Nejen v segmentu automobilů je aktuálním tématem přechod na elektrickou energii. Americký Národní úřad pro letectví a kosmonautiku (NASA) pracuje na experimentální letadle Maxwell X-57, které má být poháněno elektřinou. NASA novinku ukázala v pátek 8. listopadu.
Stroj se aktuálně nachází v Armstrong Flight Research Center na Edwardsově letecké základně v Kalifornii. Jde o první ze tří plánovaných modifikací, označovanou jako Modification II či Mod II. Tato verze nahrazuje tradiční spalovací motor elektromotory, které jsou tišší, účinnější a zároveň i šetrnější k životnímu prostředí.
Experimentální stroj
Do budoucna jsou plánovány další iterace, jež dostanou označení Mod III a Mod IV. V současné fázi slouží stroj především k testování komponent. Zátěžovými laboratorními zkouškami tak procházejí například křídla, která dostala velmi neobvyklý tvar.
Letadlo má pohánět čtrnáct elektromotorů s vrtulemi namontovanými na náběžných hranách křídla, jež budou čerpat energii z lithium-iontových baterií. „Soustředíme se na věci, které mohou pomoci celému odvětví, nejen jedné společnosti,“ řekl agentuře Reuters projektový manažer Brent Cobleigh s tím, že letadlo by mělo vzlétnout koncem roku 2020.
Cílem NASA je vytvořit technologii, kterou by mohli využívat komerční výrobci tak, aby byl celý letecký průmysl šetrnější k životnímu prostředí. Největším omezením je v současné době kapacita baterií, což znamená, že letadlo lze použít pouze pro lety na krátké vzdálenosti.
Výhody letadel na baterky
Elektrický pohonný systém je ve srovnání s konvenčním řešením kompaktnější, lehčí a snáze se udržuje. Kromě toho vyniká menším generovaným hlukem a nižšími emisemi. Všech 14 elektrických motorů bude použito jen během vzletu a přistání, v průběhu letu stačí stroji k pohybu pouze dva vnější motory.
V aktuální konfiguraci nabízí stroj dvě místa, teoretický dolet je až 160 kilometrů a maximální rychlost 282 km/h. Ke svému letu potřebuje jen třetinu energie ve srovnání s letadly poháněnými spalovacími motory.
Projekt, označovaný jako X-57, byl původně veřejně odhalen Charlesem Boldenem 16. června 2016 v klíčovém projevu k Americkému institutu pro letectví a astronautiku (AIAA). Stroj nese jméno po skotském fyzikovi Jamesi Clerkovi Maxwellovi.