Mercedes-Benz: do roku 2025 chceme prodávat až 25 % vozů pouze s elektrickým pohonem

  • Mercedes-Benz podrobně odhalil budoucnost a plány
  • Vsadí všechno na elektromobily, ale nezapomene ani na hybridy
  • S autonomními systémy už počítá napříč celým spektrem, včetně kamionů

Zástupce německé automobilky Mercedes-Benz - Johannes Reifenrath, navštívil Prahu a v rámci dlouhé prezentace představil velmi podrobný náhled toho, jak se firma připravuje na budoucnost a co všechno plánuje. Podobně jako jiné automobilky, i Mercedes-Benz ve velkém sází na elektromobily a autonomní systémy, přičemž přechod chce zajistit co nejplynulejší s možností velkého výběru pro koncové zákazníky.

Nástup moderních elektromobilů odstartovala společnost Tesla Motors (nyní už pouze Tesla) Elona Muska a vzhledem k obrovskému úspěchu a výhodám elektromobilů se začíná celý svět konečně odklánět od spalovacích motorů neustále znečišťujících okolní vzduch, na nový systém práce s energií pomocí efektivních elektronů.

Prodeje rostou

Mercedes-Benz se pochopitelně nejdříve pochlubil prodejními čísly, abychom měli alespoň nějaké srovnání toho, kolik vlastně dokáže vyrobit vozů. Poslední měsíc pokračuje v rekordních prodejích, kdy prodal celkem 1 496 406 automobilů v rámci celého spektra modelů. Ve srovnání s minulým rokem jde o růst o slušných 18 %.

Prodeje nejvíce rostou v Asii (+25 %) a v Evropě (+9 %), přičemž v rámci USA, Kanady a Mexika je nárůst nulový. Díky tomu nemá firma problém s většími investicemi do budoucna, které jsou kvůli velkému přechodu určitě potřeba.

Všudypřítomné propojení

Konektivita se stává nepostradatelnou součástí moderního auta. Netýká se to přitom pouze interního propojení například s mobilním telefonem a dalšími zařízeními pomocí kabelové či bezdrátového připojení, ale také připojení automobilu do internetu a cloudu.

Díky vzdálenému připojení je možné poskytovat nové služby a možnosti, jak ovládat auto, jak ho spravovat, kontrolovat a zabezpečit ho proti krádeži a dalším útokům.

S připojením na internet mohou automobily automaticky získávat informace v reálném čase o stavu na silnicích, cenách benzínu, volných parkovacích místech a podobně, zkrátka stejně, jako to už dnes umí vybrané mobilní aplikace. Je pochopitelně otázkou, zda zákazníci budou preferovat systémy od výrobců automobilů, nebo budou raději používat rozšíření mobilní aplikace, které budou mít verzi pro automobilové systémy a displeje.

Kontrola stavu řidiče

Na rozšíření plně autonomních vozů si ještě musíme pár let počkat, takže Mercedes-Benz řeší bezpečnost za volantem systémy, které dokáží kromě jiného kontrolovat stav řidiče a jeho schopnost věnovat se řízení.

Technologie jsou schopné pomocí senzorů sledovat otevřené či zavřené oči, tep srdce a další aspekty, které mohou v rámci následné analýzy v reálném čase zabezpečit život řidiče, pokud by například nenadále usnul nebo se delší dobu nevěnoval jízdě. Data z těchto systémů budou v budoucnu ve spojení s integrovanými autonomními systémy, které například v normální stavu nemusí být vůbec aktivní, ale v případě problémů se mohou automaticky aktivovat.

Auto se učí váš styl

Systémy budoucnosti budou mít umělou inteligenci i pro vyhodnocování vašich preferencí a to ve velmi komplexní formě. Nejde jen o vaše oblíbené písničky nebo dynamické nastavení teplot při různých okolních teplotách, ale třeba i vyhodnocování různých kroků, které děláte pravidelné nebo podle rozvrhu.

V nejjednodušším případě to může být oblíbená trasa, kterou jezdíte pouze v pátek, třeba s konkrétním nastavením (jezdíte na projížďku v režimu Sport, budete ho mít připravený k rychlému spuštění), připraví navigaci dle míst ve vašem kalendáři a podobně. Zároveň to také znamená, že bude možné vše jednoduše ovládat pomocí hlasu.

V tomto případě je ale rovněž otázkou, jak k tomu nejen Mercedes-Benz, ale i další automobilky přistoupí. Typicky totiž tyto softwarově náročné věci neumí a fungují velmi špatně. Jednodušší je tak integrace hlasové platformy například od Googlu, Amazonu, Microsoftu a dalších velkých technologických společností. V některých případech už dochází k větším partnerstvím, takže uvidíme, jak to nakonec dopadne u Mercedes-Benz.

Řízení je zábava? V zácpách určitě ne

K tématu autonomního ovládání zástupce Mercedes-Benz nadhodil velmi jasnou otázku, koho baví řízení vozidla? Pro řadu uživatelů je to něco podobného jako hra, takže to není jen a pouze o převozu z bodu A do bodu B. Asi každý si rád minimálně občas „zajezdí“ na zajímavých místech a pěkných silnicích.

Realita je ovšem taková, že většinu času jezdíme ve městech a v zácpách, což už rozhodně není žádná zábava a naopak je to otravná činnost, která jen zbytečně ubírá čas našeho života.

Mercedes-Benz sbírá statistická data ze svých automobilů pro vyhodnocování toho, jak je vlastně řidiči používají. Například v Pekingu je průměrná rychlost pouze 27 km/h. Většinu času se jedná jen o otravné neustále rozjetí a zastavení. V těchto případech dává autonomních řízení největší smysl a proto by mělo být na tyto oblasti zaměřené co nejdříve. Řízení v zácpě za vás vyřídí automatický systém a vy si během toho budete moci přečíst e-mail, kouknout třeba na váš oblíbený seriál nebo vyřídit jiné věci.

Další situací, kde dává autonomní systém značný smysl, když potřebujete dojet například na koncert, ale v blízkosti nelze nikde zaparkovat. Automobil s řízením bez řidiče tak poslouží jako osobní taxi, které si odřídíte cestou tam, vystoupíte a ono zaparkuje někde dál, kde bude místo či zajede opět domu. Až bude konec, odveze vás zase domu a protože jste se trochu napili, bude opět řídit zcela bez vaší interakce.

Další úroveň v tomto systému je pochopitelně pronájem vozu v době, kdy ho nepoužíváte. Vaše auto tak bude sloužit i jiným lidem v rámci nějakých větších platforem jako je Uber a podobně, přičemž bude „vydělávat“ pro vás.

Nejtěžší jsou města

K dokonalému autonomnímu systému nestačí pouze kvalitní senzory a dostatek dat, ale i perfektní umělá inteligence, která dokáže data správně vyhodnocovat a předpovídat budoucnost, stejně jako to dělá lidský mozek.

Zatímco například na dálnicích jsou situace poměrně jednoduché a mnoho současných systémů je schopno určitým způsobem odřídit celou trase po dálnici, v případě měst a dalších lokalit s hustou dopravou, je situace mnohem náročnější.

Jsou tam lidé, kola, autobusy, přechody, různé pruhy, které se mění, jsou přemalované, spoustu semaforů na různých místech a pro různé pruhy, nehody na silnici, nečekané odbočky, sanitky, kamiony s neobvyklou šířkou či délkou, zvířata a spousta dalšího, seznam objektů a jejich kombinací a stavů je zkrátka obrovský.

Žádné porušování pravidel

Aby autonomní systém dosáhl větší bezpečnosti při řízení než člověk, není tak těžký úkol, jak by se mohlo zdát. Oproti člověku má totiž výhodu v tom, že bude striktně dodržovat silniční pravidla.

To samo o sobě už je výrazným prvkem, který snížil statistiku případných nehod, které často vznikají při rychlé jízdě nebo nedodržení silničních pravidel. Zároveň bude neustále vše sledovat, nikdy nebude opilý či nepozorný, řvoucí dítě na zadní sedačce ho nedonutí se otočit a přestat sledovat vozovku a podobně. A pokud se objeví jakýkoli problém, aby pravidla a neustálou kontrolu okolí automobilu nemohl vykonávat, bude vybaven bezpečnostními prvky pro zastavení vozidla. Alespoň taková je představa.

Mercedes-Benz věří ve sdílení aut

Vzhledem k tomu, že naše auta většinu času stojí, nejsou využívána a pouze ztrácejí na hodnotě, bylo by efektivnější, kdyby byla skutečně používána a „vydělávala“ v čase, kdy je nepotřebujeme.

Mercedes-Benz vidí jasnou budoucnost v pronajímání automobilů (sdílená ekonomika), které bude pro mnoho uživatelů výhodnější než vlastnění automobilu. Automobilka spolupracuje už nyní s několika velkými platformami jako Xmytaxi (8,2 milionů uživatelů v Evropě), Croove (USA), Moovel (2,9 milionů uživatel v Evropě a NAFTA) a Car2Go (2,6 milionů uživatelů po celém světě).

Sekce služeb Daimleru pro tyto platformy roste velmi rychle, meziročně o 116 %.

Bez infrastruktury to nepůjde

Kvůli jasným výhodám Mercedes-Benz zcela sází na elektromobily, přičemž v rámci přechodu bude nabízet i různé hybridní modely. Vše se odvíjí od toho, jaká bude poptávka. V současnosti automobilka plánuje, že do roku 2025 bude čtvrtinu všech vyrobených vozů tvořit čisté elektromobily, zbytek pak budou spíše hybridy.

Oproti Tesle tak nechce rovnou přeskočit hybridní formy, které mohou nabídnout řadu výhod oproti kompletně elektrickým modelům. Dle statistik většina řidičů ujede každý den v průměru pod 50 kilometrů. Díky tomu je možné počítat s tím, že takový hybrid může mít mnohem menší baterii, což bude nejen levnější, ale také to bude znamenat rychlejší nabíjení. A pokud pojede auto na delší trasu, teprve potom bude využívat spalovací motor. Automatické brždění zároveň neustále dobíjí i baterii pro elektromotor. Dochází tak i k menšímu opotřebení destiček a brzdového systému obecně.

Pro srovnání – nejvyšší model elektromobilu Tesly s největší baterií má dojezd na jedno nabití kolem 500 kilometrů. Mercedes-Benz předpokládá, že u hybridů bude stačit dojezd přes elektromotor kolem 100 kilometrů, což bude pro většinu uživatelů stačit proto, aby auto většinu času jezdilo pouze na elektromotor. A spalovací motor vlastně použijí třeba jen na dlouhé výlety a dovolené, či v krizových situacích, kdy nebude nikde nabíjecí stanice.

Pro kompletní přechod na elektromobily je nutné vytvořit hustou infrastrukturu nabíjecích stanic s vysokým výkonem ve stylu Superchargerů, které jsou schopné nabíjet velké baterie hodně rychle. Pokud ale s autem často nejezdíte na dlouhé trasy, není to pro vás žádný problém a stačí, když ho každý den připojíte doma na méně výkonný nabíjecí systém a nabití proběhne přes noc.

Mercedes-Benz chce tak uspokojovat většinu trhu, takže proto chce zachovat pestrý výběr i z pohledu pohonných jednotek. Výhodou této strategie také je, že se během let nejen velmi rychle rozšíření nabíjecí stanice, ale také sníží cena baterií, takže elektromobily budou moci být v budoucnu levnější nejen díky jednodušší konstrukci. Automobilku už investuje do rozšiřování infrastruktury i s dalšími partnery, aktuálně už zvládla instalovat 400 výkonných nabíjecích stanic po celé Evropě.

Diskuze (19) Další článek: Google investoval do firmy, která dělá ze starých počítačů žihadla s Chrome OS

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,