Mobilní rozhlas: komunikace občanů a měst na steroidech (rozhovor)

  • Neogenia vyvíjí projekt Mobilní rozhlas pro efektivní komunikace mezi občany a městy
  • Systém využívá nejnovější technologie a k dispozici jsou i mobilní aplikace
  • Kombinuje crowdsourcing a principy chytrých měst

Brněnská společnost Neogenia pracuje na platformě Mobilní rozhlas, která však s klasickým rozhlasem nemá vůbec nic společného. Zabývá se totiž přímou komunikací mezi občany a městy a to pro různé účely a na obě strany – občan může město snadno a rychle informovat a stejně tak město může rychle a jednoduše informovat občana.

Zakladatel Ondřej Švrček se proslavil hlavně známou a jednou nejrozšířenějších SMS bránou (smsbrana.cz) v době, kdy ještě byla cena za tento typ zpráv vysoká. V roce 2009 se dostala návštěvnost webu přes 80 tisíc uživatelů denně. Stránka už tehdy začala být komplexní, objevil se televizní program, horoskopy a další informace.

V té době se přes SMS bránu odesílalo 10 tisíc SMS za měsíc, v současnosti přes pokročilou platformu proteče kolem 8 milionů SMS měsíčně. Pochopitelně se dnes už jedná o vekou platformu, která obsluhuje i firmy, které rozesílají například SMS, že k vám dnes dorazí váš balík a podobně. Ondřej Švrček mimochodem stojí i za projektem Zlaté Slevy, který byl založen v době velkého boomu slevových portálů a jako agregátor přežil dodnes.

Mobilní rozhlas: chytrá komunikace

Mobilní rozhlas se zaměřuje na oblast přímé a komplexní komunikace mezi občanem a městem (obcí). Systém splňuje čtyři hlavní vlastnosti – možnost cílení, měření, oboustranná komunikace a komunikace „právě nyní“. Právě poslední položka je důležitá – znamená totiž okamžité a garantované doručení zprávy, která je řešená pomocí klasických „primitivních“ SMS, které se ale touto vlastností mohou chlubit.

Novější forma oznamování skrze mobilní aplikace takto garantované vlastnosti rozhodně nemá a navíc vyžaduje, aby uživatel byl připojen k internetu, což většinou nelze zaručit. Příjem SMS zvládnou více méně všechny telefony kdykoli a kdekoli a okamžitě.

Tato forma komunikace je pochopitelně důležitá pro případy, kdy hrozí například nějaké nebezpečí a podobně a je tak nutné informovat co nejvíce lidí v dané oblasti. Třeba když byla v nějakém místě kontaminována voda.

Základem je chytrý adresář

Aby bylo možné takovou platformu používat, musí mít města a obce k dispozici „chytrý“ adresář kontaktů, který konkrétně specifikuje, o jaké lidi jde a kde bydlí. Musí tak pracovat na tom, aby takové informace měli k dispozici, tedy pokud už je nenasbírali jinou cestou.

Obec má například 1 400 obyvatel a nasbíráno má kolem 400 kontaktů. Aby to vše mohlo fungovat, je potřeba mít k dispozici alespoň 10 % až 15 % kontaktů, systém už je velmi efektivní u hranice kolem 30 % a limitní je pak 60 % až 70 % kontaktů, které je obvykle velmi těžké dosáhnout. Jak totiž upozornil Ondřej Švrček, musíme si uvědomit, že mezi obyvateli jsou i děti či starší lidé, které se zkrátka do platformy většinou nepodaří dostat.

Má to ale výhodu, že 30 % kontaktů pokrývá přibližně 60 % domácností, protože stačí, aby informaci dostal jeden člen rodiny a informaci pak předává dál, v některých případech i mimo domácnost. U 50 % kontaktů je tak pokryto kolem 80 % domácností.

Sběr kontaktů by ale neměl nikdy přestat a databáze by se měla rovněž aktualizovat, protože lidé se pochopitelně stěhují, mění telefonní čísla, e-maily a podobně. Typickou strukturou kontaktu je jméno, příjmení, městská část, ulice a další, díky čemuž lze v systému snadno filtrovat třeba pouze pro danou ulici, ve které se stalo nějaké nebezpečí nebo se chystá nějaká stavba.

Protože obce mohou posílat různé druhy informací – sportovní událost, opravy, nebezpečí či jiné, lidé si mohou zvolit, jaký typ z nich vlastně chtějí dostávat. Nikdo rozhodně nechce dostávat reklamu, ale určitě chce být upozorněn, kdy je třeba nutné zaplatit zálohu na popelnice.

Lze tak poslat konkrétní zprávu (e-mail, SMS, hlasovou zprávu, oznámení přes mobilní aplikaci) například lidem, kteří bydlí v konkrétní ulici, jsou pejskaři a dobrovolně chtějí dostávat informace z této oblastijsou . Rychlost odesílání je 50 SMS za vteřinu, což je omezení operátorů.

Ochrana přístupů

Aby systém nebyl zneužitelný třeba pro posílání reklamních sdělení nebo falešných zpráv od neoprávněných osob, obsahuje platforma i správu přístupů, která se stará o to, kdo může zprávy posílat a dokonce i v jakých konkrétních kategoriích.

Vzhledem k tomu, že se jedná i o choulostivou práci s osobními údaji, jsou pověřené osoby pro tuto činnost nutností, obzvláště pak s příchodem nových pravidel GDPR, které ještě zpřísňují podmínky pro práci s osobními údaji.

Měřitelnost všeho

Ze zkušeností z minulých projektů byla snaha zapracovat co nejpodrobnější systém analýzy toho, jak je systém využíván, jaké statistiky prohlížení zpráv, prokliků, reakcí a účast třeba v anketách a podobně.

Statistiky tak reflektují dnešní situaci například v Google Analytics nebo třeba systémech pro odesílání newsletterů. Lze tak prohlížet kdy a na co se klikalo a navázanou návštěvnost webu obce a daných podrobnějších článků.

Dle současných obcí, které už Mobilní rozhlas používají, jsou čísla nesrovnatelně lepší, než u běžných e-mailů třeba od e-shopů. Zprávy si otevře v průměru kolem 50 % uživatelů, obzvláště pak zaujmou třeba fotky z obce.

Facebook není řešení

Na první pohled by se mohlo zdát, že největším konkurentem Mobilního rozhlasu je Facebook, respektive stránka obce na Facebooku. Problém ale je, že Facebook už značně omezuje to, jaké zprávy uživatelé vidí a tak je sledovanost dané zprávy třeba jen 15 %, přičemž chybí případné konkrétní cílení a možnost okamžité zprávy v případě větší hrozby.

Facebook je tak dle Ondřeje Švrčka jednoduchým nástrojem, který doplňuje webové stránky, ale zprávy vidí jen minimum lidí bez filtrace a nelze nic garantovat v případě potřeby. Jen těžko si lze představit, že by starosta přes Facebook informoval, že jsou povodně a lidí by se měli připravit. Facebook v tu chvíli nabídne možnost placeného zobrazení pro více uživatelů, kteří sledují stránku. Na Facebook se zkrátka nedá spolehnout, protože se nedá ovlivnit.

Mobilní aplikace pro komplexní komunikaci

Mobilní aplikace umožňuje komunikaci obce k občanům, ale také přímou komunikaci občanů s obcí. Součástí aplikace Mobilní rozhlas je i jeden z nejrozšířenějších podněcovačů – zmapuj.cz (používá přes 1 500 obcí z 6 259), který je součástí i projektu Ukliďme Česko, kterého se účastní více než 100 tisíc obyvatel České republiky.

Typicky tak lidé například vyfotí třeba poškozenou popelnici, lavičku, zatoulané psy, nepovolené skládky a podobně a vše pošlou snadno a rychle obci. Kromě fotografie se rovnou přiloží i GPS pozice a můžete dopsat případně i text. Obec by samozřejmě měla mít člověka, který tyto věci vyřizuje. Tvůrci chtějí zapracovat i další platformy, jako třeba Policie pátrá, Zvířecí detektiv, Pochval to nebo Ztráty a nálezy.

Uživatel si může zvolit konkrétní části, ze kterých chce odebírat informace a dokonce si i zvolit více odběrových míst, protože se například pohybuje ve více městech a chce dostávat informace od města v konkrétních oblastech. V kritických situacích to může zachránit třeba i ztracené děti a lidi, kde je nutné informovat co nejrychleji a využít pomoc od nejvíce lidí.

Jeden systém pro celé Česko

Aby dávala taková platforma smysl, musí fungovat v rámci celého Česka, čili nedává smysl, aby takových platforem bylo více, respektive ztrácí se tím dost efektivnost.

Tvůrci se snaží přijít s řešením za poměrně nízkou cenu – licence stojí na rok od 20 tisíc korun, což je zanedbatelné položka i pro ty nejmenší obce. Dle zakladatele dokonce dostávají dotazy, proč jsou tak levní. Zavedení klasického rozhlasu v obci s tisícovkou obyvatel stojí klidně přes milion korun.

Ondřej Švrček rozhodně nevylučuje, že by systém mohl být v budoucnu z určité části open source, protože jeho hlavní snahou je, aby se platforma používala a plnila tak svůj hlavní účel smart komunikace. To pomůže česku se dostat zase na další úroveň.

Nyní se tak tým zaměřuje na co největší rozšíření a hlavně aby o tomto řešení věděli jak zástupci obcí, tak i samotní občané, pro které je to rovněž skvělé řešení pro komunikaci s obcí.

„Lidé mají zájem o informace, které se jich týkají, které přijdou ve správný moment a na správném místě. Lidé nemají zájem o reklamy a pitomosti, což je zabezpečeno i v obchodních podmínkách i doporučeních pro obce.“ dodal Ondřej Švrček.

Systém používá přes 300 měst a obcí

Za přibližně 1,5 roku, kdy projekt běží, už Mobilní rozhlas používá přes 300 měst a obcí. I když by si tvůrci přáli ještě rychlejší tempo, mají realistické představy, takže to považují za poměrně dobré číslo.

Pro více než 300 měst a obcí pak poskytuje pouze starší jednoduchý systém pro rozesílání SMS, takže je u nich největší šance na brzký přechod na pokročilejší platformu v podobě Mobilního rozhlasu. Systém využívá přes 60 tisíc registrovaných uživatelů, více než 10 tisíc stažení mobilních aplikací (Android a iOS).

Pokud jde o finanční výsledky firmy, zatím se jí daří stále růst o přibližně 10 milionů korun ročně, v současnosti je na ročním obratu kolem 60 milionů korun, ale velká část příjmů pochází i z dalších zmíněných projektů.

Témata článku: Google, Facebook, Technologie, Sociální sítě, Open source, Android, Mobilní aplikace, Komunikace, Chytré město, Smart City, Telefonní číslo, Běžný e-mail, Platforma, Oboustranná komunikace, Hlavní vlastnost, Nové pravidlo, Velká část, Neoprávněná osoba, Nejnovější technologie, Rychlé tempo, Velký boom, Hlavní účel, Reklamní sdělení, Brzký přechod, Dnešní situace

Určitě si přečtěte