Pochvalu za férové slevy zaslouží Alza a CZC, odstrašujícími příklady jsou Mountfield a AAAAuto

Hlídač shopů, za nímž stojí experti a datoví analytici z Apify, Kebooly a Topmonks, spustil nový Dashboard, který každý den kontroluje zlevněné produkty v 30 e-shopech. Hlídač kontroluje počet položek, počet slev, průměrnou výši uváděných a reálných slev.

Právě reálné slevy jsou termín, který jsme už skoro měsíc měli slýchat všude. Evropská směrnici regulující to, jakým způsobem online prodejci informují o slevách, měla být do zákonů členských zemí EU implementována do 28. května letošního roku.

Česká legislativa je ale zatím pozadu a návrh je teprve v připomínkovém řízení a není jasné, jestli se stačí uzákonit alespoň do konce roku. Jak ale upozorňuje advokátka Petra Stupková z Legitas, Češi cítící se podvedeni nepřesným výpočtem slev, by se už na evropskou směrnici odvolat mohli.

Návrh zjednodušeně říká, že uváděná sleva se musí počítat z minimální ceny, za kterou se zboží prodávalo 30 dnů před zlevněním. Tím se bude účinně bojovat proti produktům, které jsou ve věčných slevách počítaných z maloobchodních doporučených cen, za které se však nikdy neprodávaly. Zároveň to obchodům znemožní krátce před slevovou akcí produkty zdražit, aby pak sleva působila lépe.

Hlídač shopů uvádí, že příkladem ostatním jdou dva největší obchody Alza a CZC, které s Hlídačem již v minulosti spolupracovaly. Na chystanou úpravu zákonů se už dopředu připravila také TSBohemia. Většina obchodů ale vyčkává na změnu české legislativy a slevy počítají, jak se jim to hodí.

Na pranýř staví například bazar AAAAuto, kde výše slev neodpovídá v 86 % případů, protože „áčka“ často uvádějí ceny, za které se vozy nikdy neprodávaly, či je rovnou poměřují s novými. Nebo Mountfield, kde je ve slevě téměř celý katalog zboží a referenční ceny nemají nic společného s realitou. Hodnocení jednotlivých e-shopů a jejich vyjádření k chystané regulaci najdete na hlidacshopu.cz/dashboard.

Diskuze (49) Další článek: Apple nelhal. Čip M2 posouvá výkon procesoru i grafiky v dvouciferných hodnotách

Témata článku: Slevy, Evropská unie, E-shopy, Odstrašující příklad, Mountfield, Pochvala, Hlídač, Obchod, Příklad, Apify, Dashboard, E-shop, Fero, Sleva, Petra Stupková, CZC.cz