Naučmese.cz: Nový internetový trh přichází do Čech

Koncept v zahraničí oblíbeného projektu Skillshare dorazil i do Čech. Naučmese.cz chce nabízet levné kurzy čehokoliv od amatérských lektorů.

Tuzemští investoři do internetových startupů většinou nevidí příliš rádi, když se mladí podnikatelé nevěnují svému projektu naplno. Mnoho z nich zastává názor, že pokud má vznikající služba vypadat k světu a někam se pohnout, je nutné se jí věnovat na plný úvazek a ne pouze po večerech na „vedlejšák“. Tříčlenný tým kolem nového startupu Naučmese.cz to však tímto způsobem zkouší. Prozatím nepočítají s žádným investorem ani zásadními finančními dotacemi, ale přesto věří, že by projekt jednou mohl vydělávat.

Koncept Naučmese.cz je převzatý od populární americké služby Skillshare. Amatérští lektoři zde mohou za přiměřený poplatek nabízet všemožné kurzy – od vaření italské kuchyně, přes výuku výroby správné kávy až po hru na saxofon. „Naučmese.cz je kopie Skillshare, nechali jsme se jím inspirovat,“ popisuje v prostorách pražského Hubu jeden ze tří zakladatelů projektu a vývojář Josef Nevoral. Samotná služba je totiž v základu poměrně hodně jednoduchá a klade nízké bariéry pro vstup na tento trh.

Nové slevomaty

„Projektů inspirovaných Skillshare už vzniklo víc, v Americe už jich je několik,“ říká Nevoral. Také v Česku už je možné napočítat několik podobných projektů, například Naučto.cz, Naučim.cz, Světrozvoje.cz a některé další. Skoro to vypadá, jako by se na tuzemském internetu strhla další „slevomatová“ mánie.

Klepněte pro větší obrázek
Vyberte si kurz a běžte se za pár korun něco nového naučit.

„Samotná tvorba webu nám zabrala několik dní, nebylo to nic složitého,“ popisuje Nevoral. O něco více času ale zabralo hledání prvních lektorů. „Některé konkurenční projekty při spuštění nabízely pouze několik málo vyučujících, my jsme jich od začátku chtěli mít alespoň 25,“ upřesňuje Nevoral, který se mimo jiné angažuje také v úspěšném projektu BookFan.

A právě hledání prvních lektorů zabralo na celém projektu nejvíce času. Spolu s jejich získáním a výběrem se spuštění Naučmese.cz připravovalo zhruba 2 měsíce. Pro vstup na nově vznikající trh nejsou kladeny ani žádné zásadní finanční překážky. Lidé kolem Naučmese.cz do spuštění služby investovali především vlastní čas, menší finance padly pouze na doménu a hosting.

Vstupní vklad je tak velice podobný tomu, který bylo možné v začátcích sledovat u slevových serverů. Tyto dvě oblasti se ale přeci jenom v něčem liší – v penězích. „Oproti slevovým serverům se zde nebudou točit takové peníze,“ myslí si Nevoral. „Je to mnohem specifičtější trh. Jde o vzdělávání, na které se tolik lidí nechytne,“ dodává. Tříčlenný tým i přesto doufá, že nějaké peníze služba generovat dokáže.

Možná i pár set tisíc měsíčně

První čtrnáctidenní zahřívací provoz vygeneroval obrat 25 tisíc korun, ze kterého mají provozovatelé služby zisk 20 procent. Obchodní model funguje tak, že si lektor založí kurz za určitý obnos a návštěvníci se na něj mohou přihlašovat. Peníze za kurz zaplatí Naučmese.cz, které si z vybrané částky ponechá 20procentní provizi a zbytek pak vyplatí lektorovi.

Klepněte pro větší obrázek
Staňte se lektorem a přivydělejte si.

Současná průměrná cena jednoho kurzu je 400 korun. Aby takový projekt vydělal měsíčně například 100 tisíc korun, muselo by se na kurz přihlásit přes tisíc zájemců. „Myslím, že uživatelé o to mají zájem a bude možné generovat i pár set tisíc korun měsíčně,“ věří Nevoral. Obchodní model prozatím počítá pouze s provizemi, ale do budoucna je možné experimentovat také s jinými modely. „Je možné například uspořádat celodenní placenou akci, na které bude možné navštívit kurzy několika lektorů,“ plánuje Nevoral.

Web Naučmese.cz od spuštění navštívilo 5740 unikátních návštěvníků, ale pouze 28 z nich si zaplatilo nabízený kurz. To znamená, že konverze činí zhruba 0,5 procenta, což není příliš. „Čekali jsme, že by to mohlo překročit 1 procento,“ souhlasí Zavoral, „nicméně se nám 30 procent lidí vrací a 281 z nich nám dalo své e-maily na zasílání novinek.“

Komunita místo velkolepého přístupu

Pro všechny služby, které se v Česku budou snažit na tomto novém trhu, bude důležité oslovit návštěvníky dobrými kurzy a lektory. Naučmese.cz začalo s 25 vyučujícími a každý den se údajně ozývají noví. Důležitá je jejich selekce. „Není to udělané tak, že každý, kdo na stránky přijde, si může založit kurz,“ vysvětluje Nevoral. Každý lektor i kurz musí projít schvalovacím procesem. Jasně daná pravidla ale nastavena nejsou. „Když máme 4 kurzy na time management a ozve se nám pátý lektor na stejnou věc, řekneme se mu, že toho už máme moc a ať si zkusí vybrat něco jiného,“ popisuje Nevoral výběr vyučujících.

Klepněte pro větší obrázek
Vzor Naučmese.cz je Skillshare, který nabízí řadu velice zajímavých kurzů a získal investici ve výši téměř 4 milionů dolarů.

Strategie Naučmese.cz je nabízet služby komunitě a zapojit spíše amatérské lektory, které něco baví a chtějí své zkušenosti za pár peněz předat dál. „Naši lektoři jsou spíše amatéři, profesionály nechceme, resp. se snažíme jejich počet držet pod jednu čtvrtinu,“ popisuje mladý vývojář. Šéf StartupYardu Nikola Rafaj si ale myslí, že by projekt potřeboval trochu zvučnější jména a méně komorní pojetí. „Nelíbí se mi nastavené ceny, jsou spíše low-cost. Raději bych na začátku viděl jedinečné kurzy, které jinde nedostanu a rád za ně hodně zaplatím, například zpěv se Zdeňkem Svěrákem,“ říká Rafaj.

Službě chybí také pokročilejší funkce jako nastavení kvality kurzů nebo hodnocení lektorů a kurzů jejich absolventy. Pouze základní funkce vycházejí ze samotné povahy celého projektu, který zakladatelé berou spíše jako pokus, zda je možné s něčím podobným uspět. „Pokud se to rozjede, časem tam tyto funkce určitě doděláme,“ plánuje Nevoral.

Polehoučku, potichoučku

Josef Nevoral se svými společníky prozatím neplánuje ani vstup investora a investice z vlastní kapsy. Naučmese.cz by si na sebe mělo od začátku vydělávat samo. „Vlastní peníze ani peníze investorů do toho vkládat nechceme. Je to tak trochu experiment, jestli to vyjde,“ říká. Peníze, které projekt v současné době začíná generovat, chtějí zakladatelé investovat především do PPC reklamy a tím tak nalákat nové uživatele. Doposud se produkt propagoval pouze přes sociální média a virálním šířením.

Klepněte pro větší obrázek
Josef Nevoral (vlevo) stojí také za úspěšnou sociální sítí zabývající se knihami BookFan.

To, že je vše pojato spíše jako zkouška „co kdyby“, se odráží na celém přístupu. „Neděláme to pro peníze, ale vidíme v tom nějaký smysl. Když by se to povedlo, neměl by být problém se na projekt začít soustředit naplno,“ říká Nevoral.

Tříčlenný tým nicméně v současné době otevírá nový trh. „Naučmese.cz jako pionýři potřebují vytvořit jméno celému trhu, získat odlišnost a zaručit kvalitu, protože naštvaní účastníci se nevracejí,“ myslí si Rafaj. „Zatím mi v nabídce chybí víc majstrštyků.“

Osazenstvo Naučmese.cz ale s žádným velkolepějším pojetím spíše nepočítá a zkouší uspět s modelem „komunita sobě“. „Zapojení komunit je mi sympatické, více mě však zajímá, zda se Naučmese.cz a jeho konkurentům podaří udělat velký trh, nebo pouze zájmovou činnost,“ uzavírá Rafaj.

Diskuze (9) Další článek: Diskuze s vámi: využíváte sportovní sociální sítě?

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,