Milujeme startupy a budeme sexy, zní z českého Microsoftu

Microsoft začal být snaživý a chce na svojí stranu získat začínající technologické firmy. Ne vždy to jde hladce, firma je ale aktivní a i díky rozjetému cloudu může uspět.
Milujeme startupy a budeme sexy, zní z českého Microsoftu

V Česku za posledních několik měsíců oznámilo hned několik velkých IT korporací své podpůrné programy pro inovace a začínající technologické společnosti. Živo začíná být kolem IBM, jež u mladých lidí zřejmě získá velkou zpruhu díky uzavřené spolupráci s Applem, zdaleka nejvíce je ovšem vidět Microsoft.

Výchozí pozice Redmondu u startupů přitom nebyla a stále ještě nemusí být úplně nejlepší. „Microsoft toho může hodně nabídnout, více než se na první pohled může zdát, ale u mladých lidí rozjíždějících vlastní projekty neměl příliš dobré jméno,“ říká například odcházející šéf akcelerátoru StarCube v rámci Jihomoravského inovačního centra (JIC) Michal Hrabí.

Hrabí to ostatně pocítil na vlastní kůži. Dnes populární StarCube dříve nesl značku Microsoftu. „Jméno jsme nakonec museli změnit, lidi slovo Microsoft odrazovalo,“ vysvětluje Hrabí.

Jdeme do toho

V Redmondu a potažmo i v Praze se navíc o startupy nějakou dobu ani nezajímali. Nicméně ukazuje se, že mít mladé nadějné projekty na své straně, respektive na svých technologiích je strategická záležitost. Když firma vyroste třeba na cloudu Azure ze tří lidí na sto, už se jedná o velice zajímavého zákazníka.

Klepněte pro větší obrázek
Startupy, pojďte k nám, máme vás rádi.

„Utekly nám tak dvě generace startupů. Nebyli jsme na školách a podobně,“ říká jeden ze zdrojů z tuzemského Microsoftu. „Ale teď už se to lepší a myslím, že především díky cloudu Azure jsme se stali velice zajímavými.“

O tom, že Azure začíná trhem rezonovat, se shoduje mnoho oslovených lidí kolem startupového dění. „V posledním kole StarCube už několik týmů tuto technologii využívalo,“ pokyvuje Michal Hrabí. „Skutečně pozorujeme příklon ke cloudu Microsoftu, což ještě třeba před dvěma lety rozhodně pravda nebyla,“ potvrzuje startupový manažer z JIC Vojtěch Krmíček.

Někteří lidé na trhu věří, že Microsoft má nyní šanci oslovit publikum skrze vývoj, protože údajně ostatní konkurence v tomto ohledu „polevuje“. „Je třeba získat na svou stranu vývojáře všeho druhu, protože přes ně pak vede cesta k novým projektům. Nové firmy často zakládají právě vývojáři,“ říkají zdroje.

Microsoft se své „startupové jméno“ snaží zlepšovat na více frontách. Společně s Czech ICT Alliance vozí slibné nápady do Microsoft Ventures v Berlíně, kam se jim snaží pomoci dostat, společně s partnery provozuje inovační centra v Brně, Praze a Hradci Králové, a začal také s pořádáním akcí nazvaných Microsoft startup BBQ. Při té první tento týden při grilování na střeše svého pražského sídla představil několik zajímavých projektů.

Limity korporace

Redmond dlouhodobě u nás nabízí také program nazvaný BizSpark. Ten zájemcům nabízí na tři roky zdarma softwarové licence, přístup ke cloudu a další podobné nástroje. „V Česku už BizSpark využily řádově stovky členů,“ počítá technologický evangelista Microsoftu Štěpán Bechynský.

 

Microsoft neměl mezi startupy příliš sexy jméno a utekly mu dvě generace. Azure to mění.

 

Jenomže software zadarmo na nějakou dobu je hezká věc, určitě ne ale nezajistí podnikatelský úspěch. Microsoft se proto snaží využít své globální síly a startupy „tlačit“ marketingovými a obchodními kanály. V některých případech to funguje na jedničku, třeba brněnské GINA Software údajně Microsoft pomohl hodně. Ne vždy to ale funguje zcela hladce.

„Microsoft v Česku často dostává jasná zadání, do kterých se se startupy musí vejít. Pokud ale některý z této šablony vybočí, bývá to problém,“ popisují zdroje. „V Redmondu už si každopádně uvědomují, že samotné poskytnuté licence úplně nestačí a snaží se pružněji nabídnout také služby jako PR a podobně. Přerod ale nebude bleskově rychlý.“

Microsoft je stále, stejně jako jeho ostatní konkurenti, korporace, kde ne všechno jde tak hladce, jak by bylo záhodno. „S Redmondem jsme řešili, že bychom měli mít naše 3D tiskárny na aktuální velké konferenci Microsoftu v Atlantě. Už jsme řešili, kam je poslat, když se nakonec řeklo, že nic takového nebude možné,“ nastiňuje problematiku korporátních procesů David Miklas ze společnosti be3D.

Tuzemská pobočka Softies se každopádně v rámci svých možností aktivně snaží. Startupy napojuje například na zdejší partnery, novináře, vytvářejí případové studie a tak dále.

Dostat se z Česka do globální sítě Microsoft není úplně snadné, dobré příklady už to ale jsou. Brněnský Corinth už je dlouhou dobu miláčkem Redmondu díky vzdělávací aplikaci s 3D modely a šéf firmy Ondřej Homola běžně prezentuje na světových akcích největší softwarové firmy planety.

Z Microsoftu každopádně zní, že letošní fiskální rok bude v případě podpory startupů znamenat vysoké zaměření na cloud. Stejně, jako v případě celé společnosti. To s chystanými novinkami jako Azure ML ve výsledku skutečně může hodně zabrat.

Témata článku: Microsoft, Byznys, Cloud, Startupy, Sex

14 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Fre ddy 12. 8. 2014 19:22:37
    Microsoft má takové "startupy" - naši vysokoškoláci vyvinuli program a...
  • esondra 12. 8. 2014 18:50:33
    Sexy Microsoft hmmm... to se mi asociuje s tím jak obézní plešatý Steve...
  • jehoVista 12. 8. 2014 17:00:52
    To je křeč:-D
Určitě si přečtěte