Moredays: Z českých lesů do Silicon Valley

Tvořit v Česku globální internetový startup není nemožné. Filip Molčan dokonce svůj tým kolem služby Moredays řídí ze své chalupy v lesích. Zde jsou jeho ambice a plány.
Kapitoly článku

Uspět globálně se startupem z české kotliny nemusí být nemožné, jak se na první pohled může zdát. Dobrým příkladem je mladý podnikatel Filip Molčan. Svůj projekt Moredays řídí z roubené chalupy v Českém Švýcarsku. Obklopen lesy a přírodou s pomalým ADSL připojením vede hovory se spolupracovníky v Silicon Valley a jednou za čas se vydá do Prahy a do Ameriky, aby se se svými podnikatelskými kontakty potkal osobně.

Na jednu takovou služební cestu do Států se chystá i nyní. Svojí útulnou základnu hodlá na měsíc opustit, aby pomohl s propagací mobilních aplikací, které mají být alfou a omegou celé služby Moredays. Během svého pobytu v Silicon Valley a inovačním centru v Bostonu by rád posbíral co nejvíce reakcí a zajistil si nové obchodní příležitosti.

Do světa s pytlem plánů

„Hlavním cílem této cesty je podpoření našich mobilních aplikací,“ popisuje v rozhovoru pro Živě.cz své plány Filip Molčan. V kalifornském Silicon Valley, které je považováno za největší centrum internetových, technologických a mobilních startupů na světě, už nedávno spolu se svým kolegou strávil tři měsíce. Díky programu CzechAccelerator mohl zjistit, jak to ve slavném Valley chodí, navázal spoustu kontaktů a „feedbacku“, jak Moredays posunout dál. Své zkušenosti už popisoval v samostatném článku.

Klepněte pro větší obrázek
Žádná Kalifornie a vilka s bazénem. Tenhle startup vzniká z roubené chalupy v Doubici v Českém Švýcarsku.

Moredays je aplikace, díky níž si můžete přehledně organizovat svůj čas, úkoly a poznámky. Snaží se o to hravou formou pomocí obrázků a náčrtků. Služba prozatím běží pouze ve webovém prohlížeči, ale právě mobilní aplikace jí mají dostat do vyšších sfér. „Většina uživatelů požaduje mobilní aplikaci, protože nástroje pro produktivitu jsou bez ní k ničemu,“ vysvětluje Molčan. Stěžejní část jeho potenciálního úspěchu už je na spadnutí. Aplikace pro iPad čeká na schválení v AppStore, verze pro iPhone by měla vyjít v polovině března a s Androidem se počítá v první polovině tohoto roku.

Stranou nezůstane ani rané dítko Windows Phone. Podle Molčanových slov si v Moredays s tímto systémem hraje a zkouší, co z něho dostat. Z pohledu peněz pro něj ale prozatím zajímavý není. „Z komerčního hlediska je jednoznačně nejzajímavější iOS, kde se dá vydělat nejvíce peněz,“ upřesňuje.

Moredays je projekt postavený tak, aby jednou začal vydělávat. „Máme plán tento rok získat co nejvíce uživatelů, takže chceme pokrýt co nejvíce platforem.“ Molčan má spolu s jeho kolegou tu výhodu, že mohou projekt na počátku finančně podpořit. „Moredays prozatím peníze negeneruje, financujeme ho z našich vlastních kapes,“ říká. Dovolit si to může díky svým dřívějším podnikatelským aktivitám a hlavně díky podpoře svého kolegy.

Ve svých 30 letech už stihl rozjet dříve hodně aktivní organizaci OSS Aliance zabývající se popularizací open source softwaru, a úspěch zaznamenal také s firmou blue.point, která se zabývá vývojem softwaru na zakázku. „V blue.point už figuruji pouze jako jednatel, většinu času teď věnuji Moredays,“ popisuje Molčan a tímto postavením tak dává najevo, že to se svým novým projektem myslí vážně a že v něj věří.

Jasné představy o penězích

O tom, jak by Moredays mohli být finančně rentabilní a jaké částky už projekt spolykal, energický podnikatel mluvit nechce. „V tuto chvíli investora nehledáme, ale nikdy neříkejte nikdy,“ říká. Věří ale v to, že cizí investici potřebovat nebude. Během následujících dvou let by chtěl získat pár set tisíc uživatelů z celého světa. Dnes má služba 10 tisíc registrovaných a 7 tisíc aktivních uživatelů. Velká část potenciálních uživatelů čeká na ony mobilní klienty.

„Byznys model stále ladíme a spolupracujeme na něm s lidmi z Ameriky,“ vysvětluje své plány Molčan, „ale s největší pravděpodobností zvolíme mix placené aplikace, freemium modelu a zpoplatněného doplňkového obsahu.“

Klepněte pro větší obrázek
Jednu softwarovou firmu už vybudoval a nyní by rád uspěl v celém světě. Filip Molčan při rozhovoru v kavárně v pražských Vysočanech.

Cena samotné aplikace by nemělo být příliš vysoká, bude se jednat spíše o symbolickou částku okolo jednoho dolaru. Hlavním důvodem je především to, aby Moredays začal generovat nějaké peníze už nyní. Že by úvodní vstupní investice měla odradit uživatele, si nemyslí. „Když jsme si dělali průzkumy, vyšlo nám, že uživatelé v zahraničí příliš nerozlišují, jestli je ta aplikace zadarmo, nebo za dolar či dva,“ vysvětluje své rozhodnutí. Další příjmy jsou jasné – základní funkce Moredays budou zadarmo a pokročilejší za poplatek. Stejně tak si bude možné dokoupit doplňkový obsah. Například různé šablony a další.

Obrázky výhodou

Peníze lze ale vydělat i z jiných zdrojů. „V Bostonu máme plány oslovit školy a zkusit spolupráci s univerzitami,“ sdílí Molčan své plány v kavárně v pražských Vysočanech. Moredays by tak dle jeho slov mohl být napojený například na školní informační systémy nebo groupware služby typu Microsoft Exchange. „Chtěli bychom školám nabídnout třeba speciálně upravenou verzi Moredays pro jejich studenty.“

Propojení s ostatními službami bude pro projekt důležité. „Spousta uživatelů má obsah také v jiných službách,“ vysvětluje Molčan důvod toho, proč Moredays nyní nabízí spojení s poznámkovou službou Evernote a do budoucna počítá například s napojením na iCloud. K dispozici má být také napojení na sociální sítě.

Moredays ukládá data v cloudu, čemuž byl podřízen také výběr technologie, na jaké služba běží. „Nechtěli jsme řešit infrastrukturu, takže projekt provozujeme na Google App Engine a platíme klasicky za spotřebu.“ Výhodou je také pružnost cloudu. Když například o celém projektu referoval americký web Mashable, vytíženost stránek mnohonásobně vzrostla a díky cloudu nebyl problém tento nápor ustát.

Právě další projekty mohou stát úspěchu Moredays v cestě. Různých „čmáracích“ a „task“ aplikací je možné najít v AppStore a Android Marketu hromadu. „Máme výhodu v tom, že používáme obrázky, a celé to máme udělané hravou formou,“ věří Molčan ve výhody jeho služby. „Při našem prvním pobytu v Silicon Valley bylo cílem mimo jiné zjistit, jak se aplikace bude uživatelům líbit. Věřil jsem, že se jim bude líbit design, což se nakonec potvrdilo, navíc se uživatelům líbí i systém používání, “ říká s klidem.

Kapitoly článku

Témata článku: Byznys, Startupy, Boston, Feedback, Investor, Lenka, Marketing, Mentor, Omega, Robin, Silicon Valley, Stěžejní cíl, Aplikace, Služba, Švýcarsko, Kalifornská univerzita, Náčrtek, Potenciální aplikace, Atmosféra, Celý plán, Různé důvody, Valley, Děčín

8 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Hafajs 14. 2. 2012 12:58:20
    Protoze je to Cech a proto, ze se snazi, drzim mu palce. Ale podobnych...
  • Petr Havel 13. 2. 2012 16:16:16
    Jak se do lesa nevolá, tak se z lesa ozývá čech.
  • Jiří Kuruc 13. 2. 2012 14:36:32
    Držím Filipovi palce. Jejich appka je důkazem, že i v české kotlině můžou...