Všichni si myslí, že když se těmto bateriím říká Lithium-iontové, že jsou tedy vyrobené hlavně z lithia. Ale to ve skutečnosti není vůbec pravda. Tesla baterie (podobně jako u konkurence) obsahují jen velmi málo lithia. Anoda je tvořena v podstatě z uhlíku (CSPG). Cena pravděpodobně 1 dolar za kilo. A katoda je až z 85 % z niklu, pak 10 % hliníku, 3 % kobaltu a pouze 2 % lithia. Takže v celkové hmotnosti baterie je lithium zastoupeno pouze cca 1 %.
Co se týče celkové ceny baterie, nemá cena samotného lithia prakticky žádný vliv. Za 1. skoro žádné tam není a za 2. je totiž docela levné a dostupné. V baterii se lithium nachází ve formě uhličitanu lithného Li2CO3, který stojí 12 dolarů za kilo a ve formě hydroxidu lithného LiOH (v elektrolitu) a ten stojí 16 dolarů. Lithium tedy není drahé. Ale ve skutečnosti není ani vzácné. Je tedy ironií, že všude čteme, jak je lithium nové zlato, jak je vzácné a jak by na něm mohla Česká republika zbohatnout. Ne mohla ani náhodou. Snad jedině, kdyby zásobovala veškerou světovou produkci. Nebo taky čteme, že jeho nedostatek je jeden z hlavních důvodů malého počtu elektrických vozů. Ne není. To jen výrobci nejsou schopni tak rychle uspokojit hlad po bateriích. Nebyli by toho schopní, ani kdyby baterie vyráběli 100% z vody, kterou čerpají zdarma a v neomezeném množství z řeky. O to více působí komicky velkohubá prohlášení VW, že si zajistil dodávky lithia za desítky miliard dolarů na dalších 30 let. Asi jako by stavební firma Skanska s velkou slávou psala, že si u vodáren na 30 let dopředu zajistila vodu, kterou leje do betonu a jen díky tomu má úspěch na trhu s nemovitostmi zaručen.
https://youtu.be/2nhQw7iGukE... “It’s comic but in a kind of sadly ironic way of how can people be so freaking stupid.” Tento citát si snad nechám vytesat na hrob.
Pak tu máme slavný kobalt – ten stojí 38 dolarů za kilo. S jeho vlivem na cenu baterie je to tedy podobné, jako s lithiem. Celkem ho je v baterii cca 1,5 %. Nicméně kobalt je opravdu vzácný a také toxický. Proto Tesla hodlá do cca 10 let se ho úplně zbavit.
Hliník 2 dolary za kilo – celkově 5 %. Ani drahý, ani vzácný.
Nikl – prvek, o kterém nikdo ani neví, že je v bateriích obsažen, má ve skutečnosti hlavní, až zdrcující vliv na cenu baterií. Protože ve formě, jaké se používá v bateriích, stojí 100 dolarů za kilo.
Takže si to shrňme. Battery pack v Tesla Model 3 váží cca 500 kg. Předpokládejme, že na aktivní materiál z toho může připadat cca 300 kg. Cena jednotlivých surovin tedy bude:
Hliník – 3 dolary
Lithium – 43 dolarů
Kobalt – 172 dolarů
Uhlík – 200 dolarů
Nikl – 13 635 dolarů! Ano čtete dobře, nikl je 317x dražší než lithium a 79x dražší, než kobalt. Takže až vám příště někdo bude vyprávět o lithiu a kobaltu, tak už budete vědět, kam ho máte poslat.
//s dovolením zkopírováno
Názor byl 1× upraven, naposled 22. 05. 2019 17:17