Nová technologie produkce lithia umožňuje až 10× snížit prodejní cenu. Baterie výrazně zlevní

Můj názor  |  zobrazit i odpovědi (trvale)  |  řadit od nejstarších Komentáře nyní řadíme od nejnovějších.
Tímto odkazem můžete řazení změnit.
 |  nových názorů: 12

Názory k článku

23. 05. 2019 08:00

Tak Čínská vláda? No, už se toho zázraku nemůžu dočkat...
Cena půjde jenom nahoru, tomu věřte.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Anonymizovaný  |  22. 05. 2019 17:27

Projevit se to může asi jen u těch elektromobilů. Nevím, kolik může stát samotné lithium do jedné baterie telefonu, ale řekl bych, že to budou koruny, maximálně desetikoruny, protože v baterii je kromě toho ještě anoda, katoda a lithium je rozpuštěno v rozpouštědle a vytvoří tak elektrolyt.Samozřejmě cena všeho ostatního, celé výroby, práce, strojů, logistiky, marketingu atd. zůstává stejná!Takže zlevnit mohou hlavně baterie, kde je obrovské množství lithiového elektrolytu (elektromobily, zdvižky atd.), ale co se týče baterií do mobilů, tabletů a notebooků, tak nevím jestli například sleva 30 Kč nějak rozjede trhy

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
22. 05. 2019 17:15

Všichni si myslí, že když se těmto bateriím říká Lithium-iontové, že jsou tedy vyrobené hlavně z lithia. Ale to ve skutečnosti není vůbec pravda. Tesla baterie (podobně jako u konkurence) obsahují jen velmi málo lithia. Anoda je tvořena v podstatě z uhlíku (CSPG). Cena pravděpodobně 1 dolar za kilo. A katoda je až z 85 % z niklu, pak 10 % hliníku, 3 % kobaltu a pouze 2 % lithia. Takže v celkové hmotnosti baterie je lithium zastoupeno pouze cca 1 %.
Co se týče celkové ceny baterie, nemá cena samotného lithia prakticky žádný vliv. Za 1. skoro žádné tam není a za 2. je totiž docela levné a dostupné. V baterii se lithium nachází ve formě uhličitanu lithného Li2CO3, který stojí 12 dolarů za kilo a ve formě hydroxidu lithného LiOH (v elektrolitu) a ten stojí 16 dolarů. Lithium tedy není drahé. Ale ve skutečnosti není ani vzácné. Je tedy ironií, že všude čteme, jak je lithium nové zlato, jak je vzácné a jak by na něm mohla Česká republika zbohatnout. Ne mohla ani náhodou. Snad jedině, kdyby zásobovala veškerou světovou produkci. Nebo taky čteme, že jeho nedostatek je jeden z hlavních důvodů malého počtu elektrických vozů. Ne není. To jen výrobci nejsou schopni tak rychle uspokojit hlad po bateriích. Nebyli by toho schopní, ani kdyby baterie vyráběli 100% z vody, kterou čerpají zdarma a v neomezeném množství z řeky. O to více působí komicky velkohubá prohlášení VW, že si zajistil dodávky lithia za desítky miliard dolarů na dalších 30 let. Asi jako by stavební firma Skanska s velkou slávou psala, že si u vodáren na 30 let dopředu zajistila vodu, kterou leje do betonu a jen díky tomu má úspěch na trhu s nemovitostmi zaručen. 
https://youtu.be/2nhQw7iGukE... “It’s comic but in a kind of sadly ironic way of how can people be so freaking stupid.” Tento citát si snad nechám vytesat na hrob. 
Pak tu máme slavný kobalt – ten stojí 38 dolarů za kilo. S jeho vlivem na cenu baterie je to tedy podobné, jako s lithiem. Celkem ho je v baterii cca 1,5 %. Nicméně kobalt je opravdu vzácný a také toxický. Proto Tesla hodlá do cca 10 let se ho úplně zbavit.
Hliník 2 dolary za kilo – celkově 5 %. Ani drahý, ani vzácný.
Nikl – prvek, o kterém nikdo ani neví, že je v bateriích obsažen, má ve skutečnosti hlavní, až zdrcující vliv na cenu baterií. Protože ve formě, jaké se používá v bateriích, stojí 100 dolarů za kilo.
Takže si to shrňme. Battery pack v Tesla Model 3 váží cca 500 kg. Předpokládejme, že na aktivní materiál z toho může připadat cca 300 kg. Cena jednotlivých surovin tedy bude:
Hliník – 3 dolary
Lithium – 43 dolarů
Kobalt – 172 dolarů
Uhlík – 200 dolarů
Nikl – 13 635 dolarů! Ano čtete dobře, nikl je 317x dražší než lithium a 79x dražší, než kobalt. Takže až vám příště někdo bude vyprávět o lithiu a kobaltu, tak už budete vědět, kam ho máte poslat.
//s dovolením zkopírováno

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
22. 05. 2019 17:13

Nějak mi připadá, že si autor ani nepřečetl článek, na který odkazuje. Kdyby si ho přečetl, rozhodně by nevypustil z huby takovou lež, jako je desetinásobné zlevnění. V něm se píše o tom, že se jim podařilo významně zlevnit extrakci lithia z rudy a dostat se na zřejmě nejnižší (nebo alespoň jednu z nejnižších) cena za tento úkon. Ovšem extrakce samotná je jen jedna část procesu těžby a zpracování lithia od rudy v zemi až k uhličitanu lithnému. Cena samotné produkce tak sice může v průměru trochu zlevnit, ale dost těžko si lze představit, že by to mělo v nejbližších letech mít vliv na cenu akumulátorů vyšší než jednotky procent.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
22. 05. 2019 16:33

Pokud je Čína monopolní dodavatel a vlastní tak efektivní technologii, cena tolik neklesne, spíš na tom Čína řádně vydělá.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
22. 05. 2019 15:20

Teslofoby a elektromobilofoby obecně z toho klepne pepka...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor