Ministerstvo vnitra rozjelo skutečnou revoluci v digitalizaci státu. Lidé dnes konečně mohou smysluplně komunikovat se státem elektronicky. Tak to alespoň zaznělo na tiskové konferenci Jana Hamáčka k chystaným novinkám na Portálu občana a v systému Datových schránek.
Jak jsem se registroval do českého e-governmentu a proč je důležité, aby uspěla iniciativa 202020
Generace mileniálů a pozdně-Husákových dětí, která již vyrostla na internetu, platí svým mobilem, pohrává si s kryptoměnami a několika dotyky na displeji si dokáže zorganizovat vlastní život a objednat dovolenou, by se sice při tak silných slovech možná lehce ušklíbla, revoluci si totiž představuje trošku jinak, nicméně faktem zůstává, že se ledy po letech konečně trošku hnuly, a pokud bude tempo posledního roku pokračovat i dalších deset-patnáct let, v roce 2035 se možná dočkáme elektronického státu, který nám budou závidět široko daleko.
Portál občana a eObčanky po roce provozu
Dost ironie, pojďme se nejprve podívat na několik čísel z prezentace na tiskové konferenci, které se týkají Portálu občana a eObčanek:
- Od 1.7. 2018 bylo vydáno 1,1 mil. nových občanských průkazů s čipem
- Třetina dospělých osob si na nich aktivuje elektronickou část
- Doménu gov.cz (Portál občana aj.) navštívilo 930 tis. občanů
- Do Portálu občana se zaregistrovalo 22 tis. uživatelů
- Portál dnes nabízí 97 služeb
Ačkoliv zástupci ministerstva tato čísla považují podle tiskové zprávy za úspěch, 22 tisíc uživatelů Portálu občana od jeho spuštění téměř před rokem není nikterak závratné číslo. S tímto tempem růstu jej začne používat relevantní část dospělé populace až za několik desítek let.
Portál občana. V horní části je kalendář a rychlý pohled na moji datovou schránku. Dole se pak nacházejí karty jednotlivých napojených služeb
Stejně tak pouhá třetina plně aktivovaných eObčanek je zarážející. Zdá se, že MV ČR zatím nedokáže elektronický stát veřejnosti příliš prodat, což je obdivuhodné i s ohledem na to, že Češi jsou jinak novým technologiím poměrně otevření – například v platbě bezkontaktními kartami patříme ke světové špičce.
Portál občana se naučí podávat daňové přiznání
V každém případě, Portál občana se brzy naučí několik nových služeb. Tou klíčovou bude Moje daně, která umožní vyplnění a podání daňového přiznání. Přibude také plnohodnotný výpis ze živnostenského a trestního rejstříku.
Plánované služby napojené na Portál občana
Vedle těchto celorepublikových služeb přibude i několik regionálních. Portál občana umožní jednotné přihlášení do eAmbulance kraje Vysočina, do Portálu pacienta Moravskoslezského kraje nebo třeba do aplikace VITAKARTA Oborové zdravotní pojišťovny.
Jak na tom jsou po letech Datové schránky?
Dále se pojďme podívat na pár čísel k systému Datových schránek, které jsou na rozdíl od Portálu občana již deset let zažitou a v případě podnikatelů i nutnou službou. Jak si na tom tedy DS stojí krátce před vypuknutím letních prázdnin?
- V systému je 989 186 zřízených datových schránek
- Z toho patří 163 440 schránek běžným smrtelníkům (*)
- Doposud jsme skrze ně odeslali 662,6 milionů zpráv
- V roce 2018 to činilo v průměru 8 milionů zpráv měsíčně
- Datové schránky uspořily 1,65 miliard vytištěných stránek textu
(* nepodnikající fyzická osoba)
Datové schránky jsou dnes povinným komunikačním kanálem pro firmy, nepodnikající obyvatelé Česka ale dlouho čekali na praktické důvody k jejich zřízení. Objevují se teprve v posledních letech.
Rozhraní datové schránky. Pokud ji stále nemáte, jen připomenu, že funguje podobně jako e-mail. Po otevření zprávy se zobrazí její dodejka. Samotný dokument stáhnete jako přílohu v PDF. V tomto případě mi dorazil výměr k zaplacení daně z nemovitosti.
DS se postupně naučily zjednodušeně odesílat žádosti o výpis z nejrůznějších státních rejstříků (CzechPOINT@home), což by měl postupně překrýt a sjednotit právě Portál občana. Další praktická funkce pro běžné smrtelníky pak přibyla před několika lety, když úřady začaly obyvatele s DS právě tímto kanálem upozorňovat třeba na končící platnost některých dokladů či potřebu zaplatit daň z nemovitosti.
Stručně řečeno, majitel DS by již napříště neměl komunikovat s úřady skrze papír, neboť Datové schránky mají přednost. Už žádné obálky s pruhy, dodejky ve schránkách a zvídavé listonošky.
Mobilní klíč pro Datové schránky
Datové schránky si po deseti letech zaslouží také nějakou tu inovaci. Ostatně, ta velká dorazila vlastně teprve nedávno, kdy webová služba získala rozhraní odpovídající konci druhého desetiletí 21. století, no a druhou příjemnou inovací je Mobilní klíč pro Android (instalujte zde).
Mobilním klíčem vyfotíte QR kód na webu a aplikace vás automaticky přihlásí
Mobilní klíč je dalším způsobem, jak se přihlásit k webu mojedatovaschranka.cz. Doplňuje tedy dosavadní jméno/heslo, SMS a eObčanku. Po instalaci aplikace z Play Storu musíte ještě klíč propojit se svým účtem. Poté stačí po spuštění aplikaci autorizovat třeba pinem nebo otiskem prstu a sejmout QR kód na webu Datových schránek. Ověření identity pak provede aplikace a vy se přihlásíte.
Přihlašování původním jménem a heslem můžete pro vyšší zabezpečení zablokovat, což vám doporučí i Mobilní klíč, pokud ale selže čtečka QR, záložní způsob přihlášení se bude hodit. A to i s ohledem na klienty třetích stran – třeba čtečky DS pro mobil.
Kdy nastane skutečná revoluce?
Novinky na Portálu občana a i v systému Datových schránek jsou jistě příjemné, občan, který již vyrůstal v dobách internetu je však tvor náročný a to právem. Chce stejné UX, na které je zvyklý z webu.
K naprosto bezešvému – seamless, jak praví anglická terminologie – elektronickému státu, kdy s mobilem v ruce vyřídíme naprosto vše od založení firmy po náhled na důchodový účet, jako bychom byli třeba na Facebooku, máme ještě daleko. Portál občana a náznaky alespoň základních principů UX, ale budí jisté naděje.
„Digitální Česko může být skutečná revoluce, která však není zadarmo. Jen v příštím roce potřebujeme na jeho zavádění 1,7 mld. korun, s čímž Ministerstvo financí zatím bohužel nepočítá. Bez nich se ale nikam nepohneme.“ – Jan Hamáček
Komunikace se státem musí být jednoduchá, rychlá, přátelská a srozumitelná. Ostatně, je to přece náš stát. Náš dvorek.
Podívejte se na celou prezentaci k Portálu občana a DS: