Michal Illich: s elektrickým letadlem Zuri chceme udělat revoluci v dopravě (rozhovor)

  • Český podnikatel a investor Michal Illich má nový startup Zuri, který se zabývá vývojem elektrického letadla
  • Cílem je elektrické letadlo s doletem 700 km
  • Technologie už jsou dostatečně pokročilé na to, aby bylo možné postavit efektivnější systém dopravy
Kapitoly článku

Minulý měsíc se představil nový ambiciózní český startup Zuri, který má za cíl postavit elektrické letadlo schopné vertikálního vzletu i přistání (VTOL – Vertical take-off and landing). Předpokládaný dolet by měl být kolem 700 kilometrů. Za projektem stojí Michal Illich.

Michal Illich je známý český programátor, podnikatel a investor, který v minulosti zakládal Jyxo s prvními vyhledávacími a reklamními technologiemi. Založil také Blog.cz. Mezi novější projekty patří FlowReader, Testomato, MagicTable, Kinohled, Devel.cz a pravidelná konference WebExpo.

Klepněte pro větší obrázek
Michal Illich

S Michalem Illichem jsme proto udělali rozhovor, kde jsme se dozvěděli detailní informace o tom, jak Zuri bude přesně fungovat a jakým problémům je třeba čelit.

Elektrické letadlo Zuri

Co je to Zuri?

Letadlo, které je schopné vertikálního vzletu a přistání. Dron je z definice bezpilotní, my ale počítáme s pilotem, takže proto je nutné používat označení letadlo. Ve vzdálenější budoucnosti ale počítáme s tím, že nakonec dojde k přechodu na bezpilotní systém. I lidský pilot ale nebude nic moc dělat, protože ovládání osmi vrtulí a dalších řídících systémů bude řešit automatický inteligentní systém.

Kdy se objevila myšlenka na Zuri?

My jsme o tom začali přemýšlet od března roku 2017. První dva měsíce jsme se potkávali s chytrými lidmi, kteří se specializují na motory, vrtule, letadla, aerodynamiku a podobné obory a hodně jsme se jich vyptávali - co je reálné a co nikoli. Poměrně brzy jsme se tak dostali ke konceptu toho, co jsme minulý měsíc zveřejnili. Od té doby na tom neustále pracujeme, zpřesňujeme, zlepšujeme, počítáme, děláme malé prototypy a podobně.

Proč vůbec takové elektrické letadlo?

Myslím, že to na trhu chybí. Každý, kdo někdy někam letěl, ví, jaká je to otrava trávit dlouhý čas na letišti a bylo by fajn, kdyby na kraji každého města byl heliport a člověk by mohl rychle létat odkukoli kamkoli.

Nechceme dělat konkurenci velkým letadlům, která mají vyšší rychlost a větší dolet, na druhou stranu si myslíme, že v oblasti do 700 kilometrů lze létat mnohem efektivněji, než je dnes možné. Budeme v rámci této vzdálenosti rychlejší než velké letadlo, včetně všech těch zpoždění kolem toho, také než automobil nebo vlak ve většině případů.

Kolik lidí by takové letadlo mělo přepravovat?

Máme rozpočítáno několik variant – od jednoho člověka až po deset. Zatím ale není jisté, jakou variantu budeme nakonec preferovat.

Konkurence v této oblasti roste, nedávno ohlásil podobný systém i Uber

Uber přímo na vlastním VTOLu nepracuje, pouze spolupracuje s dalšími menšími společnostmi, které takové stroje vyvíjí a chce jim nabídnout hotovou platformu, aby tyto stroje mohli testovat a provozovat.

UberAir ale řeší vzdálenosti do přibližně 70 km, takže to není přímá konkurence

Ano, Uber plánuje, že jeho platforma VTOLů bude doplňovat taxi a bude spíše městského charakteru. Já to chápu, obzvláště po zkušenostech ze Silicon Valley, kde jsou dálnice neustále ucpané. Tamní přeprava je hrozná a zaměstnanci běžné jezdí hodinu a půl do práce a z práce každý den. Dává to určitě smysl, ale my řešíme mnohem větší vzdálenosti.

My si myslíme, že tyto letecké „taxíky“ narazí na legislativní problém, že nebudou schopné létat nad městem. Nebude totiž ideální, pokud dvoutunové letadlo bude neustále létat nad plně obydlenou oblastí, obzvlášť pokud by jich mělo být víc.

Pro nás je v dlouhodobém horizontu mnohem realističtější právě meziměstské létání, kdy odlet i přílet bude na kraji měst a let bude probíhat „volným“ prostorem s možností vyhnout se městům a létat v oblasti stovek kilometrů.

Máš tedy stejný názor jako Elon Musk?

Určitě. Létání spousty (byť elektrických) VTOLů nad městy je problematické třeba i z pohledu hluku.

S jakou cenou chcete konkurovat současným dopravním prostředkům na dané vzdálenosti až 700 km?

Předpokládáme, že nebudeme levnější než velké letadlo, ale budeme pohodlnější, protože budeme na daném místě rychleji. Pokud jde o pohodlí a hluk vrtulí, bude se jednat jen o vzlet (kolem minuty), poté už jsou vrtule vypnuté. „Špunty do uší“ tak budou potřeba opravdu jen minutu.

Co říkáš na konkurenty s podobným konceptem – Lilium Jet a Cora?

The Lilium Jet rozhodně považuji za řešení, které je v současnosti asi nejdál a myslím, že blíže komunikují i s Uberem, protože tomu odpovídají například i grafy předpokládané vzdálenosti letů a koncových cen.

Cora je konstrukčně podobná, ale používá 12 vrtulí, polovinu mají před křídlem a polovinu za křídlem.

Kapitoly článku

Témata článku: Umělá inteligence, Elon Musk, Strojové učení, Startupy, Investice, Baterie, IT Osobnosti, Létání, Letadla, Ivo Lukačovič, Prototyp, Krátká vzdálenost, Podobný obor, Lokální úřad, Silicon Valley, Výškový senzor, Vysoká rychlost, Lidský život, Vzdálenost, Velká vzdálenost, Vrtule, Evropská úroveň, Elektrické letadlo, Nejvyšší rychlost, Velké letadlo


Určitě si přečtěte

Solární panely v silnici vypadaly jako dobrý nápad. V praxi se ale neosvědčily

Solární panely v silnici vypadaly jako dobrý nápad. V praxi se ale neosvědčily

** Nápad použít na silnice místo asfaltu solární panely vypadal slibně ** Praktické testy však odhalily celou řadu nevýhod ** Nejhorší je směšná účinnost ve srovnání s fotovoltaickou elektrárnou

Karel Kilián | 62

Vyzkoušeli jsme eObčanku a přihlásili se s ní na weby úřadů. Vážně to funguje!

Vyzkoušeli jsme eObčanku a přihlásili se s ní na weby úřadů. Vážně to funguje!

** Máme eObčanku, máme čtečku, vyzkoušeli jsme přihlášení na weby úřadů. ** Objevily se drobné problémy, podařilo se nám je vyřešit. ** Používání eObčanky pro online identifikaci je velmi pohodlné.

Marek Lutonský | 35

Nová americká jaderná puma změní strategii boje

Nová americká jaderná puma změní strategii boje

** Bombardér Northrop Grumman B-2 Spirit amerického letectva nedávno svrhl jadernou pumu ** Šlo o test nové varianty pumy B61-12 ** Ta by měla mít hlavice schopné explodovat se silou 0,3 až 50 kilotun

Stanislav Mihulka | 60

Roboruka se 100 let učila otočit kostičku. Skutečné A.I. se možná nikdy nedočkáme

Roboruka se 100 let učila otočit kostičku. Skutečné A.I. se možná nikdy nedočkáme

** Strojové učení v posledních deseti letech dokázalo divy ** Používáme ho dnes každý den nejen ve vyhledávači ** A přesto se člověku nepřibližuje ani náznakem

Jakub Čížek | 59

Osudová havárie Concordu: Před 18 lety přišel konec nadzvukových dopravních letadel

Osudová havárie Concordu: Před 18 lety přišel konec nadzvukových dopravních letadel

** Concorde byl nejrychlejším dopravním letadlem ** Atlantik dokázal přeletět za cca 3 až 3,5 hodiny ** Před osmnácti lety tragická havárie provoz těchto letadel prakticky ukončila

David Polesný, Jiří Černý | 37


Aktuální číslo časopisu Computer

Jak vytvořit a spravovat vlastní web

Velký test herních klávesnic a DVB-T2 tunerů

Vše o formátu RAW

Vybíráme nejlepší základní desku