Hudební trh zažívá obrovskou změnu a přechází nejen z fyzických médií, ale hlavně od modelu nákupu jednotlivých skladeb k jejich streamování. To znamená, že se zisky z předplatného rozkládají dle jednotlivého počtu přehrání samotnými posluchači, kteří platí jen velmi nízké měsíční předplatné.
Spotify už funguje 15 let. Podívejte se, čím si služba prošla a jak změnila hudební průmysl
Jaké jsou ale v této oblasti výdělky? To se rozhodla prozradit jedna neznámá hudební skupina zaměřená na velmi úzké spektrum posluchačů (EDM), která se náhodou dostala do známého playlistu, který odebírá obrovská spousta lidí. Dostat se do těchto playlistů je extrémně těžké, ale jakmile se tam dostanete, máte obrovskou šanci na to, že získáte nové posluchače a začnete vydělávat.
Ukázka výše odměn za jednotlivá přehrání na Spotify. Výpis pro zmíněných milion přehrání má více než tisíc takových stránek
Jak je vidět v obrovské tabulce, příjem z každého poslechnutí sklady je naprosto miniaturní. Co když ale dojde k celkovému počtu milionu přehrání? Bude z vás nová superhvězda s obrovským množstvím peněz? Bohužel nikoli. Za 1 023 501 přehrání totiž skupina měla příjem jen 4 955 dolarů, což je asi 115 tisíc korun, na které ještě navíc zdanění. Milionu přehrání se podařilo dosáhnout v rámci období 8 měsíců. Průměrný příjem za přehrání skladby byl 0,004891 dolaru. Celý vygenerovaný seznam přehrání od Spotify si můžete prohlédnout na Scribd (dokument byl zveřejněn anonymně, běžné zveřejnění zjevně nepovolují podmínky Spotify).
Je tak vidět, že neznámí hudební umělci si na nových streamovacích platformách příliš nevydělají. Na druhou stranu, bez Spotify by se o nich nedozvěděla taková spousta nových posluchačů, což může v konečném důsledku zvýšit zisky sekundárně, například zvýšeným prodejem lístků na koncerty či prodejů předmětů pro fanoušky.