Objev galaxie s naprostým minimem temné hmoty šokoval astronomy

Astronomům se podařil další husarský kousek – pomocí zařízení zvaného Dragonfly Telescope Array objevili galaxii, v níž se nevyskytuje téměř žádná temná hmota. Tedy takovou, která by vlastně ani neměla existovat. Jenže jí je to úplně jedno.

Tzv. NGC1052-DF2 je vzdálená přibližně 65 milionů světelných let a nachází se v souhvězdí Velryby. Má stejnou fyzickou velikost jako naše Mléčná dráha, ale obsahuje mnohem méně hvězd. V důsledku toho – a již zmíněného nedostatku temné hmoty – je velmi lehká.

„Nález galaxie bez temné hmoty je nečekaný, protože tato neviditelná, mysteriózní látka představuje nejdominantnější aspekt jakékoliv galaxie,“ uvedl hlavní badatel Pieter van Dokkum z Yale University.

„Po desetiletí jsme si mysleli, že galaxie začínají svůj život jako hrudky temné hmoty. Následně se odehraje všechno ostatní: plyn padá do hala temné hmoty, plyn se mění ve hvězdy, ty se pomalu vyvíjejí a skončíte s galaxiemi jako je Mléčná dráha. NGC1052-DF2 standardní představy o vzniku galaxií zpochybňuje,“ dodal van Dokkum.

Pokud jde o možná vysvětlení této záhady, odborníci jich navrhli hned několik. NGC1052-DF2 je součástí klastru, jemuž vévodí obrovská eliptická galaxie NGC 1052. Teoreticky by tedy mohla být tvořena plynem, který měl posloužit ke zformování NGC 1052, ale než se stačil dostat na potřebné místo, došlo k jeho fragmentaci.

NGC1052-DF2 rovněž mohla vzniknout z plynu „vysunutého“ během sloučení dvou jiných galaxií. Anebo je její současný stav důsledkem nějaké obrovské katastrofy, jež ji připravila o plyn i temnou hmotu. Realitou ale je, že žádná z těchto spekulativních hypotéz není schopná objasnit všechny zvláštnosti, kterými se NGC1052-DF2 vyznačuje. Vědci tak před sebou mají ještě spoustu práce.

Foto: STScI