Opera chce změnit webové prohlížeče na tabletech

Opera se na tabletech částečně vzdala názvu Opera a připravila prohlížeč Coast určený pro masy. Je jiný než ostatní a prý změní trh. Přizpůsobit se mají i Apple a Google.
Opera chce změnit webové prohlížeče na tabletech

Webový prohlížeč norské společnosti Opera Software byl v posledních letech vždy inovativní, obrovskou díru do světa ale nikdy neudělal, minimálně ne z pohledu podílu na trhu. Opera se vždy soustředila spíše na náročnější uživatele, nyní ale věří, že pomyslné ledy prolomí a její penetrace výrazně naroste. S novým prohlížečem nazvaným Coast míří mezi běžné uživatele a chce s ním změnit prohlížení internetu na tabletech.

Safari je ze staré školy

„Říkáme tomu prohlížeč, se kterým měl iPad přijít už v době svého vzniku. A stejně tak by s iPadem měl být dodávaný v základu,“ popisuje v rozhovoru pro Connect.cz Maciej Kocemba, jeden z hlavních vývojářů mobilních technologií v Opeře. Současné tabletové „browsery“ jsou totiž často ze staré školy, a zatímco například samotný iOS se co do ovládání gesty a podobně mění, integrované Safari a jiná konkurence ne. „Pořád jsou tam nepohodlná tlačítka pro přechod zpět, zobrazení záložek a tak dále. Chtěli jsme všechna tlačítka odstranit a udělat prohlížeč, který je určený skutečně pro tablet,“ vysvětluje Kocemba. „Tablet není počítač, prohlížeče na něm ale v podstatě počítačové jsou.“

Coast je proto založený především na dotykových gestech a oblíbené stránky je možné si na hlavní stránku připínat podobně, jako aplikace v iOS. Nejsou zde žádné záložky, mezi otevřenými stránkami se přechází gestem a zavřou se přetažením do horní části obrazovky. I když Opera označuje běžné klepnutí prstem na tlačítko za otravné, i tady se ale občas klepnout musí – dole jsou dvě tlačítka pro návrat na domovskou stránku a výběr stránek oblíbených.

Klepněte pro větší obrázek
Coast by Opera je pro iPad zdarma k dispozici na App Store.

Prohlížeč také chytře pracuje s otevřenými stránkami, a jakmile mu dojde paměť, ty delší dobu nepoužívané zavře. Je to tedy podobné jako multitasking v iOS. Jádro běží, stejně jako další prohlížeče na systému Applu, na WebKitu a naráží na limity, které Cupertino drží.

Změní to trh s prohlížeči, věří si Opera

Opera na Coastu ve svých vývojových centrech v Oslu a polské Vratislavi pracovala více než rok a jde o úplně nový a od klasické verze prohlížeče Opera oddělený produkt. „Na tradiční Operu a nový Coast jsou kladeny jiné nároky, přímo si nekonkurují,“ tvrdí polský vývojář a manažer. Coast prozatím zaznamenává úspěch. Dostupný je na App Store pár týdnů a v několika zemích byl nějaký čas nejstahovanější aplikací, která navíc sbírá solidní hodnocení.

„Věříme, že Coast je nový start pro celý trh prohlížečů na tabletech,“ říká sebevědomě Kocemba. „Myslíme si, že s něčím podobným brzy přijdou i Apple a Google, je to logický krok.“ Opera prozatím nekomentuje, zda Coast chystá také pro tablety s Androidem, je to nicméně pravděpodobné. Stejně tak není jistá verze pro chytré telefony. Zejména z toho důvodu, že tablet je větší zařízení, do kterého se nový typ prohlížení webu hodí více. „Dám vám ale takovou otázku – chtěl byste na chytrém telefonu nový typ prohlížeče?“ naznačuje Kocemba.

Nové prostředí prohlížeče společně s novým názvem a určitým distancem od názvu Opera může norské společnosti skutečně pomoci rozšířit jeho penetraci na rostoucích mobilních zařízeních. V současné době se totiž rozdělují karty a větší podíl na trhu samozřejmě znamená více možností partnerství a větší příjmy. Obchodní model Coastu je tradičně založený na spolupráci s Googlem, který platí za to, že je nastavený jako výchozí vyhledávač. „Výchozí oblíbené stránky ale nenastavujeme a zatím se na to nechystáme,“ konstatuje Kocemba.

Opera díky mobilním zařízením v poslední době solidně roste. V posledním kvartálu navýšila tržby o 34 procent na 17,1 milionu dolarů a právě mobilní oblast narostla o 64 procent. Kromě různých partnerství tato čísla táhnou především smlouvy s mobilními operátory. Norská společnost už má přes 260 milionů mobilních uživatelů, což je meziroční nárůst o 26 procent. I proto firma hlásá, že mobilní web bude brzy důležitější než ten tradiční.

Akcie Opera Software v posledním roce reagovaly na pozitivní mobilní vývoj a narostly o 108 procent.

Diskuze (22) Další článek: Google ve svých Apps odstřihne Internet Explorer 9 a starší

Témata článku: Web, Opera, Cupertino, Mobilní telefony klasické, Mobilní telefony s tlačítky, Made, iPad Pro, Mobilní telefony dotykové, Klasické telefony, iOS 10, Apple.com, Tab, Mobilní telefony od 02, Podobný typ, Staré mobilní telefony, Poslední doba, Distance, Vratislav, Browser, Oslo, Oblíbený web, Starý telefon, Prohlížeč, Starý uživatel