Kaspersky posiluje v Česku a chce být světovou jedničkou

Ruská bezpečnostní firma Kaspersky Lab posiluje své působení v Česku. Chce se zde stát třetím nejvýznamnějším hráčem. Ve světě si dokonce brousí zuby na post jedničky.
Kaspersky posiluje v Česku a chce být světovou jedničkou

Ruská antivirová společnost Kaspersky Lab chce během několika následujících let ovládnout celosvětový trh s bezpečnostními produkty. V závislosti na tomto cíli začíná být více aktivní na mnoha rozvíjejících se trzích včetně České republiky. Konkrétně na našem trhu by se firma během 3 let chtěla usadit mezi 3 největšími prodejci bezpečnostního softwaru.

„Náš cíl je jasný – během 3 až 4 let se chceme stát světovou jedničkou,“ řekl suverénně v rozhovoru pro Živě.cz ředitel Kaspersky Lab pro rozvojové trhy Vasilij Ďagilev. Jeho společnost se v současné době pohybuje mezi užším celosvětovým výběrem, stále ale ztrácí na silné značky jako Symantec, AVG nebo Avast.

Sníst slona po kouskách

„K tomu, aby se nám tento cíl podařilo naplnit, potřebujeme hrát důležitou roli na jednotlivých trzích,“ vysvětluje Ďagilev. To je důvod, proč se Kaspersky od tohoto roku hodlá mnohem více angažovat v Česku. Ruská firma minulý týden do nejvyššího křesla tuzemské pobočky jmenovala Andise Šteinmanise, který doposud vedl pobočku pro Pobaltí a už dříve v Praze působil jako šéf softwarové divize v IBM.

Klepněte pro větší obrázek
Kaspersky je silný a chce být ještě silnější. Například podle údajů Gartnerů má velice dobré předpoklady k růstu.

„V tomto roce v Česku jednoznačně budeme investovat více peněz než doposud,“ tvrdí Ďagilev. V dohledné budoucnosti se sice prozatím neplánuje například s otevřením vývojového centra, Kaspersky nicméně hodlá posílit prodejní kanály a počítá s většími investicemi do reklamy a propagace. Částku, s jakou se v tuzemsku bude operovat, firma nespecifikuje. Pro lokální operace má být prozatím vyčleněn tým 6 lidí.

Kaspersky bude veškerý tradiční prodej realizovat pomocí partnerů. Zástupci společnosti tento týden v Praze podepsali smlouvu s tuzemským distributorem Tech Data, který by měl produkty dostat do kamenných prodejen a internetových obchodů. „S ohledem na dlouhodobý úspěch produktů Kaspersky Lab na trzích v západní Evropě očekáváme podobný vývoj také na českém trhu,“ věří novému partnerovi generální ředitel Tech Data Tomáš Cígler.

Kaspersky má na mnohých trzích skutečně silné postavení. V Německu, Francii nebo Španělsku drží první pozici a druhé místo okupuje například v Itálii, Velké Británii, Kanadě a Spojených státech. V domovském Rusku ovládá více než 80 procent trhu.

Zásadně se měnící trh

Kaspersky nechce posilovat pouze v oblasti prodeje produktů koncovým zákazníkům, ale rád by se silněji zakořenil také na trhu s firemním bezpečnostním softwarem. „Dlouho jsme fungovali především jako společnost s produkty pro koncové zákazníky, ale nyní jednoznačně chceme hrát důležitou roli také ve firmách,“ říká Ďagilev. „Rádi bychom například zvýšili podíl v segmentu malých a středních podniků,“ doplňuje nový šéf tuzemské pobočky Šteinmanis. Firemní produkty umožňují například ochranu v prostředí virtualizace.

Klepněte pro větší obrázek
Kaspersky v posledních letech výrazně rostl. Stále jde o soukromě vlastněnou společnost.

Konkurence v oblasti bezpečnostních produktů, ať už koncových nebo firemních, je ale obrovská. „Současné silné hráče je možné porazit. Podařilo se nám to v Německu a dalších zemích a věříme, že to zvládneme také na dalších trzích, včetně Česka,“ mluví přesvědčeně Ďagilev při rozhovoru v pražském Alcronu. „Věřím, že máme veliký potenciál na to, aby se nám to mohlo podařit.“

Tím potenciálem myslí především dobré technologie, které často vítězí v nezávislých srovnávacích testech, a velice rychle měnící se trh IT. Kaspersky si totiž hodně slibuje od nastupující mobilní éry, která by měla dosavadní bezpečnostní trh zásadně transformovat. „Mobilní éra změní to, jakým způsobem uživatelé nakupují věci. A bude na firmách, zda se nové realitě dokážou přizpůsobit,“ myslí si Ďagilev.

Kaspersky Lab se na tento přechod připravuje tak, že připravilo bezpečnostní produkty snad pro všechny myslitelné mobilní i klasické platformy, které se nyní snaží prodávat jako součást jediného balíku Kaspersky ONE. „Koupíte si jeden produkt a můžete ochránit svůj počítač, Mac, tablet a chytrý telefon,“ popisuje mladý manažer výhody nového produktu.

Až vás cloud připraví o data

„Mobilní trh bude jednoho dne jednoznačně větší, než je ten současný,“ reaguje Ďagilev na výtky kolem množství současného škodlivého softwaru a hrozeb pro mobilní platformy. Zároveň podotýká, že i když to v současné době nemusí tak vypadat, počet mobilních bezpečnostních problémů neustále narůstá. Například na začátku roku 2011 existovalo pro Android pouze 16 známých malwarů a koncem roku už jich bylo téměř 2 tisíce.

To ovšem neznamená, že mobilní trh bude podobný tomu počítačovému. Do Windows nebo Mac OS se často škodlivý kód zanesl tak, že si uživatel nainstalovat nakaženou nebo špatnou aplikaci. To je v případě mobilních systémů hodně omezeno díky nutnosti instalovat aplikace přes jeden internetový obchod. Hrozby podle Ďagileva číhají někde jinde – v cloudu.

Klepněte pro větší obrázek
Zástupci Kaspersky Lab v pražském Hubu. Zleva: Vasilij Ďagilev (ředitel pro rozvojové trhy), Andrej Slobodanik (ředitel pro východní Evropu, Andis Šteinmanis (ředitel české pobočky) a Tomáš Cígler (ředitel distributora Tech Data).

Uživatelé budou čím dál častěji pracovat s daty z cloudových služeb, ke kterým budou přistupovat z několika zařízení. Pro útočníky je proto zajímavé získávat například přístupové údaje k těmto službám. Měnit se bude i ten současný trh. „Situace se mění každý den. Obecně panuje přesvědčení, že například na Mac nebo mobilní platformy neexistují viry a malware, ale to už dávno není pravda a situace se bude zhoršovat,“ varuje Ďagilev. „A naše obchodní výhoda je jednoznačně v tom, že dokážeme celé toto portfolio kompletně pokrýt.“

Nevýhody v tom, že je Kaspersky původem ruskou společností, naopak nevidí. „Politické bariéry v některých zemích existují. Někdo upřednostňuje, že pocházíme z Ruska, někomu to naopak trochu může vadit. Ale žijeme v moderním světě a firmám jde především o samotný produkt,“ popisuje Ďagilev. „Ale to je všude stejné, někdo má rád japonské auta a někdo ne.“

Kaspersky Lab za poslední rok na rozvíjejících se trzích vyrostl o 22 procent a každoročně výrazně navyšuje příjmy. Rok 2011 uzavřela na 612 milionech dolarů. Stále jde o soukromě vlastněnou společnost se sídlem v Moskvě, která rozvojové plány financuje z vlastního kapitálu. Působí ve 200 zemích, v 29 má pobočky, zaměstnává téměř 2 a půl tisíce lidí a její produkty používá 300 milionů koncových uživatelů a 200 tisíc firem.

Témata článku: Byznys, Rozhovory, Bezpečnost, Antivirus, Kaspersky Lab, Kaspersky, TomTom One, Cígler software, Důležitý údaj, Důležitá role, Firemní data, Nastupující segment, Současný trh, Kybernetická operace, Tuzemský obchod, Mobilní trh, Současný Android, Celosvětový trh, Tradiční prodej

10 komentářů

Nejnovější komentáře

  • House_MD 12. 4. 2012 19:50:56
    Honzíku, kruhový graf má součet 100%
  • waios 12. 4. 2012 19:42:18
    kdy se naučí pan Sedlák konečně citovat grafy a tabulky. Resp. kdy se to...
  • dolph1888 12. 4. 2012 15:15:56
    Můžu mluvit jen za W, ale o toto se má postarat výrobce v ceně OS, tak jak...