Prezident SAP: Kompletně změníme databázový trh

HANA kompletně změní trh s databázemi a vytvoří platformu pro budoucnost, tvrdí v rozhovoru pro Connect.cz Franck Cohen, prezident firmy SAP pro Evropu, Střední východ a Afriku.
Prezident SAP: Kompletně změníme databázový trh

Německý softwarový obr SAP se v lednu pochlubil velice dobrými čísly. Ve čtvrtém čtvrtletí loňského fiskálního roku vygeneroval zisk ve výši 1,67 miliardy eur, díky čemuž meziročně vyrostl o 206 procent a čtvrté čtvrtletí 2011 se stalo nejrychleji rostoucím obdobím za posledních 40 let fungování firmy. Zisk narostl rovněž za celý loňský rok, když společnost vykázala 88procentní růst. Dobrá čísla v meziročním srovnání je možné sledovat také v prvním kvartálu tohoto roku. Za celým silným růstem stojí především technologie HANA, kterou SAP pasoval na svého spasitele a udělal z ní motor pro svůj budoucí rozvoj.

O SAP HANA se mluví především jako o in-memory databázi, která namísto zpracování a ukládání dat na pevných discích veškeré tyto procesy provádí v paměti, což zajišťuje, alespoň podle slov zástupců německé firmy, až stoprocentní nárůst rychlosti zpracování dat oproti klasickým relačním databázím. SAP má ale s „hanou“ mnohem větší plány, než že by z ní pouze udělal odkladiště dat z firemních aplikací.

Všechno si vezme na starost HANA

„Všechno, co děláme a plánujeme dělat, bude dříve nebo později poháněno technologií HANA,“ přibližuje v rozhovoru pro Connect.cz plány své společnosti Franck Cohen, prezident SAPu pro Evropu, Střední východ a Afriku. HANA nemá být jenom databází, ale kompletní platformou, která bude pohánět aplikace a kompletní firemní řešení. To v praxi znamená, že na partnerský serverový hardware (například od IBM, Cisca, HP a dalších) nasadíte technologii HANA a nad ní pak budete moci provozovat vaše služby a software. HANA by se měl starat o jejich zpracování a ukládání dat.

Klepněte pro větší obrázek
Oracle stále ovládá největší část trhu s databázemi. SAP, který na trhu operuje s produkty Sybase (akvizice za 5,8 miliardy dolarů v roce 2010) a nově také s ambiciózním systémem HANA, se chce stát tržní dvojkou.

V podstatě jde o sloučení co nejvíce prvků do jednoho. Příkladem může být aktuální fenomén big data. Ten definuje problém, kdy se firmy musí vyrovnávat s čím dál větším množstvím nestrukturovaných dat, jež je nutné ukládat, zpracovávat a analyzovat. Databázové servery ale doposud byly příliš pomalé na to, aby dokázaly data ukládat a ještě z nich v reálném čase vytvářet smysluplné výstupy.

HANA tento problém řeší. „K databázovým serverům bylo nutné přidat ještě servery, které mohly analyzovat data v databázích uložená,“ říká Cohen v jedné z místností pražského Kongresového centra. „HANA toto sjednocuje do jedné platformy,“ vychvaluje produkt. Nutnost přenášet stále větší množství dat z databázového do analytického serveru už není nutné. „S HANA můžete v reálném čase okamžitě přistupovat ke všem vašim datům a nemusíte vytvářet dvě různá prostředí.“

SAP je jedním z největších světových výrobců firemního softwaru a tvorba systému HANA byla poháněna mimo jiné tím, že firmě unikaly peníze právě z ukládání dat, která dané aplikace generují. „Pokud prodáme náš ERP produkt za 1 euro, vygeneruje to potenciál byznysu na 1 euro pro další na to navázané produkty. Pak to vygeneruje 1 euro na business analytics… a 5 euro na data,“ řekl už dříve Connect.cz šéf tuzemské pobočky SAPu Roman Teiml. „Není důvod, proč dávat celých 5 euro Microsoftu, Oraclu nebo IBM. To se o ně radši popereme,“ uvádí Teiml dále. Teď by se firma naopak chtěla zaměřit na to, aby jejich tržní podíl co nejvíce zmenšila.

Převrácený trh s databázemi

„Věříme, že HANA kompletně převrátí trh s databázemi,“ říká přesvědčeně Cohen. SAP je v současné době čtyřkou na trhu a rád by se v co nejkratší době posunul na pozici druhou. „Jedinou možností, jak se na druhé místo dostat, je masivně inovovat,“ konstatuje jeden z několika prezidentů společnosti. Právě inovace a dobrá technologie jsou podle něj to, co SAP požene dopředu.

Klepněte pro větší obrázek
Změníme databázový trh a staneme se světovou dvojkou. Franck Cohen, prezident SAPu pro Evropu, Střední východ a Afriku.

„Jako jediní máme kombinaci in-memory technologie, velice silného algoritmu pro kompresi dat a třeba DBMS. Nikdo jiný takový mix nemá,“ vypráví Cohen přesvědčeně. „Věříme, že kombinace toho všeho je důvod, proč si produkt HANA během následujících 5 let pořídí mnoho zákazníků.“

„Konkurenti mohou tvrdit, že mají lepší technologie, ale skutečnost je taková, že nejlepší jsme prostě my,“ tvrdí Cohen nadále suverénně. Za pravdu mu dávají i mnozí analytici, kteří v „haně“ vidí nejenom novou databází, ale především cestu, která SAPu nalinkuje cestu do budoucna. „Zákazníci jednoznačně vidí, že SAP je platforma postavená pro budoucnost,“ říká Cohen a odvolává se především na popisovanou skutečnost, kdy je možné poříditi si pouze systém HANA a v něm nejenom data ukládat, ale také v reálném čase spravovat a analyzovat.

A těchto dat bude v budoucnu ještě mnohem více. Jedním z hlavních hnacích motorů se stanou především mobilní aplikace a cloud. Cloudové aplikace v celkových příjmech SAPu sice prozatím tvoří pouze malé procento, to ale rychle roste. Z poslední čtvrtletí byl meziroční nárůst více než 600 procent. S rychlým růstem cloudu a mobilních zařízení je ale spojeno ohromné riziko konkurenčních produktů a startupů, například Salesforce.com a mnohých dalších.

„Pokud si koupíte Salesforce.com, je to sice dobré řešení pro CRM, ale co uděláte s vaším finančním systémem,“ pokládá Franck Cohen řečnickou otázku. Síla SAPu je dle jeho slov v tom, že nabízí „produkty pro všechno“, které jsou navíc vzájemně propojeny. To ovšem neznamená, že by například onen Salesforce.com nemohl pracovat s jinými systémy. Firma se snaží o spojení s mnoha dalšími produkty.

„Kupovat si různý software a integrovat ho do sebe stojí ohromné peníze a úsilí,“ nedá se Cohen. „Lepší je mít jeden systém a jednu silnou platformu.“ SAP jednoznačně chce, aby zákazníci využívali portfolio jeho produktů podobně, jako to dělá Apple v oblasti koncových uživatelů.

Němci nejsou sami, kdo se snaží. In-memory databázi nabízí třeba Oracle (Exalytics) a také Microsoft před pár týdny do světa vypustil SQL Server 2012, který s in-memory a rychlým přístupem k datům rovněž pracuje. 

Diskuze (8) Další článek: Dropbox SDK má problém na iOS. Kvůli přísným podmínkám App Storu

Témata článku: Byznys, Rozhovory, Trh, Budoucí rozvoj, Dobrá cesta, Nejkratší doba, Dobrá technologie, Malé procento, Celý plán, Memory, Reálná aplikace, Cohen, Jediný důvod, Jediná cesta, Hana, SAP, Firemní řešení

Jízdní řády Bileto
Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest: 13 grafických karet

Srovnání 7 dokovacích stanic s USB-C

Jak na perfektní noční fotografie

Kvalitní zdroje informací pro sebevzdělávání