Los Angeles zažalovalo populární mobilní appku. V Evropě by se to stát nemohlo. Díky GDPR

Město Los Angeles zažalovalo společnost The Weather Company, která dnes patří pod křídla IBM a předmětem jejího podnikání jsou především meteorologické analytické služby v čele s velmi populární mobilní aplikací The Weather Channel, která se může jen na Play Storu pochlubit více než 100 miliony stažení. Aplikaci pak pravidelně používá okolo padesáti milionů majitelů chytrého telefonu.

A důvod žaloby? Aplikace sleduje polohu uživatele, aby mu mohla servírovat předpověď pro aktuální místo, kde se právě nachází. Podle Los Angeles však aplikace tato data využívá i ke komerčním účelům, aniž by o tom uživatel věděl (pokud si nepřečte jakési skryté podmínky).

Jak přesně? V rámci služby pro investory třeba pro lepší modelování finančních trhů (odkaz na Archive.org). Analýzou polohy telefonu lze totiž zjistit, zdali se jeho majitel nachází v restauraci, v obchodním centru – prostě kdekoliv, kde (asi) zrovna utrácí svoji výplatu. Když to bude dělat více než malé množství lidí, lze tento údaj modelovat jako skutečnost, že lidé mají peníze a nebojí se utrácet, což koreluje s celkovou náladou na trzích.

Klepněte pro větší obrázek
Polohu z dostatečného množství zařízení lze využít k modelování ekonomické nálady ve společnosti a přeneseně tedy i na všech trzích.

Všechna data jsou anonymizovaná a nejsou spojená s konkrétní osobou, nicméně podle města Los Angeles o tom uživatelé nevědí, při prvním spuštění aplikace totiž na první pohled souhlasí jen s tím, že aplikace bude polohu používat k předpovědi počasí.

New York Times si nicméně v obsáhlém článku všiml, že jinak je tomu v Evropské unii. A skutečně, když si aplikaci nainstalujete na starém kontinentu, souhlas s využíváním dat je mnohem transparentnější.

Klepněte pro větší obrázek
Jedna aplikace, ale dva různé právní prostory USA a EU

Jak je to možné? Odpověď je nasnadě – GDPR a další kontinentální legislativa, na kterou sice mnozí občas nadávají, nicméně zrovna v tomto případě se v plné síle ukazuje, co je skutečným cílem GDPR. Transparentnost, co se děje s našimi daty na internetu.

Uživatel z Evropy tak okamžitě vidí, že aplikace může data používat nejen pro předpověď počasí, ale i pro reklamní a komerční účely. Na základě této informace se poté může rozhodnout, zdali mu tento obchodní model bude vyhovovat, nebo aplikaci odinstaluje. V prostoru EU by se tedy případ z Los Angeles nemohl stát.

Diskuze (5) Další článek: GeForce RTX 2060 je venku. Do obchodů nastoupí 15. ledna za devět a půl tisíce [CES]

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,