Los Angeles zažalovalo populární mobilní appku. V Evropě by se to stát nemohlo. Díky GDPR

Los Angeles zažalovalo populární mobilní appku. V Evropě by se to stát nemohlo. Díky GDPR

Město Los Angeles zažalovalo společnost The Weather Company, která dnes patří pod křídla IBM a předmětem jejího podnikání jsou především meteorologické analytické služby v čele s velmi populární mobilní aplikací The Weather Channel, která se může jen na Play Storu pochlubit více než 100 miliony stažení. Aplikaci pak pravidelně používá okolo padesáti milionů majitelů chytrého telefonu.

A důvod žaloby? Aplikace sleduje polohu uživatele, aby mu mohla servírovat předpověď pro aktuální místo, kde se právě nachází. Podle Los Angeles však aplikace tato data využívá i ke komerčním účelům, aniž by o tom uživatel věděl (pokud si nepřečte jakési skryté podmínky).

Jak přesně? V rámci služby pro investory třeba pro lepší modelování finančních trhů (odkaz na Archive.org). Analýzou polohy telefonu lze totiž zjistit, zdali se jeho majitel nachází v restauraci, v obchodním centru – prostě kdekoliv, kde (asi) zrovna utrácí svoji výplatu. Když to bude dělat více než malé množství lidí, lze tento údaj modelovat jako skutečnost, že lidé mají peníze a nebojí se utrácet, což koreluje s celkovou náladou na trzích.

Klepněte pro větší obrázek
Polohu z dostatečného množství zařízení lze využít k modelování ekonomické nálady ve společnosti a přeneseně tedy i na všech trzích.

Všechna data jsou anonymizovaná a nejsou spojená s konkrétní osobou, nicméně podle města Los Angeles o tom uživatelé nevědí, při prvním spuštění aplikace totiž na první pohled souhlasí jen s tím, že aplikace bude polohu používat k předpovědi počasí.

New York Times si nicméně v obsáhlém článku všiml, že jinak je tomu v Evropské unii. A skutečně, když si aplikaci nainstalujete na starém kontinentu, souhlas s využíváním dat je mnohem transparentnější.

Klepněte pro větší obrázek
Jedna aplikace, ale dva různé právní prostory USA a EU

Jak je to možné? Odpověď je nasnadě – GDPR a další kontinentální legislativa, na kterou sice mnozí občas nadávají, nicméně zrovna v tomto případě se v plné síle ukazuje, co je skutečným cílem GDPR. Transparentnost, co se děje s našimi daty na internetu.

Uživatel z Evropy tak okamžitě vidí, že aplikace může data používat nejen pro předpověď počasí, ale i pro reklamní a komerční účely. Na základě této informace se poté může rozhodnout, zdali mu tento obchodní model bude vyhovovat, nebo aplikaci odinstaluje. V prostoru EU by se tedy případ z Los Angeles nemohl stát.

Diskuze (5) Další článek: GeForce RTX 2060 je venku. Do obchodů nastoupí 15. ledna za devět a půl tisíce [CES]

Témata článku: Byznys, Právo, Mobilní aplikace, USA, Evropa, IBM, Evropská unie, Play Store, Počasí, GDPR, Malé množství, Modelování, Chytrý telefon, New York Times, Reklamní účel, Los Angeles, První spuštění, Obsáhlý článek, Popular, Aplikace, Komerční účel, The Weather Channel, Poloha, Appka, The We Company



Šedý trh s předplatným se vymyká kontrole. Spotify, Netflix nebo Disney+ můžete mít doslova za pár korun

Šedý trh s předplatným se vymyká kontrole. Spotify, Netflix nebo Disney+ můžete mít doslova za pár korun

** Sdílení účtů mezi kamarády je jen začátek ** Dnes letí nákupy předplatných v Indii nebo na Aliexpressu ** Superlevné „netflixy“ ale mohou nakonec spíš škodit

Lukáš Václavík
PředplatnéNetflixSpotify
Navrhli jsme si základní desku Bobík 32S2. Stálo to pár dolarů a za čtyři dny dorazila z Asie

Navrhli jsme si základní desku Bobík 32S2. Stálo to pár dolarů a za čtyři dny dorazila z Asie

** Dnes si ukážeme, že design tištěného obvodu zvládne i zelenáč ** Díky editoru EasyEDA si vystačíte s webovým prohlížečem ** Hotovou desku vyrobí hongkongský JLCPCB

Jakub Čížek
BastleníDIYPojďme programovat elektroniku
Podvodníci v Call of Duty Warzone mají novou zábavu. Létají v autech

Podvodníci v Call of Duty Warzone mají novou zábavu. Létají v autech

Stejně aktivně, jako Activision vymýšlí obranu proti hackerům vymýšlí i hackeři nové způsoby, jak zatopit normálním hráčům.

Michal Maliarov
Call of Duty: WarzoneBattle Royale
QR kódy jsou skvělý pomocník, ale i zlý pán. Tohle jsou nejčastější podvody, které vás mohou připravit o peníze

QR kódy jsou skvělý pomocník, ale i zlý pán. Tohle jsou nejčastější podvody, které vás mohou připravit o peníze

** Čtvercový grafický kód usnadňuje život už mnoho let ** S rostoucí oblibou a využitím přibývá i podvodů ** Nejčastěji jsou podvody zaměřeny na podstrčení falešného kódu

Martin Miksa
PodvodQR kódBezpečnost
Izrael díky speciální kamufláži zařídil pro své vojáky „neviditelnost“

Izrael díky speciální kamufláži zařídil pro své vojáky „neviditelnost“

** Materiál „Kit 300“ představuje vizuální i termální kamufláž ** Dokáže zablokovat tepelné vyzařování maskovaného vojáka či třeba stroje ** Velký kus materiálu Kit 300 může ukrýt vozidlo až do velikosti Hummeru

Stanislav Mihulka
IzraelMateriálArmáda