Prague City Cargo: Huawei bude ve spolupráci s Prahou vyvíjet chytrou nákladní tramvaj

  • Huawei podepsalo memorandum pro přípravu projektu Prague City Cargo
  • Na vývoji chytré nákladní tramvaje se bude podílet Dopravní podnik hl. m. Prahy, ČVUT i Pražské služby
  • Na konferenci Huawei ukázalo i další řešení pro chytrá města

Na evropské konferenci Huawei eco - CONNECT/ CEE & Nordic 2017, která se uskutečnila v Praze, bylo možné vidět spousty dostupných řešení pro chytrá města (Smart Cities). Chytré technologie lze nasadit ve všech možných oblastech a Huawei podepsalo memorandum s ČVUT, Dopravním podnikem hlavního města Prahy a Pražskými službami, které se týká přípravy konceptů k projektu Prague City Cargo neboli chytré nákladní tramvaji.

Aby města dokázala postoupit na další úroveň efektivity a zlepšit podmínky v mnoha oblastech, musí být chytřejší. Díky novým technologiím, levným senzorům, všudypřítomného internetu a umělé inteligence lze toho dosáhnout už dnes. Je to jen otázka času a pochopitelně peněz, které musí být správně vynaložené a nové technologie dobře integrované tak, aby dávaly skutečný smysl oproti „hloupé“ minulosti.

Huawei má v tomto směru poměrně širokou nabídku řešení, která jsou i dostatečně flexibilní na to, aby je bylo možné integrovat v různých městech a podmínkách.

Chytrá nákladní tramvaj

Jak už bylo zmíněno, Huawei bude s několika pražskými subjekty spolupracovat na vývoji chytré nákladní tramvaje, která bude určena pro svoz směsného komunálního odpadu (SKO).

Vše bude postavené na konstrukci klasické starší tramvaje T3, která ještě ve velkém počtu brázdí pražskými ulicemi. O konstrukční úpravu se v rámci návrhu postará ČVUT a studenti budou mít na starost i vývoj chytrých algoritmů, které budou efektivně vybírat ten nejlepší čas, kdy tato tramvaj vyjede pro sběr odpadu. Vše totiž bude muset fungovat i v běžném dnu, kdy po kolejích jezdí i normální tramvaje s lidmi.

V tomto směru je jasná i pozice Dopravního podniku hl. m. Prahy, který poskytuje data a znalosti z této oblasti, stejně tak samotných Pražských služeb, kteří zajišťují koncové body. Zatím se nepočítá, že tramvaj bude zcela autonomní, ale to je nejspíše otázka času stejně, jako u klasických tramvají.

Huawei se na projektu bude podílet z pohledu technologického zajištění v podobě senzorů, síťové infrastruktury a počítačového hardwaru obecně.

Vše je ale zatím pouze na úplném začátku a projekt tak začíná samotnou analýzou, zda je takové řešení proveditelné. Vzhledem k tomu, že podobný systém chytré nákladní tramvaji už je k dispozici i v jiných evropských zemích, lze předpokládat, že s realizací nebude problém. Jednou z hlavních výhod je, že tramvaj je elektrická, takže odpadne nutnost používat nákladní vozy se spalovacími motory, které musí neustále projíždět Prahou a zhoršovat ovzduší i silniční dopravu.

Jednou z věcí, na kterou je ale nutné se při takovém nasazení zaměřit, je aby co nejvíce částí platformy bylo open source – jak software, tak i hardware. Dnes už je tento trend jasný a ukazují to i největší hráči jako je Facebook, Google a další, kteří spolupracují například i na vývoji open hardwaru switchů pro datacentra a podobně. Zkrátka už se to netýká jen samotných softwarových technologií.

V případě tohoto projektu zatím není jasné, jak se kvůli spolupráci rozdělí podíly na vyvinutých technologiích, což je přitom klíčové. Rozhodně je ale třeba protlačit to, aby bylo vše co nejvíce otevřené pro pozdější úpravu a zlepšení bez nutnosti spoléhat pouze na jednoho dodavatele, který si s uzavřeností platformy a tedy bezkonkurenčním prostředím může nechat platit vysoké částky takřka za cokoli, co ho napadne.

Město jako futuristická hra

Jak je vidět na ukázkách řešení od Huawei, v rámci efektních analytických nástrojů je možné mít perfektní přehled o tom, co se ve městě děje. Týká se to nejen chytrého osvětlení města, silnic, chytré elektrické sítě a dalších rozvodů (voda, plyn), ale všeho dění díky zapojení velkého počtu senzorů a kamer, které vše hlídají.

Příchod internetu věcí (IoT) zkrátka mění efektivitu celého města, které je v dnešní době většinou složené ze spousty starých a nepropojených systémů, jež lze jen velmi omezeně zlepšovat.

Huawei na konferenci ukázalo i chytré řešení pro výuku nebo elektronický stát, ale to jsou oblasti, které jsou zase na další článek.

Témata článku: Google, Facebook, Technologie, Byznys, Umělá inteligence, Open source, IoT, Politika, Huawei, Škola, Velký počet, Dnešní doba, Osvětlení, Síťová infrastruktura, Celé město, Autonomní technologie, Podobný systém, Skutečný smysl, Dostupné řešení, Memorandum, Nákladní vůz, Chytré osvětlení, Levný senzor, Perfektní znalost, Řešení

2 komentářů

Nejnovější komentáře

  • radon 2. 6. 2017 15:12:44
    autonomní ve smyslu bez řidiče možná ano, ale něco co by nahradilo ty dva...
  • dolph1888 2. 6. 2017 12:02:14
    Kolejová vozidla mají vždy navrch ohledně autonomního řízení (bez...