřel oči. Na jaře se chystáme na druhou stranu USA, do Bostonu a New Yorku, kde je také hodně zajímavá startupová scéna. Držte nám palce.

Témata článku: Byznys, Startupy, Zajímavé místo, Investor, Hezké počasí, Lenka, Dobrá nálada, Rado, Podobná investice, Silicon Valley, Hledač, Valley, Místní trh, Významný investor, Večerní práce, Zynga, Potenciální aplikace, Rocket, Mentor, Originální způsob, San Francisco, Podzimní konference