Kdo se bojí Huawei? Pravděpodobně všichni

Huawei hlásí plány pro expanzi po Evropě. Zároveň už odmítá být považován za levného síťového výrobce. V Česku už s cenou za LTE sítě šla níž například Nokia.

Connect.cz z Milána: „Jednou budou antény skoro všude, možná budou součástí i našeho oblečení a automobilů,“ usmívá se Renato Lombardi. Rozhlíží se při tom po prostorách, kde probíhá výzkum bezdrátové komunikace, jehož výsledky by se měly odrazit ve výsledné podobě 5G sítí. Lombardi šéfuje výzkumné a vývojové pobočce čínské společnosti Huawei v Itálii a je součástí rychlé expanze tohoto sílícího obra.

„Proč by někdo chtěl pracovat pro firmy jako Nokia, Ericsson nebo Alcatel-Lucent, když jediné, o čem je možné v souvislosti s nimi v poslední době slyšet, jsou škrty a propouštění?“ pokládá v rozhovoru pro Connect.cz řečnickou otázku viceprezident čínské společnosti Huawei Stefan Feuchtinger.

Klepněte pro větší obrázek
Jsme také evropská společnost, říká člen výkonné rady Huawei William Xu.

To je sice hodně jednostranně zabarvené vyjádření, celkovou pointu ale vystihuje dobře. Zatímco zmiňované tradiční evropské společnosti v posledních letech zaznamenávají problémy, Čína je na vzestupu. Huawei už se například stal druhým největším dodavatelem síťových technologií pro mobilní operátory a dvojkou už je také v takzvaných „core“ sítích, přes které proudí internet. A tam už začíná pociťovat problémy i taková stálice jakou je Cisco.

Rychlý vzestup se projevuje také na hospodaření společnosti. Zisk za rok 2013 narostl o 34 procent a vedení Huawei pro následující léta počítá s dalšími přírůstky v řádech desítek procent.

Huawei už není levný

Číňané společně s tímto růstem do jisté míry po svých konkurentech přebírají roli velkého zaměstnavatele a inovátora a také slova z úvodu mají naznačovat to, že se asijská firma stává atraktivní společností i mimo domovskou zemi. Huawei se za posledních zhruba 10 let rozrostla z počtu 25 tisíc zaměstnanců na aktuálních více než 150 tisíc. Důležitou součást výzkumu a vývoje přitom alokuje do Evropy, zejména v oblasti síťových čipů a dalších „low-level“ technologií.

Počet zaměstnanců Huawei na starém kontinentu se blíží osmi tisícům, asi 850 z nich má na starost právě výzkumné a vývojové aktivity. Plány přitom počítají s tím, že počet zdejších zaměstnanců v následujících pěti letech naroste o dalších zhruba 5500 lidí a počet výzkumných odborníků se navýší na asi 1700. „Huawei se stává skutečnou evropskou firmou,“ uvedl na setkání s novináři člen výkonné rady čínské společnosti William Xu.

Klepněte pro větší obrázek
Zkoumáme, nekopírujeme. Šéf výzkumné centrály Huawei v Miláně Renato Lombardi.

„Evropa se pro nás stala inovačním velikánem. Existuje zde velká tradice v adopci nejnovějších mobilních sítí a technologií, jsou zde schopní lidé, máme zde vytvořena silná partnerství s operátory a univerzitami a v neposlední řadě zde sídlí mnoho certifikačních organizací,“ vysvětluje Xu. Huawei už v Evropě otevřela 18 inovačních center podobných tomu v Miláně, která hodlá rozšiřovat. Do Česka se ale s těmito aktivitami podle našich informací nechystá, i kvůli vízové politice vůči Číně. I tak ale firma v České republice zaměstnává téměř čtyři stovky lidí.

Huawei se před lety na trh s technologiemi pro mobilní sítě uvedla díky agresivním a velice nízkým cenám, které postupně začaly ujídat jídlo tradičním a zavedeným hráčům. U mnoha lidí představa, že Číňané jsou levní a zároveň tak akorát kvalitní, přetrvává doposud. To už ale v mnoha případech není pravda.

Tak například LTE síť české Telefóniky ve venkovních oblastech nakonec vyroste na produktech konkurenční Nokie. Podle zdrojů Connect.cz finský výrobce nabídl nižší cenu než Huawei, na což operátoři při nákladech spojených s nárůstem počtu dat slyší. „Už dávno neplatí, že by Huawei byl levný a drtil v tomto konkurenci. Má tu výhodu, že už ho operátoři znají a často ho považují za inovativní firmu,“ prozrazují zdroje z prostředí telekomunikací.

Kopíruje tu někdo?

Je Huawei skutečně inovativní, nebo – jak často tvrdí kritici a konkurence – spíše kopíruje? Prahou například koluje nepodložený příběh o tom, jak si zákazníci stěžovali na dlouho neopravené záležitosti ve firmwaru serverových přístrojů čínské firmy. Odpovědí, kterou se jim mělo dostat, byla věta, že oprava bude připravena tehdy, až stejnou chybu ve svých strojích opraví IBM.

Klepněte pro větší obrázek
V Česku se Huawei podobná výzkumná centra zatím otevírat nechystá.

Neustále investice do výzkumných a vývojových center, navyšování částek z celkových tržeb společnosti a rychle rostoucí počet vlastních patentů ukazuje trochu jinou tvář. Huawei třeba v letech 2013 až 2018 hodlá investovat do vývoje 5G sítí s rychlostí až 10 gigabitů za sekundu asi 600 milionů dolarů, zapojuje se do aktivit s univerzitami a často mluví o termínech jako softwarově definované sítě, velká data, internet věcí a podobně. Firma také vytvořila samostatnou divizi, která pokládá podmořské internetové kabely.

Číňané po úspěchu u operátorů chtějí zaujmout silnou pozici také v datových centrech tradičních firem. „Huawei se stal v telekomunikačním oboru hlavním proudem a nyní se zajímáme také o oblast enterprise,“ vzkazuje William Xu. Firma v této oblasti minulý rok rostla o 30 procent a letos očekává nárůst o dalších 40 procent. Prohlášení mimo záznam ale mluví o tom, že se roste z nuly a v celkovém byznysu tak jde o poměrně nevýznamná čísla.

Huawei v enterprise byznysu stojí na začátku a bude si muset vybudovat stejnou důvěru a jméno, jako v případě operátorů. Firmy často preferují zavedené značky, jejich technologie znají a novým hráčům nedávají tolik prostoru.

A kdo je tady špión?

Jisté každopádně je, že operátoři a firmy ve Spojených státech o Huawei zase takový zájem nemají. Firma zde sice za poslední rok dokázala vygenerovat tržby kolem jedné miliardy dolarů, celkový vývoj ale dalšímu výraznému pokroku příliš nenahrává.

Představitelé americké vlády už Huawei (společně s další čínskou firmou ZTE) před časem obvinili, že ve svých síťových přístrojích používá zadní vrátka, díky kterým je možné na dálku získat nad sítěmi kontrolu. Zaměstnanci Huawei nemají povoleno situaci nijak komentovat, faktem nicméně je, že Spojené státy svá tvrzení nikdy veřejně neprokázaly. Co se ale naopak prokázalo, je to, že se do technologií Huawei nabourala americká NSA.

Klepněte pro větší obrázek
Huawei už není nejlevnější, konkurence dokáže jít s cenou mobilních sítí níž.

Celá situace má zřejmě nějaký politický kontext, který zvenčí není úplně lehké rozklíčovat. Huawei nedávno oznámila, že se částečně z amerického trhu stahuje a bude své aktivity směřovat jinam, mimo jiné právě na klíčovou Evropu. „Pokud by se Huawei měl postavit mezi vztahy Spojených států a Číny, nestojí to za to,“ uvedl už dříve výkonný šéf Huawei Ren Zhengfei. „Proto jsme se rozhodli americký trh opustit a nestát v cestě.“ Nestát cestě komu a čemu přesně už ale nespecifikoval.

Huawei kvůli bezpečnostním rizikům čelí kritice i mimo Spojené státy, firmu z velkých tendrů odstranila třeba Jižní Korea nebo Austrálie. Společnost se vlivem této kritiky více otevírá, zveřejňuje principy svého fungování (je v podstatě vlastněna zaměstnanci, kteří dostávají akcie a pobírají dividendu) a spolupracuje s úřady. Britský vyšetřovací tým například spolupráci s Huawei označil za příkladnou.

České pobočky firem jako Dell a HP už ve firemních tendrech na Huawei naráží, Číňané ale mají mnohem silnější pozici u operátorů. LTE na Huawei staví Vodafone, a O2 a T-Mobile budou v rámci své sdílené sítě Huawei využívat společně s Nokií. Asijská společnost má navíc na tuzemském trhu velké ambice s chytrými telefony. Obecně se chce stát jedničkou na trhu a hodlá investovat do propagace. Aktuálně spouští kampaň na novou vlajkovou loď Ascend P7.

Cestu autora hradila společnost Huawei.

Diskuze (22) Další článek: Američtí kybervojáci budou mít holografické stolečky a helmy pro VR

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,