Lithium je důležitou součástí moderních baterií, které jsou jsou určené pro elektromobily i běžnou elektroniku. I když samotná baterie obsahuje i řadu dalších chemických prvků a částí, které tvoří její celkovou cenu, snižování ceny jakéhokoli prvku znamená i snižování ceny baterie a tím pádem i zařízení, do kterého je nasazena.
Podívejte se, jak to vypadá uvnitř baterie elektromobilu Tesla Model S
Čínská vláda se nyní pochlubila tím, že se jí podařilo vyvinout novou technologii, díky které bude možné snížit produkční náklady na neuvěřitelně nízké hodnoty. Jednu tunu lithia bude možné vytěžit s náklady kolem 2 180 dolarů, přičemž koncové ceny za stejný objem lithia se dnes pohybují v oblasti 12 tisíc dolarů až 20 tisíc dolarů. Potenciálně jde tedy až o desetinásobné snížení ceny.
Vzhledem k tomu, že Čína vyrábí v celosvětovém měřítku asi dvě třetiny celkové produkce Li-Ion baterií a vlastní většinu továren na zpracování lithia, jedná se o další strategickou ekonomickou výhodu. Díky tomu může Čína rapidně snížit ceny a vyřadit jakoukoli konkurenci, která podobnou efektivní technologií nebude vybavena.
Kobaltová horečka i u Applu. Jedná přímo s těžaři, aby se připravil na obrovský nástup baterií do elektromobilů
Dobrou zprávou ale je, že pro koncové zákazníky by to mělo znamenat kladný efekt v podobě nižších cen, které se promítnou napříč různými zařízeními i elektromobily. Akumulátory na bázi lithia jsou nyní nejpoužívanější, například Tesla používá Li-Ion baterie ve verzi NCA (Nickel Cobalt Aluminum Oxide), u spotřební elektroniky se používá obvykle varianta LiCoO2 (Lithium Cobalt Oxide).
Mohlo by vás také zajímat:
Vědci ve spolupráci s Teslou prodloužili výdrž Li-Ion baterií na 20 let, cílem je dostat se na několik desetiletí