Michal Illich: s elektrickým letadlem Zuri chceme udělat revoluci v dopravě (rozhovor)

  • Český podnikatel a investor Michal Illich má nový startup Zuri, který se zabývá vývojem elektrického letadla
  • Cílem je elektrické letadlo s doletem 700 km
  • Technologie už jsou dostatečně pokročilé na to, aby bylo možné postavit efektivnější systém dopravy
Kapitoly článku

Minulý měsíc se představil nový ambiciózní český startup Zuri, který má za cíl postavit elektrické letadlo schopné vertikálního vzletu i přistání (VTOL – Vertical take-off and landing). Předpokládaný dolet by měl být kolem 700 kilometrů. Za projektem stojí Michal Illich.

Michal Illich je známý český programátor, podnikatel a investor, který v minulosti zakládal Jyxo s prvními vyhledávacími a reklamními technologiemi. Založil také Blog.cz. Mezi novější projekty patří FlowReader, Testomato, MagicTable, Kinohled, Devel.cz a pravidelná konference WebExpo.

Klepněte pro větší obrázek
Michal Illich

S Michalem Illichem jsme proto udělali rozhovor, kde jsme se dozvěděli detailní informace o tom, jak Zuri bude přesně fungovat a jakým problémům je třeba čelit.

Elektrické letadlo Zuri

Co je to Zuri?

Letadlo, které je schopné vertikálního vzletu a přistání. Dron je z definice bezpilotní, my ale počítáme s pilotem, takže proto je nutné používat označení letadlo. Ve vzdálenější budoucnosti ale počítáme s tím, že nakonec dojde k přechodu na bezpilotní systém. I lidský pilot ale nebude nic moc dělat, protože ovládání osmi vrtulí a dalších řídících systémů bude řešit automatický inteligentní systém.

Kdy se objevila myšlenka na Zuri?

My jsme o tom začali přemýšlet od března roku 2017. První dva měsíce jsme se potkávali s chytrými lidmi, kteří se specializují na motory, vrtule, letadla, aerodynamiku a podobné obory a hodně jsme se jich vyptávali - co je reálné a co nikoli. Poměrně brzy jsme se tak dostali ke konceptu toho, co jsme minulý měsíc zveřejnili. Od té doby na tom neustále pracujeme, zpřesňujeme, zlepšujeme, počítáme, děláme malé prototypy a podobně.

Proč vůbec takové elektrické letadlo?

Myslím, že to na trhu chybí. Každý, kdo někdy někam letěl, ví, jaká je to otrava trávit dlouhý čas na letišti a bylo by fajn, kdyby na kraji každého města byl heliport a člověk by mohl rychle létat odkukoli kamkoli.

Nechceme dělat konkurenci velkým letadlům, která mají vyšší rychlost a větší dolet, na druhou stranu si myslíme, že v oblasti do 700 kilometrů lze létat mnohem efektivněji, než je dnes možné. Budeme v rámci této vzdálenosti rychlejší než velké letadlo, včetně všech těch zpoždění kolem toho, také než automobil nebo vlak ve většině případů.

Kolik lidí by takové letadlo mělo přepravovat?

Máme rozpočítáno několik variant – od jednoho člověka až po deset. Zatím ale není jisté, jakou variantu budeme nakonec preferovat.

Konkurence v této oblasti roste, nedávno ohlásil podobný systém i Uber

Uber přímo na vlastním VTOLu nepracuje, pouze spolupracuje s dalšími menšími společnostmi, které takové stroje vyvíjí a chce jim nabídnout hotovou platformu, aby tyto stroje mohli testovat a provozovat.

UberAir ale řeší vzdálenosti do přibližně 70 km, takže to není přímá konkurence

Ano, Uber plánuje, že jeho platforma VTOLů bude doplňovat taxi a bude spíše městského charakteru. Já to chápu, obzvláště po zkušenostech ze Silicon Valley, kde jsou dálnice neustále ucpané. Tamní přeprava je hrozná a zaměstnanci běžné jezdí hodinu a půl do práce a z práce každý den. Dává to určitě smysl, ale my řešíme mnohem větší vzdálenosti.

My si myslíme, že tyto letecké „taxíky“ narazí na legislativní problém, že nebudou schopné létat nad městem. Nebude totiž ideální, pokud dvoutunové letadlo bude neustále létat nad plně obydlenou oblastí, obzvlášť pokud by jich mělo být víc.

Pro nás je v dlouhodobém horizontu mnohem realističtější právě meziměstské létání, kdy odlet i přílet bude na kraji měst a let bude probíhat „volným“ prostorem s možností vyhnout se městům a létat v oblasti stovek kilometrů.

Máš tedy stejný názor jako Elon Musk?

Určitě. Létání spousty (byť elektrických) VTOLů nad městy je problematické třeba i z pohledu hluku.

S jakou cenou chcete konkurovat současným dopravním prostředkům na dané vzdálenosti až 700 km?

Předpokládáme, že nebudeme levnější než velké letadlo, ale budeme pohodlnější, protože budeme na daném místě rychleji. Pokud jde o pohodlí a hluk vrtulí, bude se jednat jen o vzlet (kolem minuty), poté už jsou vrtule vypnuté. „Špunty do uší“ tak budou potřeba opravdu jen minutu.

Co říkáš na konkurenty s podobným konceptem – Lilium Jet a Cora?

The Lilium Jet rozhodně považuji za řešení, které je v současnosti asi nejdál a myslím, že blíže komunikují i s Uberem, protože tomu odpovídají například i grafy předpokládané vzdálenosti letů a koncových cen.

Cora je konstrukčně podobná, ale používá 12 vrtulí, polovinu mají před křídlem a polovinu za křídlem.

Kapitoly článku

Témata článku: Umělá inteligence, Strojové učení, Elon Musk, Startupy, Investice, Baterie, IT Osobnosti, Letadla, Prototyp, Ivo Lukačovič, Létání, Český programátor, Velký dolet, Letadlo, Řídicí systém, Morava, Postupný pokles, Lokální úřad, Zuri, Druhá strana, Nový start-up, Dlouhodobý horizont, Koncová cena, Obydlená oblast, Nový projekt

Určitě si přečtěte